Mening gevraagd waardes klepspeling Street Triple R 2009.

DPP

Die hard MF'er
10 apr 2009
601
11
Nijmegen
Hoi,

Zojuist de klepspeling opgemeten van mijn Street Triple R 2009. De motor heeft 39K gelopen. Volgens Haynes zou de Inlaat - 0.10 ~ 0.20 moeten zijn en de Uitlaat - 0.275 ~ 0.325.

Ik twijfel of ik de speling aan moet passen aangezien het toch wat extra gedoe is. Aan de uitlaatzijde staan ze allemaal op 0.30 en voelt de voelermaat wat strak aan, de 0.25 voelermaat voelt wat losser aan, dus ik denk dat ze of op 0.275 staan (het minimale). De uitlaatzijde was wat lastig meten. Bij sommige was de voelermaat 0.30 strak als ik vanaf de buitenkant van het blok naar binnen mat. Bij sommige kon ik wel vanaf het midden van het blok naar buiten toe meten en dan voelde de 0.30 net iets losser.

Aan de inlaatzijde staan ze allemaal goed, maar staat er ook één op de bovenste waarde (0.20).

Ik twijfel dus of ik ze moet laten staan. Wat zouden jullie doen?

Om een totaalbeeld te geven:

IMG_6967.JPG
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
0.20 is niet de onderste waarde. Kleppen kunnen beter ietsje te ruim staan dan te krap. Vooral aan de uitlaat kant, kunnen ze langer koelen. Wanneer had je voor het laatst gemeten? Het gaat erom hoeveel de speling verandert over het aantal bedrijfsmuren of km’s. Lijkt me niet nodig er nu meteen iets aan te doen. Meet ze over een paar duizend km nog eens. Dan heb je twee ijkpunten.
Ik heb wel die kleine voelermaten, die van 0,01 mm is net zilver papier. 0,02 en 0,03 zijn makkelijk om in combinatie met een andere maat te gebruiken om zo een preciezere meting te doen. Ik wou niet typen ' een beter beeld' te krijgen want dat doe ik door te voelen hoe strak de voelermaat er tussendoor gaat. Veel standaard shims gaan met stappen van 0,5 , van Honda en Triumph heb ik meegemaakt dat die 1 stapje ertussen hebben zitten.
Maar ik ben net wakker dus sorry als iemand het beter weet 😉

Bovenstaande getallen zullen wel niet kloppen, op de voelermaat van 1 mm staat 100 vanaf 0,30 worden ze nuttig voor motorfietsen. Zoiets 💩
 
Inderdaad, uitlaatkleppen staan aan de krappe kant. In die zin was mijn algemene opmerking over ruime klepspeling als veilige zijde wat verwarrend. Het gaat er naar mijn idee om uit vinden hoe de speling wijzigt over de tijd. Vond de aanvulling van MBM om nauwkeuriger voelermaten te gebruiken goed.
Zit er tussenin! dus goed! en verloop van klepspeling deze motoren is zeer gering! dichtschroeven en knallen!
 
Tis vaak de onzekerheid welke je gek maakt.
Hoe denk je dat ze kleppen stellen bij een motorzaak? Als het tussen de fabriekswaardes zit dichtschroeven en tot over de volgende interval.
 
mijn laatste keer stellen (ok een 955, geen 675) was bij 37k.
Ik heb braaf elk interval de speling gecheckt, maar echt totaal geen verloop.
Ben maar gestopt bij 120k.... iemand nog een interesse in een klepstel tooltje? 😀
Als dat hetzelfde tooltje is als voor de 675 heb ik wel interesse. Ik wil er van het voorjaar naar kijken en heb die plaat dan graag achter de hand.
 
Tis vaak de onzekerheid welke je gek maakt.
Hoe denk je dat ze kleppen stellen bij een motorzaak? Als het tussen de fabriekswaardes zit dichtschroeven en tot over de volgende interval.
Dat geloof ik graag. Heb de motor net, en dan wil je het ook goed doen. Zit inmiddels weer dicht. Meteen ook de NAKS vervangen (die tikte), het gasklephuis gesynchroniseerd en de rest van de grote beurt gedaan. Loopt als een zonnetje.

Offtopic, maar voorvork en demper laten servicen bij 40.000km? Volgens het onderhoudschema wel.
 
Eerst rijden komende tijd, en als je zelf kleppen wilde stellen kan je ook zelf de voorvork servicen. Wel de benodigde tooltjes aanschaffen uiteraard.
 
  • Leuk
Waarderingen: DPP
Offtopic, maar voorvork en demper laten servicen bij 40.000km? Volgens het onderhoudschema wel.

Ja, eigenlijk wel dus. Je kan het ook zelf doen.
Als je het niet doet en de seals lekken niet (de binnenpoot is droog) dan gaat er niets direct kapot.
Wel wordt de werking minder waardoor je minder grip hebt en minder comfort. Dit gebeurt heel langzaam waardoor je denkt dat het wel mee valt totdat je wel onderhoud doet en je een kompleet anders (verbetererde) motor er voor terug krijgt.

Dus toch maar doen om en nabij de 40.000km
 
Ja, eigenlijk wel dus. Je kan het ook zelf doen.
Als je het niet doet en de seals lekken niet (de binnenpoot is droog) dan gaat er niets direct kapot.
Wel wordt de werking minder waardoor je minder grip hebt en minder comfort. Dit gebeurt heel langzaam waardoor je denkt dat het wel mee valt totdat je wel onderhoud doet en je een kompleet anders (verbetererde) motor er voor terug krijgt.

Dus toch maar doen om en nabij de 40.000km
Ik laat het in de lente wel even doen. Dan is het maar gebeurd en heb ik er langer plezier van. Kunnen ze hem meteen op mijn gewicht afstellen. Heb het zelf een keer eerder gedaan bij een ZX6R, maar vond het een rot klus. Breng hem hier liever voor weg.
 
O ok. In het handboek (Haynes) staat dat je het achterwiel moet draaien, maar dat ging voor geen meter. Tilde hem eerder van de paddockstand af. Heb toen gewoon aan de krukas gedraaid (met de NAKS erin) met een ratel, dus zonder wig. Hij staat nog op tijd en is niet versprongen voor zover ik kan zien. Het viel me wel op dat de streepjes op de nokkenas niet 100% tegenover elkaar staan als ik hem bij de krukas op de markering zet, maar ik denk dat dit gewoon zo hoort.

A kijk, allemaal nieuwe features zo'n 6 jaar later :).
Het achterwiel draai je door de motor vooruit te duwen, hoeft maar een klein stukje.
 
mijn laatste keer stellen (ok een 955, geen 675) was bij 37k.
Ik heb braaf elk interval de speling gecheckt, maar echt totaal geen verloop.
Ben maar gestopt bij 120k.... iemand nog een interesse in een klepstel tooltje? 😀
Eerste keer kleppen stellen bij mijn Yamaha dealer was hij overtuigd dat er nauwelijks een klep gesteld zou moeten worden.
Na controle meer dan de helft moeten regelen, had hij nog niet vaak tegen gekomen.

Klep speling die verloopt is zeer afhankelijk van de gemiddelde belasting die je motorblok verdraagt.
 
Ja, volgens Haynes dus niet, maar dat ging voor geen meter:

Bekijk bijlage 1576336
Ik weet niet meer welke versnelling ik gebruikte, maar je hoeft de motor, met de wielen dus op de grond, maar een klein stukje vooruit te duwen. Kost totaal geen kracht en je ziet de nokken bewegen want je kijkt er dan bovenop. Volgens mij kwam ik een dergelijk advies als het bovenstaande ook tegen in het officiële werkplaatshandboek voor professionele Triumph monteurs (exemplaar gekocht bij KAT die er nog 1 had liggen), maar dat leek me onhandig. Ze hadden het daar over het gebruiken van een stuk hout als hefboom, leek me niet handig.
 
Ik weet niet meer welke versnelling ik gebruikte, maar je hoeft de motor, met de wielen dus op de grond, maar een klein stukje vooruit te duwen. Kost totaal geen kracht en je ziet de nokken bewegen want je kijkt er dan bovenop. Volgens mij kwam ik een dergelijk advies als het bovenstaande ook tegen in het officiële werkplaatshandboek voor professionele Triumph monteurs (exemplaar gekocht bij KAT die er nog 1 had liggen), maar dat leek me onhandig. Ze hadden het daar over het gebruiken van een stuk hout als hefboom, leek me niet handig.
Ja, ik wilde niets forceren (via het wiel) en gezien ik de NAKS toch ging vervangen kon ik net zo goed de krukas draaien. Maar goed, wellicht voor de volgende keer👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan