controleren krukaslagers

Matt Mobylette

Die hard MF'er
26 nov 2007
335
0
Hallo,

Kan iemand me vertellen hoe ik de krukaslagers van een honda cb360 kan controleren?

Je voelt als je aan de lagers zit lichte speling(het lijkt dat het bij beide lagers het zelfde is)

In het werkplaatshandboek kan ik niks vinden hierover....

Maar hoe kan ik nou precies controleren of ze goed zijn? Niet dat die speling dalijk zo moet en ik nieuwe lagers haal voor niks(behoorlijk prijzig)....

Kan iemand me hiermee helpen?

Groetjes Marc
 
glijlager kun je een indicatie van krijgen door de oliedruk te meten.
kogellagers kun je enigszins voelen, maar je verwart al heel snel de axiale speling voor de radiale.
als je met de hand echt radiale speling voelt zijn ze wel versleten.
 
Die naaldlagers max 20 mu
Die 2 kogellagers 6306 en 6328 ook 20 mu
De krukaslagers in de V-blokken, klokje haaks op de tap plaatsen en de tap omhoog drukken.
 
Glijlagerspeling kun je meten met plastigauge. Is een kunststof koordje welke je in het lager legt, daarna trek je de lagerkap aan en demonteer je de kap weer. De mate van hoe plat het koordje gedrukt is geeft dan een indicatie van de speling. (zit een kaartje bij waar de maten opzitten) Echter heb ik het spul hier nog nergens kunnen krijgen via de automaterialen oid... Maar goed, ook nooit echt super mijn best gedaan om te zoeken :P.


grz Thijs
 
Lagerkap losnemen, looddraadje of plastic gauge ertussen en waar vastzetten. Dan nogmaals losnemen en gereduceerde dikte looddraad meten met micrometer. Plastic gauge kan direct aflezen door de nieuwe breedte te vergelijken met de streepjes op de verpakking.
Radiale speling meten met een klokje lijkt me niet erg nauwkeurig. Axiale speling meten met een klokje gaat zeer goed.
Pigion
 
Hallo,

Kan iemand me vertellen hoe ik de krukaslagers van een honda cb360 kan controleren?

Je voelt als je aan de lagers zit lichte speling(het lijkt dat het bij beide lagers het zelfde is)

In het werkplaatshandboek kan ik niks vinden hierover....

Maar hoe kan ik nou precies controleren of ze goed zijn? Niet dat die speling dalijk zo moet en ik nieuwe lagers haal voor niks(behoorlijk prijzig)....

Kan iemand me hiermee helpen?

Groetjes Marc

Koude kogel lagers MOET speling op zitten.

Als je de krukas beetpakt en kan bewegen (op en neer/heen en weer) terwijl hij in de kogellagers ligt... dan zijn ze wel aan vervanging toe :P
Als je die lagers een goeie draai geeft dan mogen ze geen geluid maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan