• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Cordura vs Kevlar

G_v_S

Die hard MF'er
Lid geworden
28 mrt 2017
Waarderingsscore
4
Dag allen,
Ik ben aan het rondkijken naar leuke outfits voor de zomer. Een Kevlar jeans mag daar niet bij ontbreken natuurlijk.
Nou kom ik op de bekende webshops ook steeds meer zogeheten Cordura broeken tegen.
Schijnt ook sterk te zijn, maar weet niet hoe het zit met de verschillen met Kevlar en of het ook 'schuurvrij' is bij een eventuele val, zoals bij Kevlar wel gepretendeerd word.

Hebben mensen ervaringen hiermee?
Alvast bedankt voor de reacties.

waarom zou je kiezen je kan het ook gecombineerd kopen dan heet het armacor.
en alle 3 de merknamen cordura, kevlar en armacor waren alle drie merknamen van dupond als ik het goed zeg en het zegt hoegenaamd niks over de kwaliteit en slijtvastheid als je niet ook naar de verwerking en dikte van de materialen kijkt. een 150D armacor zal slechter presteren op slijtvastheid als een 800D cordura. maar een 800D cordura zal heel slecht beschermen als de naden niet goed gemaakt zijn of de rits makkelijk open scheurt.

Cordura is voornamelijk Nylon, en er worden vaak rugzakken van gemaakt. Vrij stevig, maar ik zou het niet willen gebruiken als bescherming tijdens t motorrijden.

Volgende keer iets meer onderzoek doen :$

Laatst bewerkt:
Volgens "Motorrad" is een goede motorjeans met kevlar beter dan een slechte cordura broek.
"Motome" heeft ook eens een testje gedaan.

Bescherming is echter relatief. Er gaat niets boven een goed leren pak, hoewel ik zelf gezien heb dat mijn broer bij een schuivertje met 60 km/u een groot gat in zijn nieuwe leren maatpak kreeg.

Laatst bewerkt:
Heb zelf een Rev'it jeans, bestaat uit Cordura (gehele Rev'it range trouwens) en komt meestal goed uit de test. Zit ook lekker en niet zoveel dikker dan normale jeans.

Hier ook een test tussen verschillende broeken, word alleen niet gekeken naar hoe warm die wordt:
Dode link

Dag allen,
Ik ben aan het rondkijken naar leuke outfits voor de zomer. Een Kevlar jeans mag daar niet bij ontbreken natuurlijk.
Nou kom ik op de bekende webshops ook steeds meer zogeheten Cordura broeken tegen.
Schijnt ook sterk te zijn, maar weet niet hoe het zit met de verschillen met Kevlar en of het ook 'schuurvrij' is bij een eventuele val, zoals bij Kevlar wel gepretendeerd word.

Hebben mensen ervaringen hiermee?
Alvast bedankt voor de reacties.
Ga in ieder geval altijd passen voor je iets koopt een broek kan als beste uit de testen komen maar alsie niet lekker zit gaat hij hem natuurlijk niet worden.
Zelf pas meegemaakt...
Wilde de revit lombard 2 kopen maar zat niet lekker veel te stug en niet prettig tijdens rijden op motor,uiteindelijk gekozen voor John Doe original full kevlar zit heeerlijk!

Inderdaad altijd passen! Ben ook wel eens ergens kevlar jeans gaan passen die in de aanbieding waren. Merk weet ik zo niet meer. Ging uiteindelijk met veel duurdere Rev'it jeans naar huis omdat die me zoveel beter zaten.

Laatst bewerkt:
Ga in ieder geval altijd passen voor je iets koopt een broek kan als beste uit de testen komen maar alsie niet lekker zit gaat hij hem natuurlijk niet worden.
Zelf pas meegemaakt...
Wilde de revit lombard 2 kopen maar zat niet lekker veel te stug en niet prettig tijdens rijden op motor,uiteindelijk gekozen voor John Doe original full kevlar zit heeerlijk!

Die John Doe staat ook op mijn lijstje. Naast het feit dat het super relax zit kun je er ook nog gewoon mee rondlopen zonder dat iedereen meteen ziet dat je motorbroek aan hebt (of als skater in de 90' bent blijven hangen)..

Alleen man man man.... daar moet je toch me toch een partij diep voor in de buidel tasten... en dan moeten de protectors er nog los bij..

Ik heb de motorjeans van Spidi, deze zijn ook met Cordura.
Niet goedkoop maar wel heel comfortabel, de stof is niet veel dikker dan een normale jeans.
Of het veilig is heb ik gelukkig nog niet hoeven testen.
Knieprotectors zitten er standaard in, heup protectors moet je bij kopen.

Laatst bewerkt:
Kevlar staat er bij mij om bekend dat het niet scheurt bij een glijder op het asfalt.
Cordura lijkt die eigenschap niet te hebben? Dat is mij niet helemaal duidelijk namelijk.
Want als het wel zou scheuren, lijkt het mij dat ze geen CE keurmerk krijgen. Of is dat te makkelijk gedacht?

Kevlar staat er bij mij om bekend dat het niet scheurt bij een glijder op het asfalt.
Cordura lijkt die eigenschap niet te hebben? Dat is mij niet helemaal duidelijk namelijk.
Want als het wel zou scheuren, lijkt het mij dat ze geen CE keurmerk krijgen. Of is dat te makkelijk gedacht?
Staar je niet teveel blind op CE-keurmerken, want ook als een fabrikant kan uitleggen volgens welke procedure hij van een krant een motorpak maakte kan-ie gewoon een CE keurmerk krijgen. Zie: klik

Cordura is een merknaam voor diverse soorten textiel vroeger geproduceerd door DuPont en nu door INVISTA. De stoffen worden uit een nylon 6,6-vezels gemaakt en het algemene kenmerk is dat de stof tegen zware belastingen bestand is.

De stof wordt gebruikt voor koffers, rugzakken, schoenen en militaire kleding. Het materiaal is bestand tegen abrasieve invloeden (slijtage door schuren), scheuren en bestendig tegen ruwe behandeling.

Het wordt onder andere gebruikt voor de productie van all-weather motorkleding, meestal Cordura 500 D.
Aramide
(Doorverwezen vanaf Kevlar)
P-Aramid.svg
para-aramide (Kevlar, Twaron)
M-Aramid.svg
meta-aramide (Nomex, Teijinconex)
De aramiden zijn een groep polymeren (meer bepaald polyamiden met aromatisch karakter) die hittebestendig zijn en/of een grote treksterkte hebben. De individuele polymeren zijn een aaneenschakeling van benzeenringen en amidegroepen. De naam is dan ook een samentrekking van 'aromatisch' en 'amide'. Er zijn twee belangrijke soorten aramiden die commercieel worden geproduceerd: para-aramiden en meta-aramiden.

De eerste vormen vezels die relatief gemakkelijk 'oplijnen' en die mede daardoor een hoge treksterkte hebben. Deze aramiden worden onder meer gebruikt voor kogel- en scherfwerende vesten. Ze zijn beter bekend onder de merknamen Kevlar (DuPont) en Twaron (Teijin, voorheen AKZO). Tussen AKZO en Dupont hebben jarenlang rechtszaken gespeeld, omdat beide bedrijven octrooien bezaten voor de productie van aramidevezels. Uiteindelijk werd begin jaren 1990 een schikking getroffen.

...

Chemisch gezien is aramide verwant met nylon (dat ook een polyamide is). Specifiek is de aanwezigheid van een aromatische groep (benzeenring) in de keten waar bij nylon een enkelvoudige reeks koolstofatomen zit.

Para-aramide
.... = de waterstofbruggen tussen de ketens onderling
Vezels gesponnen uit para-aramide hebben een bijzonder grote treksterkte, een laag gewicht en kleine rek en ze zijn bestand tegen relatief hoge temperaturen. De treksterkte van para-aramidevezels is ongeveer 5 tot 8 keer zo hoog als die van staal bij gelijk gewicht.

Para-aramiden vindt men op plaatsen waar de hoge treksterkte een essentiële eigenschap is. De bekendste toepassing is in kogel- en scherfwerende vesten, maar ook in hijskabels wordt Kevlar of Twaron wel toegepast. Draden van para-aramide corroderen niet en hun sterkte wordt niet aangetast door onderdompeling in water. De kracht om kogels te stoppen neemt echter wel af als het aramide nat is, tenzij dit speciaal waterbestendig gemaakt is.

Wanneer het polymeer gesponnen wordt, dan resulteert dat in een para-aramide met een enorme trekkracht die hitte- en snijbestendig is.

Het verschil is op te zoeken, schijnbaar.

Cordura is gewoon nylon, op een bepaalde manier verwerkt of geweven. Eigenlijk is het t basismateriaal waar veel motorkleding van wordt gemaakt.

Kevlar is verwant aan nylon, maar door een ingewikkeld productie en verwerkingsproces, komen er bizar sterke vezels uit. En die kun je weer verwerken tot kleding.

Je kunt dus een motorbroek vinden, met zowel Cordura als Kevlar er in (denk ik).

Kevlar is wat duurder dan Cordura.

Zorg er iig voor dat je beschermingspads in de kleding zitten, dat scheelt al aan impact bij een val. Broek en jas horen aan elkaar geritst, wat nog geen 5% doet.

Terug
Bovenaan Onderaan