Crossmotor ombouwen naar Supermoto

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustusB

MF'er
18 dec 2019
37
14
Ik ben over een jaar 18 en ben dan van plan om een supermoto aan te schaffen. Ik ben nu al aan het zoeken naar opties omdat ik weet dat 125cc supermoto / enduro motoren niet heel makkelijk te vinden zijn. Ik ben aan het kijken naar een KTM sx 125 of een KTM 125 exc. Na een tijdje zoeken ben ik op de conclusie gekomen om een crossmotor om te bouwen door het lage aanbod van een supermoto variant. Op dit forum heb ik gezien dat Jos van Vught een bekend persoon was als het ging om het ombouwen. Heb hem dus gebeld en kwam tot de conclusie dat het ombouwen geen optie meer was. Dit lijkt me raar en ben dus benieuwd of dit echt zo is. Jos vertelde dat omgebouwde crossmotoren te veel kracht hadden voor 125cc en dus als 35kw werden gezet op het kenteken waardoor ik er dus niet op kan rijden. ALS het ombouwen nog wel mogelijk is, hoe moet ik dit dan doen? Licht en banden begrijp ik. Maar wat heb je allemaal op je omgebouwde crossmotor nodig om door het RDW te komen met een A1 kenteken?

Een enduro / supermoto importeren was nog wel een optie vertelde Jos. Ik heb op Mobile.de gekeken en vond de motoren erg duur. ~6.000 euro terwijl je in Nederland de crossmotor variant voor 3 duizend euro kon vinden met hetzelfde bouwjaar. Dit is dus te veel geld voor mij
 
Ik denk dat Jos van Vught bedoeld dat je een 125cc crosser niet op een kenteken kan zetten voor jouw leeftijd. Een 125cc crosser had 20 jaar geleden al zo'n 40pk en dan zit je ook nog met pk's per Kg. Hij kan hem waarschijnlijk wel op kenteken zetten maar dan mag jij er niet mee rijden. een 125cc crosser lijkt me ook niet geschikt voor op de weg omdat je erg vaak je zuiger e.d. moet vervangen.
Ja denk ik ook. Het vervangen van de zuiger komt door de 2takt denk ik? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik niet een te sterke motor heb voor mijn A1 rijbewijs?
 
In het gesprek met Jos heb ik een paar keer gevraagd "Dus een ktm sx 125 aanschaffen en door u laten ombouwen kan niet meer?" Nee zegt Jos, "Het RDW doet daar te moeilijk over. Je moet een enduro kopen die al op kenteken staat. Eentje importeren kan als je er in Nederland geen kan vinden omdat 125cc enduro / sm moeilijk te vinden is."
je kan gewoon een ktm exc 125cc enduro kopen op kenteken, zet er straat banden op en je bent klaar, als die er al niet op zitten.

Oudere motoren kunnen wel te veel vermogen hebben, maar vanaf een bepaald jaar, zijn bijna alle 125cc motoren geschikt gemaakt voor a1 rijbewijs, zo heeft bv een ktm exc 125 uit 2009 gewoon 11kw
 
je kan gewoon een ktm exc 125cc enduro kopen op kenteken, zet er straat banden op en je bent klaar, als die er al niet op zitten.

Oudere motoren kunnen wel te veel vermogen hebben, maar vanaf een bepaald jaar, zijn bijna alle 125cc motoren geschikt gemaakt voor a1 rijbewijs, zo heeft bv een ktm exc 125 uit 2009 gewoon 11kw
Vriend van mij vertelde dat de politie niet op let of de motor na keuring meer dan 11kw heeft. Klopt dit enigszins ook?
Ik zou het namelijk wel zonde vinden als ik met opzet een "zwakkere" motor moet halen terwijl er betere zijn. Natuurlijk wil ik liever wel rijden dan niet kunnen rijden.
 
Vriend van mij vertelde dat de politie niet op let of de motor na keuring meer dan 11kw heeft. Klopt dit enigszins ook?
Ik zou het namelijk wel zonde vinden als ik met opzet een "zwakkere" motor moet halen terwijl er betere zijn. Natuurlijk wil ik liever wel rijden dan niet kunnen rijden.
De politie weet echt wel het verschil. Als er geen ongeluk is kun je geluk hebben. Wettelijk en mag het niet. Je verzekering zal er alles aan doen om aan te tonen dat je motor niet aan de eisen voldeed als ze moeten uitkeren.

NO GO.
 
Je hebt het nu over een fiets met meer duidelijk meer dan 11 kw?
Een 125cc niet veel meer, een 300cc wel ja, als je een agent heb met een beetje kennis ben je de klos.
Maar hoe strafbaar is de gene dan, die zo gezegd van niks wist, en deze motor gewoon kocht met het idee dat die 8 kw is/was, want zo staat het op het kenteken bewijs.

Dat zal jij best weten als agent :)
 
Een 125cc niet veel meer, een 300cc wel ja, als je een agent heb met een beetje kennis ben je de klos.
Maar hoe strafbaar is de gene dan, die zo gezegd van niks wist, en deze motor gewoon kocht met het idee dat die 8 kw is/was, want zo staat het op het kenteken bewijs.

Dat zal jij best weten als agent :)
Je weet het antwoord zelf wel.;(
 
Dus als ik nou terug kijk naar de berichten kan ik dus WEL nog een crossmotor ombouwen. Dat is wel veel duurder dan dat ik eigenlijk dacht.

Als je ombouwt loop je het risico dat ie te veel kw heeft en mag ik er dus niet op rijden met mijn A1 rijbewijs van max 125cc, 11kw en 15pk. Het beste voor mij is om een kant en klare supermoto of enduro te kopen.

Jos van Vught bedoelde waarschijnlijk dat ombouwen wel mogelijk was maar niet met A1 rijbewijs.

Goedkoopste ALS ik om wil bouwen spaken te veranderen.

Crossmotoren vanaf 2009 zullen geschikt zijn voor A1 rijbewijs.

Enige toevoegingen?
 
dit moet je eens lezen:
Startersmotor.nl - Wetgeving en regels 11kW en 35kW
pk's per Kg. Hij kan hem waarschijnlijk wel op kenteken zetten maar dan mag jij er niet mee rijden. een 125cc crosser lijkt me ook niet geschikt voor op de weg omdat je erg vaak je zuiger e.d. moet vervangen.

zoals al eerder werd gezegd moet je je aan 3 regels houden: (als je het echt volgens het boekje wilt doen)
  • niet meer dan 125cc
  • niet meer dan 11kw
  • niet meer dan 0,1kw/kg --> ik denk dat dit misschien voor een superlichte crosser een probleem is?
Maar heb je al eens opgezocht hoeveel het kost om een motor na het ombouwen te laten keuren en op kenteken te zetten? volgensmij is dit zo duur dat je beter een kant en klare 125cc met kenteken kan kopen, je bespaart jezelf dan waarschijnlijk een hoop tijd en geld (en ergernis, als je niet technisch begaafd bent)
 
(Een met kenteken zou mijn persoonlijke voorkeur zijn, aangezien je anders misschien uren gaat steken in je motor te laten voldoen aan allerlei wet en regelgeving, en ook nog eens tijd en geld kwijt bent aan de keuring: stel je eens voor dat ie niet goed gekeurd wordt en dan moet je nog n keer)

Maar als je vastberaden bent, dan ben ik eerlijk gezegd wel zeer benieuwd naar hoe het proces verlopen is als je klaar bent met de ombouw en keuring :)

Goedkoopste ALS ik om wil bouwen spaken te veranderen.

wel n vraagje: waarom zou je de spaken willen veranderen?
 
(Een met kenteken zou mijn persoonlijke voorkeur zijn, aangezien je anders misschien uren gaat steken in je motor te laten voldoen aan allerlei wet en regelgeving, en ook nog eens tijd en geld kwijt bent aan de keuring: stel je eens voor dat ie niet goed gekeurd wordt en dan moet je nog n keer)

Maar als je vastberaden bent, dan ben ik eerlijk gezegd wel zeer benieuwd naar hoe het proces verlopen is als je klaar bent met de ombouw en keuring :)



wel n vraagje: waarom zou je de spaken willen veranderen?
Het hele proces gaat pas over een jaar beginnen. Iemand in deze thread vertelde de goedkoopst mogelijke manier om een supermoto te maken. Zelf zou ik wel gewoon sm banden en velgen kopen hoor.

Motor met kenteken kopen gaat hem worden denk ik. Ik zag op een Duitse site ( Mobile.de ) veel goeie ktm supermoto's van 125cc staan. Als ik magisch nog 2.000 euro erbij tover, is dat mijn plan.
 
dit moet je eens lezen:
Startersmotor.nl - Wetgeving en regels 11kW en 35kW


zoals al eerder werd gezegd moet je je aan 3 regels houden: (als je het echt volgens het boekje wilt doen)
  • niet meer dan 125cc
  • niet meer dan 11kw
  • niet meer dan 0,1kw/kg --> ik denk dat dit misschien voor een superlichte crosser een probleem is?
Maar heb je al eens opgezocht hoeveel het kost om een motor na het ombouwen te laten keuren en op kenteken te zetten? volgensmij is dit zo duur dat je beter een kant en klare 125cc met kenteken kan kopen, je bespaart jezelf dan waarschijnlijk een hoop tijd en geld (en ergernis, als je niet technisch begaafd bent)
Na een tijdje zoeken had ik alsnog niks gevonden over de kosten. Heb dus echt geen idee. Bedankt voor de link, weet dus nu zeker dat 2takt hem niet wordt.
 
aha, op die fiets.
keuren in lelystad kost volgensmij minimaal 650, kan dus nog oplopen blijkbaar? (zeker weten doe ik het niet or)

veel succes in ieder geval! zowel met je zoektocht naar de moto als met je bewijs.
 
aha, op die fiets.
keuren in lelystad kost volgensmij minimaal 650, kan dus nog oplopen blijkbaar? (zeker weten doe ik het niet or)

veel succes in ieder geval! zowel met je zoektocht naar de moto als met je bewijs.
Thanks! Haha fietste net terug van werk en stelde me al voor hoe ik weg reed van werk, hard optrekken, hoe ik de rotonde zou nemen etc. Dus wordt nog een lang jaartje.
 
Hoeveel denk je kwijt te zijn voor je rijbewijs?
Heb je al ervaring met schakelen en dergelijke?
Ik zelf was 1200 euro kwijt voor mijn rijbewijs en ik kon dan al schakelen en dergelijke.

Het simpelste is IPV van sm banden maken, ofwel laten omspaken. Vergeet niet dan je dan dus nieuwe banden moet kopen en een andere achtertandwiel. Meestal doet men dan ook een oversized remschijf plus andere klauw, of alleen een adapter voor de klauw.

Nog makkelijker is om de 21 18 set up the houden en er wegbanden onder te leggen, dan betaal je alleen +-200 euro voor een setje banden.

Vergeet niet dat je er met alleen een motor kopen niet bent verzekering komt er nog bij even als wegenbelasting.

En let goed op met het kopen van enduro's, vaak worden ze verkocht of goedkoper aangeboden omdat ze dan tegen een revisie of een nieuwe zuiger en dergelijke lopen. Ook hebben enduro's eenmaal meer onderhoud nodig dan de gemiddelde motoren, vaak wordt er in uren geteld en dus niet in gereden kilometers.

Als je er echt zeker van bent en nog niet bezig bent met lessen, zou ik daar alvast mee beginnen om rond te kijken. In het voorjaar is het altijd een drukke periode, en dan wil je natuurlijk al je rijbewijs hebben.
Voordat je het weet ben je 2/4 maanden verder met alleen al lessen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan