cylinder 1 speelt niet mee

5 apr 2017
14
1
Wanssum
Een bijzonder goede kerstavond mede MF-ers.
Ik ben bezig met een Honda CBR600f2
Deze heeft 10 jaar stil gestaan en wil ik voor een vriendin lopend maken.
De carburateurs zijn schoon gemaakt, dat wil zeggen: vlotterbak gereinigd, stationair sproeiers open geprikt, gewone sproeiers schoon gemaakt, nieuwe luchtfilter en bougies.
Uiteraard de oude peut afgevoerden nieuwe brandstof euro 98 erin gedaan.
Helaas wil de motor na deze noeste arbeid niet op alle 4 de cylinders aanspringen. Cylinder 1 doet niet mee.
Er is een vonk, als ik startvloeistof in de poort spuit doen alle cylinders wat. Maar verder doet deze niets. cylinder 1 is voor mij de linker, dus bij de koppelingshendel.

Enige suggesties?
De motor was lopend weggezet dus ik denk niet dat ik aan de mengverhouding moet prutsen.
 
net niet noest genoeg vermoed ik, als je de stationair sproeiers niet verwijdert en reinigt kan het ipv doorprikken ook wegduwen van de troep zijn.
en blaas zoveel mogelijk door met lucht en neem een carburateur reiniger ipv remmenreiniger aangezien de 1e met aceton ( of iets dergelijks werkt) .

de stationair sproeiers hebben ook vaak miniscule gaatjes aan de zijkant van de buis zitten die het snelst verstoppen.
dat zie je pas als je ze dr uit haalt.
 
Wellicht niet voldoende omschreven: ik heb de sproeiers er allemaal uit gehaald en alle gaatjes doorgeprikt. De stationair sproeier is 0,4mm breed.
Verklaart echter nog niet waarom de cylinder niet mee doet bij het rijden. Dus niet alleen bij starten en stationair lopen.
De sproeiers hebben een uurtje in de aceton liggen badderen dus alle vuil is eruit. Uiteraard met perslucht schoon en droog gemaakt. Na de aceton nog een keertje met startvloeistof ingespoten, Just in case. En droog gemonteerd.
 
Als cilinder 1 wel loopt op startvloeistof dan ligt het probleem in de carburateur. Vlotterhoogte niet goed, mengelschroef dichtgedraaid, of stationaircircuit zit nog dicht.
 
Heel oud trucje.
haal de bougie uit de niet lopende cylinder.
stop hem in de bougie dop, start de motor en houd de bougie tegen massa vlak bij het bougiegat (dus terwijl de motor loopt)
krijgt de cylinder brandstof, dan zal deze worden ontstoken je zult dan kleine vlammetjes uit het bougiegat zien komen en dit kun je ook horen.
geen vlammetjes of kleine plofje dan krijgt de cylinder geen brandstof.
PS een bougie die vonkt buiten de cylinder hoeft dat niet te doen in de cylinder onder druk, dus als je wel vlammetjes ziet en dus branstof krijgt is het dus de bougie.
 
Compressie heb ik nog niet gemeten. Ga ik binnenkort doen. Het is even een penswerk om die bougies eruit te krijgen en de nippel van de meter erin te schroeven. Zit allemaal vrij krap daar. Kwa compressie op de cylinder moet ik denken aan 8-9 Bar? Uiteraard even vergelijken met een tweede cylinder. Mag natuurlijk niet teveel afwijken en opzichte van elkaar.
 
Vlotter hoogte lijkt me goed gaan. Vlotter is niet lek, plunjer is schoongemaakt en beweegt goed mee. Mengselschroef is niet aangeraakt sinds stilstand.

Als cilinder 1 wel loopt op startvloeistof dan ligt het probleem in de carburateur. Vlotterhoogte niet goed, mengelschroef dichtgedraaid, of stationaircircuit zit nog dicht.
 
Als de cilinder wel mee doet als je wat in de carb spuit dan zit toch er nog iets verstopt.
Bij goed schoon maken moeten ook de mengselschroeven er uit. Wel de sproeierbuis er uit gehad?
 
Heel oud trucje.
haal de bougie uit de niet lopende cylinder.
stop hem in de bougie dop, start de motor en houd de bougie tegen massa vlak bij het bougiegat (dus terwijl de motor loopt)
krijgt de cylinder brandstof, dan zal deze worden ontstoken je zult dan kleine vlammetjes uit het bougiegat zien komen en dit kun je ook horen.
geen vlammetjes of kleine plofje dan krijgt de cylinder geen brandstof.
PS een bougie die vonkt buiten de cylinder hoeft dat niet te doen in de cylinder onder druk, dus als je wel vlammetjes ziet en dus branstof krijgt is het dus de bougie.
Waarschijnlijk heb je eroverheengelezen dat die cilinder wel loopt met starthulp.
FIY is het moeilijk de schuld geven aan een ontsetking omdat de ontsteking van cilinder 1 ook die van cilinder 4 is, en die doet braaf mee.
 
Waarschijnlijk heb je eroverheengelezen dat die cilinder wel loopt met starthulp.
FIY is het moeilijk de schuld geven aan een ontsetking omdat de ontsteking van cilinder 1 ook die van cilinder 4 is, en die doet braaf mee.

Daar had ik niet overheen gelezen.
Je mag alleen niet aannemen dat als cyl 4 het doet cyl 1 ook een vonk krijgt.
Het enigste wat je kunt aan nemen is dat er bij de bougie van cyl1 een "gesloten" circuit is waardoor cyl4 wel een vonk geeft.
Het kan ook zijn dat onder druk de stroom via de isolator loopt, omdat er bijv veel koolopbouw is of een niet zichtbaar scheurtje enz.
Heel lang geleden toen ik nog op de MTS zat hadden we in het prakticum een leuk apparaat waarbij je een bougie kon testen door deze te laten vonken en dan de druk te verhogen, een slechte bougie stopt dan met vonken.

Storing zoeken is uitsluiten wat goed is, niet zoeken wat fout is, althans zo pak ik het al ruim 45 jaar aan,
Houd je de bougie bij lopende motor bij het bougiegat, dan kun je dus positief constateren of er wel of geen brandstof in de cylinder komt.
Wel brandstof dan zit het dus in de ontsteking van bewuste cylinder.
Geen brandstof dan moet je het dus zoeken in de carburateur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan