Jij mag niet meer meedoen met raadplaatjes!Dan ben ik vast heel stout geweest want ik heb dit gekregen voor sinterklaas;
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-28205508.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-28205526.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-28213043.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-28220125.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-28223515.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-28235540.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-29163045.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-29163053.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-29163129.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-29163359.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-29163249.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-11-29163238.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-03231349.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-03232245.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06162814.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06162817.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06162837.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06162826.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06165411.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06165558.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06165608.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06165541.jpg"]afbeelding~][/URL]
(ja dat is een stuk keerring)
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06165525.jpg"]afbeelding~][/URL]
(stukjes iets?)
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06165533.jpg"]afbeelding~][/URL]
(stukjes iets in het carter gesmashed?)
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06165451.jpg"]afbeelding~][/URL]
(deze lijkt nog goed!)
[~[url="http/i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-12-06174451.jpg"]afbeelding~][/URL]
De schade;
- 3 zuigers en boringen
- buitenste zuigers waren +1.0mm en binnenste +0.5mm
- 3 small ends (1 viel in mn handen uit elkaar)
- 3 big-ends
- 1 imitatie drijfstang
- 4 krukaslagers
- uiteraard de krukas seals
- alle baklagers
- lagers van de secondaire as (je weet wel, van de waterpomp en tach aandrijving)
- en als klap op de vuurpijl lijkt de krukas krom
Dus, wie heeft er een blok over? Of een nier?
Ik had al nieuwe zuigers gekocht, maar die blijken nu voor het vroege type krukas te zijn en mag je raden welke ik heb? Ook missen de clinder locating studs en zijn er overal sporen van een prutser.
Al met al is het allemaal een beetje sh*t, ik heb wel de intentie om het te repareren, maar moet mijn doelstelling wel beetje bijschaven. Geen aangepaste porttiming of andere fancy dingen, eerst maar weer repareren en rijden, dat lijkt me voorlopig genoeg.
Ben nu aan het rond kijken waar ik de onderdelen het best vandaan kan halen, er zijn meerdere leveranciers, maar de prijzen varieren nogal.
Ik zal dit slechte nieuws even laten bezinken maar verwacht wat vragen de komende dagen
Ik ben niet verbaast als ik die "ploaties" zieondanks de zeer gewaagde en ontzettend intressante injectie-expirimenten Ontzettend leuk "leesvoer" maar ik zou inzetten op een betrouwbaar blok met conventionele carburatie en voor de sensatie een
paar Gibson (semi) expansieuitlaten er onder hangen. Geloof die " ouwe knar" maar Als het goed is afgesteld voelt het aan als een turbine en er is een heeeeeeerlijke geluids-sensatie tijdens het
Niet verbaasd? Als je dat ding had horen lopen was je net zo verbaasd geweest als ik. En je impliceert toch niet dat dit het gevolg is van de injectie? Neem toch aan dat ik niet hoef uit te leggen dat carburatie/injectie geen krukassen krom kan maken?
Niet verbaasd? Als je dat ding had horen lopen was je net zo verbaasd geweest als ik. En je impliceert toch niet dat dit het gevolg is van de injectie? Neem toch aan dat ik niet hoef uit te leggen dat carburatie/injectie geen krukassen krom kan maken?
Nou, het zou niet de eerste keer zijn dat er een blok stuk gaat nadat er een KdFI op gebouwd is...
Definieer 'blok' aub?
De foto's zeggen genoegZo zien alle 2-takt zuigers en cilinders er uit na een tekort aan olie of een te arm mengsel of een combinatie hier van. De boel is behoorlijk (veel) te heet geweest. De reden dat het nog tamelijk lang heeft geduurd en je een stukje hebt kunnen rijden komt omdat het in princiepe een oersterk watergekoeld blok is. Bij een luchtgekoeld blok had het maar enkele kilometers geduurd voor het zelfde resultaat
Als een van de krukaslagers de geest geeft vanwege een gebrek aan smering heb je in princiepe een kromme krukasDe schade komt ook niet door injectie maar door een op alle fronten een te arm mengsel. Hij is en blijft zuigergestuurd en een normaal mengsel koelt tevens de zuigers.
Maar blijf vooral lekker expirimenteren want het is reuze intressant
Ik ben het met Hans eens,zomaar een 2takt van injectie voorzien werkt niet zonder dat je
precies weet wat het bij elk toerental met het mengsel doet.Krijgt de motor ook maar ergens te weinig of teveel mengsel dan kan dat je zuigers kosten.En een je krukas kan wel degelijk krom raken door bijvoorbeeld een vastloper of te hoge toerentallen.
Gewone carbs werken nog steeds het beste bij een 2takt.
Ik ben van mening dat dit blok kapot is gelopen door de onkunde (en dit is nog beleefd uitgedrukt) van de vorige eigenaar. Een blok reviseren door de buitenste cilinders een andere boring te geven dan de middelste en 1 van de drijfstangen te vervangen door een imitatie is natuurlijk onzin! Verder gaan ba
klagers (en die zijn ook echt stuk) niet kapot door het te arm lopen.
Ik weet precies hoe Joost de injectie heeft afgeregeld (ik stond er regelmatig naast) en vind het dan ook enorme onzin om te zeggen dat dit gekomen is omdat Joost er injectie op heeft gebouwd. Hij heeft juist gemeten (en meten is weten) wat de mengselverhouding was, deze behoorlijk rijk gekozen en is toen gaan verbeteren. Dit is stukken beter dan menig carburateur knutselaar die er wat sproeiers in gooit en die dan een vastloper heeft.
Overigens komen die kapotte krukaslagers, zoals je aangeeft, niet door te arm lopen maar door gebrek aan smering, ergo dit heeft niets te maken met de brandstofvoorziening.En daarom had Joost dus een lambda sonde in z'n uitlaten om vast te stellen wat het mengsel wat op elk punt in z'n toerenbereik.
Overigens ben ik het niet met je eens om zomaar te zeggen dat carburateurs per definitie het beste werken op 2 takten. Er is niet genoeg met injectie op 2takt motorfietsen geëxperimenteerd. Op moderne buitenboord motoren en sneeuwscooters wordt het tegenwoordig toegepast met erg goed resultaat! Bijvoorbeeld de Mercury 1,5L V6 2takt met directe injectie.
Als laatste wil ik zeggen dat ik het jammer vind dat jullie Joost z'n project zo de grond in trappen met jullie (mijns inziens) foute aannames. Ik weet dat dit voor Joost erg demotiverend werkt om z'n progressie nog hier op het forum te zetten.
Ik ben van mening dat dit blok kapot is gelopen door de onkunde (en dit is nog beleefd uitgedrukt) van de vorige eigenaar. Een blok reviseren door de buitenste cilinders een andere boring te geven dan de middelste en 1 van de drijfstangen te vervangen door een imitatie is natuurlijk onzin! Verder gaan ba
klagers (en die zijn ook echt stuk) niet kapot door het te arm lopen.
Ik weet precies hoe Joost de injectie heeft afgeregeld (ik stond er regelmatig naast) en vind het dan ook enorme onzin om te zeggen dat dit gekomen is omdat Joost er injectie op heeft gebouwd. Hij heeft juist gemeten (en meten is weten) wat de mengselverhouding was, deze behoorlijk rijk gekozen en is toen gaan verbeteren. Dit is stukken beter dan menig carburateur knutselaar die er wat sproeiers in gooit en die dan een vastloper heeft.
Overigens komen die kapotte krukaslagers, zoals je aangeeft, niet door te arm lopen maar door gebrek aan smering, ergo dit heeft niets te maken met de brandstofvoorziening.En daarom had Joost dus een lambda sonde in z'n uitlaten om vast te stellen wat het mengsel wat op elk punt in z'n toerenbereik.
Overigens ben ik het niet met je eens om zomaar te zeggen dat carburateurs per definitie het beste werken op 2 takten. Er is niet genoeg met injectie op 2takt motorfietsen geëxperimenteerd. Op moderne buitenboord motoren en sneeuwscooters wordt het tegenwoordig toegepast met erg goed resultaat! Bijvoorbeeld de Mercury 1,5L V6 2takt met directe injectie.
Als laatste wil ik zeggen dat ik het jammer vind dat jullie Joost z'n project zo de grond in trappen met jullie (mijns inziens) foute aannames. Ik weet dat dit voor Joost erg demotiverend werkt om z'n progressie nog hier op het forum te zetten.
Lezen = kennelijk ook een kunstEr worden hier dingen gezegd/gepost/aangehaald die ik zelf en ook anderen niet hebben gezegd/bedoeld&gepost Bovendien je geeft zelf het/de goede "antwoord/oplossing" nl directe inspuiting . Dat is techniek die ook bij de vroegere snelle 2-takt scheepsdiesels werd gebruikt. Hier gaat het om jaren "70-techniek" waarbij het totale ontwerp zuiger-gestuurd is en daardoor er meer komt kijken dan het meten met een computer. Als je dit echt goed zou willen doen moet je eigenlijk de beschikking hebben over een vermogensbank die alles kan meten
Maar goed............het blijft natuurlijk heeeeeeeeeeel intressanten het zijn niet mijn
(zakgeld) euri's die worden uitgegeven
Ik ben van mening dat dit blok kapot is gelopen door de onkunde (en dit is nog beleefd uitgedrukt) van de vorige eigenaar. Een blok reviseren door de buitenste cilinders een andere boring te geven dan de middelste en 1 van de drijfstangen te vervangen door een imitatie is natuurlijk onzin! Verder gaan ba
klagers (en die zijn ook echt stuk) niet kapot door het te arm lopen.
Ik weet precies hoe Joost de injectie heeft afgeregeld (ik stond er regelmatig naast) en vind het dan ook enorme onzin om te zeggen dat dit gekomen is omdat Joost er injectie op heeft gebouwd. Hij heeft juist gemeten (en meten is weten) wat de mengselverhouding was, deze behoorlijk rijk gekozen en is toen gaan verbeteren. Dit is stukken beter dan menig carburateur knutselaar die er wat sproeiers in gooit en die dan een vastloper heeft.
Overigens komen die kapotte krukaslagers, zoals je aangeeft, niet door te arm lopen maar door gebrek aan smering, ergo dit heeft niets te maken met de brandstofvoorziening.En daarom had Joost dus een lambda sonde in z'n uitlaten om vast te stellen wat het mengsel wat op elk punt in z'n toerenbereik.
Overigens ben ik het niet met je eens om zomaar te zeggen dat carburateurs per definitie het beste werken op 2 takten. Er is niet genoeg met injectie op 2takt motorfietsen geëxperimenteerd. Op moderne buitenboord motoren en sneeuwscooters wordt het tegenwoordig toegepast met erg goed resultaat! Bijvoorbeeld de Mercury 1,5L V6 2takt met directe injectie.
Als laatste wil ik zeggen dat ik het jammer vind dat jullie Joost z'n project zo de grond in trappen met jullie (mijns inziens) foute aannames. Ik weet dat dit voor Joost erg demotiverend werkt om z'n progressie nog hier op het forum te zetten.
Als alles zo goed was geregeld was het apparaat niet in elkaar gelopen,en zoals Hans al zegt is directe injectie heel wat anders dan dit.Die directe injectie blokken zijn erop gebouwd om met injectie te draaien.Dat er 3 zuigers in elkaar gelopen zijn is bijna zeker een mengselprobleem geweest of een gebrek aan smering.
Ff een vraagje
Mag toch aannemen dat joost de mengsmeerpomp gewoon gebruikt heeft?
Of reed hij op mengsmering?
Want dan is het logisch dat de krukas in de soep is gelopen die moet dan namelijk aangepast worden samen met de carters om via de mengsmering gesmeerd te kunnen worden. Als je de pomp laat vervallen.
Lijkt er toch op dat de smeerpomp niet heeft gewerkt of niet genoeg heeft opgebracht. Lagers zijn heel heet geweest zo te zien en de schade op alle 3 de cilinders wijst daar ook op.
Misschien het bedieningsasje van de pomp verkeerdom gemonteerd geweestDan geeft ' ie bij stationair z'n max hoeveelheid en naarmate je gas geeft ,gaat is minder olie geven richting de hoeveelheid die hij bij stationair hoort af te geven
Maar dan zouden de bougies binnen no time vetslaan en dat gebeurde ook niet...