de juiste bandenspanning v/a 2,5 en 2,9 bar ??

silversurfer

Die hard MF'er
19 aug 2002
447
0
amsterdam
ik rijd met mijn zx9r met 2,5 voor en 2,9 achter. Heb een beetje gezocht op MF maar vind aardig wat mensen die met minder spanning rijden. Ik vind het zo wel lekker rijden want ik heb het idee dat ie zo lekker makkelijk stuurt :]
Wat zijn de voor- en nadelen van deze spanning ? :z :z

Hoe anders gaat ie rijden als ik er minder spanning indoe ? Vrijdag as ga ik mee naar Lillytown, doe je dan een andere bandenspanning op een circuit ?
 
Ik zet mijn bandenspanning iets harder als het autostrade is en nog iets meer als ik bepakt of met 2 rijd. Normaal 2.2 en 2.5 Zet je je bandenspanning zachter hebben ze meer grip -natuurlijk niet overdrijven of je glijdt langs alle kanten :P - maar slijten sneller; harder het tegenovergestelde
 
Ik rij met 2.5 achter (BT012SS) en 2.3 voor (BT010) en dat vind ik erg lekker sturen, zachter niet, dan stuurt het mij te zwaar in. Harder vind ik ook niks, heb wel es met 2.9 bar gereden maar dan vond ik het maar nerveus worden bij enigzins hobbelig wegdek, vooral bij wat hobbels in de bochten, ging hij nogal dribbelen.

Maar tis persoonlijk. :)
 
Silversurfer, en Thunderjack, naar mijn mening en ook volgens de voorschriften van bandenfabrikanten en motorconstructeurs zijn jullie bandenspanningen van 2,5 en 2,9 echt TE hoog. Voor een moderne semi-sport of supersport met banden in maten als 160/60-17, 180/55-17, 190/50-17 e.d. zijn de advies-spanningen rond de 2,2-2,4 voor, en achter 2,5-2,8. Waarbij de laatstgenoemde spanningen in principe voor gebruik met duopassagier en/of bepakking zijn.

Naar mijn persoonlijke smaak rijd een spanning van ca 2,3 (v) en 2,6 (a) op straat het lekkerste, mijn motor werd per abuis met 2,9 achter afgeleverd en dat merkte ik meteen (had eerst zelfde motor, maar op goede spanning).
Als je je band TE hard zet, krijg je wel een goed stuur-effect, omdat de band geen weerstand geeft bij omleggen, maar mindere grip, doordat de band geen contactvlak (wrijving) heeft. En hij kan plaatselijk te heet worden.
Daarom op circuit ook weer die lagere spanningen.

K12LT rider, jij rijd een ander soort motor, dan kan het wel. Ik rij met mijn woon-werk XJ600 ook met deze bandenspanningen, maar daar liggen andere bandjes onder...

Greetz,
HagaSan.
 
Silversurfer, en Thunderjack, naar mijn mening en ook volgens de voorschriften van bandenfabrikanten en motorconstructeurs zijn jullie bandenspanningen van 2,5 en 2,9 echt TE hoog. Voor een moderne semi-sport of supersport met banden in maten als 160/60-17, 180/55-17, 190/50-17 e.d. zijn de advies-spanningen rond de 2,2-2,4 voor, en achter 2,5-2,8. Waarbij de laatstgenoemde spanningen in principe voor gebruik met duopassagier en/of bepakking zijn.

Naar mijn persoonlijke smaak rijd een spanning van ca 2,3 (v) en 2,6 (a) op straat het lekkerste, mijn motor werd per abuis met 2,9 achter afgeleverd en dat merkte ik meteen (had eerst zelfde motor, maar op goede spanning).
Als je je band TE hard zet, krijg je wel een goed stuur-effect, omdat de band geen weerstand geeft bij omleggen, maar mindere grip, doordat de band geen contactvlak (wrijving) heeft. En hij kan plaatselijk te heet worden.
Daarom op circuit ook weer die lagere spanningen.

K12LT rider, jij rijd een ander soort motor, dan kan het wel. Ik rij met mijn woon-werk XJ600 ook met deze bandenspanningen, maar daar liggen andere bandjes onder...

Greetz,
HagaSan.
Dank voor je advies. Ik ga met wat minder barretjes rijden om te proberen. Wil niet al te veel stuurgemak :] inleveren.

Ben jij vrijdag op lelystad ? :P
 
Hoi Silversurfer,

Kijk gewoon wat de fabrikant aangeeft in je serviceboekje. Voor normaal gebruik is dat meestal 2,5 voor en 2,9 achter, dit is een goed compromis voor zowel hard rijden op de snelweg als bepakking/duo passagier én de levensduur van de band! De band is met deze hoge luchtdruk stijf (wangen) en de temperatuur blijft relatief laag wat goed uitpakt voor de levensduur.

Op het circuit wordt het een ander verhaal. Je kunt dan beter wat lager gaan zitten om de band snel op een hogere temperatuur te laten komen en slijtage is niet belangrijk (of je wilt graag op je plaat liggen, ben je toch duurder uit!).

De Nordschleife is nogal hobbelig en dan wil ik niet nóg meer onrust (zachte wangen van de band) in mijn motor dus ik ga maar 0,3 voor en 0,4 achter lager zitten (2,2/2,5 dus).

Op een supervlak circuit kun je gerust nóg lager naar 2,1/2,3 of zo, je moet bedenken dat de bandenspanning altijd KOUD wordt gemeten en daar komt zomaar 0,2 tot 0,4 bar bij als hij warm/heet is!

Het is geen wet van meten en persen, een keihard afgeveerde en gedempte motor kan het juist goed doen op zachte banden die meer demping geven en het type band is natuurlijk ook van belang.

Op de gewone weg zou ik in de winter wat lager gaan voor de grip en in de zomer gewoon 2,5/2,9 aanhouden.
 
Thanx blade10. Dit maakt een hoop duidelijk :}

ik ga gewoon een beetje experimenteren. Vrijdag op lelystad een beetje proberen.
Heb iig net een mooi bandenspanningmetertje gehaald bij motoport voor € 14,95. *D

bandenspanningmeter.jpg
 
Thanx blade10. Dit maakt een hoop duidelijk :}

ik ga gewoon een beetje experimenteren. Vrijdag op lelystad een beetje proberen.
Heb iig net een mooi bandenspanningmetertje gehaald bij motoport voor € 14,95. *D

Hé, die heb ik ook. Is inderdaad een werelds ding, ik ben een echte pietje precies en heb gemerkt dat als je b.v. 5x test er ook 5x dezelfde waarde uitkomt per 0,05 bar. Dat is vaak wel anders en met de nodige afwijking!

Zo merkte ik op de Ring dat de achterband + 0,35 bar was tussen koud gemeten thuis en net aangekomen op de ring...
 
Terug
Bovenaan Onderaan