Zo, nu eerst een biertje.
Na een uitgebreide proefrit van een 50 km binnendoor gemixed met snelweg, is he tijd voor een overpeinzing.
Laat ik beginnen met het feit dat ik het stuur/veergedrag heel 'volwassen'vindt. Het sluit goed aan bij mijn voorkeur voor een iets stug geveerde motor. Vooral binnendoor heb ik de sterke voorkeur om te voelen wat er zich onder de wielen alles afspeelt. Niet dat dreinerige, zeverige, tot op de bok gaan van met name de voorvork bij stevig sturen en remmen. Over de remmen gesproken: het wad de abs-versie en holy-shit, wat remt een (budget, beginners) motor met maar een schijf voor en achter sterk en gecontroleerd zonder hard te moeten knijpen. Met controleverlies over de gashand bij hard knijpen. Ook daar een dikke voldoende voor. Lekker ook om niet constant te moeten denken oh jee, gaat het alweer zo hard? Onverwacht veel bruikbaar koppel zo tussen 4 en 8 duizend toeren, daarna gaat het lampje wel snel uit, dat dan weer wel. Op de snelweg is rechtopzittend met winterpak en rugtas de top zo ongeveer 135-140 km/u. Enigzins beperkend in acceleratie boven 120, maar daarintegen daaronder gewoonweg prima.
Ik heb me zeer vermaakt bij de proefrit.
Samenvattend:
pluspunten, in willekeurige volgorde
- goede reminstallatie
- uitstekende startmanieren
- lekkere ronk uit de airbox
- heerlijk binnendoor vlottoerder, nodigt uit om vlot te rijden
minpunten
- hard zadel
- sommige elementen wat goedkoop aandoent, zoals bijvoorbeeld de kettingverstelling of de simpele zwart geverfde stalen linksystemen
- nodigt niet uit om (te hard) op de snelweg te rijden.
Nu nog eens overpeinzen of het de vervanger van mijn guzzi v11 wordt....
p.s. ik was ook nog verbaasd dat bestuurders van serieus grote motoren (dikke sporters en bmw, dat soort) vrolijk mij toewuifden. Een echt kleine motor, met brommerafmetingen, is het dus ook niet!
Rijze.
Velf2003