De weg naar je droommotor

Tourrider

Rookie
29 apr 2015
1
0
Als aankomend motorrijder kan ik niet wachten om ooit mijn droommotor te bezitten (FJR1300).
Maar als verantwoord burger snap ik best dat het verstandiger is om eerst fatsoenlijk te leren rijden en ervaring op te doen op iets kleiners (bv deauville).

Maar nu de vraag. Wat is fatsoenlijk leren rijden en wat is voldoende ervaring om over te gaan op het echte werk? Nu snap ik ook dat de ene persoon de andere niet is en alles uit de praktijk moet blijken. Maar er is een groot verschil tussen twee zondagen een ritje om de kerk en 15 jr woon-werk en tig VRO's.

Wat is wijsheid en hoe ging jullie route naar de droommotor.

PS: dromen van een deauville is niks mis mee overigens.
 
Ik heb nog nooit iemand gehoord die droomde over een Dullville, maar iemand moet de eerste zijn natuurlijk ;)
Lezen blijft moeilijk. ..

Bij mij hing een poster van de eerste R1 aan de muur met Jurgen van de Goorbergh die een stoppie deed. Als student jaartje rond gereden met de gpz 600r die ik van mijn vader kreeg. Jaartje later, nog altijd student, de yzf 750r van mijn broer overgenomen en daar echt mee leren rijden, ook op circuit. En toen ik eenmaal werkte waren al snel de centen aanwezig voor een R1. Die 10 jaar gehad en begin dit jaar met gemengde gevoelens verkocht. Nu geen echte droommotor voor ogen, dus maar eens wat verschillende soorten motoren rijden.
 
Eerst op een 250 begonnen, daarna enkele 600tjes en nu een 1600. Maar het is bij iedereen anders natuurlijk. De 250 vond ik net een brommertje
 
Je gaat je foutjes maken, zowel met kopen als rijden, doe VRO, en koop waar jij je fijn bij voelt.
Begon met een 850 bak beest me kuip/koffers en stereo (Suzuki Vetter), heb wel alle soorten yamasukkawies wel gehad van ss, turbo tot chopper, heb nu wat mij het best voldoet en das bij toeval een scooter, tis niet anders maar bevalt prima
 
Toen in 2006 de eerste Daytona 675 het licht zag (en ik de Daytona :+ )
wist ik gewoon meteen dat dat "mijn" motor ging worden later, liefde op het eerste gezicht zullen we maar zeggen :P

En jawel, sinds vorig jaar de trotse bezitter van mijn eerste motor een Daytona 675! 8-)


Ik vind dat je gewoon moet doen waar jij je prettig bij voelt, jij rijdt erop en je leeft tenslotte maar één keer. O-)

Ervaring krijg je met de kilometers.
 
Laatst bewerkt:
ik droom niet zozeer van de motor, meer van de ritten die ik wil maken.

(mijn F800ST voldoet voorlopig prima ! )
 
Als aankomend motorrijder kan ik niet wachten om ooit mijn droommotor te bezitten (FJR1300).
Maar als verantwoord burger snap ik best dat het verstandiger is om eerst fatsoenlijk te leren rijden en ervaring op te doen op iets kleiners (bv deauville).

Maar nu de vraag. Wat is fatsoenlijk leren rijden en wat is voldoende ervaring om over te gaan op het echte werk? Nu snap ik ook dat de ene persoon de andere niet is en alles uit de praktijk moet blijken. Maar er is een groot verschil tussen twee zondagen een ritje om de kerk en 15 jr woon-werk en tig VRO's.

Wat is wijsheid en hoe ging jullie route naar de droommotor.

PS: dromen van een deauville is niks mis mee overigens.

een oude fjr vind je soms wel voor 3000 euro terwijl een nieuw model deauville (2006-) begint bij 5000.
Ik droom weer van mijn eerste motor ;)

Gewoon kopen en rijden wat je mooi vind en redelijke wijs kan betalen, ook qua crashen en onderhoud.
 
Koop gewoon wat je leuk vindt en leer daar op rijden. Koop alleen geen spiksplinternieuwe, want dan zal elk krasje of barstje pijn doen aan je ziel.
 
Van een Deauville heb ik nooit gedroomd, maar ik rijd er nu wel op, eentje uit '98.

Ik heb hem ook alleen maar gekocht omdat:
- ik woon-werk met de motor wilde doen en iets nodig had dat gewoon start en loopt
- ik het wel belangrijk vind om eerst goed te leren rijden, zeker na afgelopen zomer
- ik na het halen van het rijbewijs even geen geld had voor iets fatsoenlijks en ook niet voor al te veel boetes :)
- ik de motor buiten moet stallen en een cardan dan handiger is.

Die BMW RT1200 komt later wel :).
 
Als aankomend motorrijder kan ik niet wachten om ooit mijn droommotor te bezitten (FJR1300).
Maar als verantwoord burger snap ik best dat het verstandiger is om eerst fatsoenlijk te leren rijden en ervaring op te doen op iets kleiners (bv deauville).

Maar nu de vraag. Wat is fatsoenlijk leren rijden en wat is voldoende ervaring om over te gaan op het echte werk? Nu snap ik ook dat de ene persoon de andere niet is en alles uit de praktijk moet blijken. Maar er is een groot verschil tussen twee zondagen een ritje om de kerk en 15 jr woon-werk en tig VRO's.

Wat is wijsheid en hoe ging jullie route naar de droommotor.

PS: dromen van een deauville is niks mis mee overigens.


Ik heb hem gewoon gekocht, nog voor ik men theorie op zak had of nog maar 1 km met een bromfiets gereden had. Gelijk de 1200 van men dromen.

Ging goed hoor, sinds men 21 al bijna 2 ton gereden, meer dan 100 keer gevallen, ontwrichte schouder en gekneusde organen gehad. En nog altijd dikke pret!

Mijn droom motor heb ik ondertussen wel ingeruild voor een motor waar ik veel veel meer plezier aan beleef.
 
Laatst bewerkt:
7 maanden en 15.000 km op een 600Fje rondgereden, daarna blade gekocht... daarmee gecrashed en na opknappen nog 2 jaar op gereden en daarna achtereenvolgens;
KTM 620
Kawasaki ZX9R
Yamaha R1

Nu een Aprilia RSV en een R1 circuitmotor..

Droommotor heb ik niet echt, en als ik er een heb is het vaak de nieuwste en nog niet te betalen :P
 
Laatst bewerkt:
Mijn vader heeft een eigen rijschool waardoor ik 2 jaar gebruik heb kunnen maken van de lesmotoren wanneer deze niet in gebruik waren. Dus 2 jaar lang kunnen sparen voor mijn droommotor.

Dit is een Street Triple r geworden en daar heb ik absoluut geen spijt van gehad. Van veel mensen te horen gekregen dat het niet slim was om een nieuwe motor te kopen, maar ik kon het betalen en ben ook niet van plan om hem binnen enkele jaren weg te doen :}
 
Tijdens het introductiejaar van de R6 hing mijn slaapkamer vol met posters en folderplaatjes daarvan. Echter heb ik er nooit 1 gehad, en sinds mijn rijbewijs ook nooit meer de behoefte gehad er 1 te willen hebben.

Wat ik nu ooit nog eens (binnen nu en 5 jaar) zou willen is een RSV4 :)
 
Mijn droommotor was een R6, mijn 1e motor was een R6 :9

Nu, 8 jaar verder heb ik in total 3 R6-en gehad, steeds een model nieuwer en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Dus ik zeg: als je het kunt betalen, koop de motor die je uiteindelijk wilt gaan rijden. :]

Let wel op, de FJR's hebben meestal al veel gelopen. Als je iets meer betaalt kun je er wel een vinden met wat minder km's op de klok. Succes :}
 
Laatst bewerkt:
Mijn route:

Eerste lessen op de parkeerplaats: Suzuki GN250 ( leuk joh. samen met de instructeur achterop ging ie niet harder dan 80 )
Bijzondere verrichtingen: Kawazaki ER-5. Fijne fiets om zonder ABS mee te leren en durven remmen.
Verkeersdeelname: Honda CBF600. Ook een fijne fiets om het op te leren. Als ik niet verliefd werd op iets anders had ik deze misschien wel gereden na behalen van mn rijbewijs.

Eerste motor: Tijdens mn lessen verliefd geworden op de Honda VFR800. Na mn lessen een proefrit gemaakt op de Honda CBF600 Hornet en daarna meteen de VFR800. De laatste lag me veel beter. Die Hornet moest ik op hoog toeren houden en wilde alleen maar harder. Wilde geen motorfiets die me daar toe uitnodigde. VFR800 met een V4 blok heeft echt 2 persoonlijkheden. Laag toeren = Lekker touren. Hoog toeren = Met de (super)sports mee gaan.

De VFR800 rij ik nu ( 6 jaar na behalen rijbewijs ) nog steeds. Beetje rondkijken is nooit verkeerd. Wel weer een Honda ( zit in de familie en in m'n hart ). Mogelijk dat de volgende een VFR800X Crossrunner of VFR1200X Cross Tourer wordt. Meer rechtop zitten en toch dat V4 blok houden.
Proefritten staan gepland voor dit seizoen.
 
Als je nu zo verstandig bent om een lichtere motor aan te schaffen denk ik ook wel dat je het verstand hebt niet meer gas te geven dan je je prettig bij voelt op een zware motor. Een snelle motor kan ook gewoon langzaam rijden. Ik ben ook begonnen met een verstandige keus maar werd er niet gelukkig mee.. Uiteraard bij de verkoop een hoop geld op verloren waardoor de weg naar m`n droommotor alleen maar lastiger werd. Gewoon kopen wat je wil en langzaam je grenzen verleggen.
 
Je droommotor koop je tegenwoordig direkt na het behalen van je rijbewijs, die moet dan ook eerst nog op 25/35kW gezet worden. ;)

Maar even serieus, tussen wat je nu hebt en wat je wilt is een stap daar tussen geen raar idee...
 
Ik zou binnen 5 jaar wel een leuke 2 pitter willen voor wat meer beleving.
Maar dan wel eentje met niet al te korte service intervallen.

Ik ben sinds het rijden op een Ducati Scrambler werkelijk verliefd op de trillingen en de sound van een L-twin. Het is alleen jammer dat die dingen zoveel zo achterlijk veel kosten in de aanschaf en het onderhoud.

Maar ik zou het liefst 2 motoren hebben. Een voor gewoon vervoer en een 2 pitter voor fun op de vrije dagen.
 
Laatst bewerkt:
Tja....... ooit zou ik ook nog wel eens een FJR willen hebben. Maar of dat een vestandige keuze zou zijn, kijkend naar hoeveel en wat ik rij? Denk het niet.

Ben begonnen op een XJ600S, daarna overstapt op een FJ1200. Jawel, een voorvader van de FJR ;). Een groot verschil natuurlijk, maar prima te doen.

Nu inmiddels alweer een paar jaar dik tevreden met mijn huidige DL650. Vond ik vroeger niet echt een mooie motor, maar later wel :? En rijdt ook prima.

Wat is wijsheid? Dat is voor iedereen weer anders. Het grote gewicht van zo'n FJR zal niet zo'n probleem zijn, daar merk je tijdens het rijden niks van. Vermogen is ook wel even wennen, maar dat gaat ook snel genoeg. Mijn eerste inhaalactie met mijn FJ deed ik zoals ik dat gewend was met mijn Divje te doen: flink gassen met dat ding. Als er toen politie bij mij in de buurt had gereden was ik waarschijnlijk mijn rijbewijs kwijt geweest O-) }) :9

Ga gewoon lekker rijden op een leuke motor, je merkt vanzelf wel wanneer je aan de volgende stap toe bent. Of koop dat hok gewoon meteen :+
 
En het echte werk? Er zijn zat motorrijders die met weinig cc's de motorrijders met veel cc's/pk's het snot voor de ogen rijden. Andere motorrijders vinden het lekker door de modder ploegen het echte werk.
 
Volg je droom niet. Maak er werkelijkheid van.

Zoals alles leer je ook motorrijden met (om)vallen en opstaan. Neem het liefst een motor die je lichamelijk en geestelijk aankan. Geniet van het rijden.

Op mijn kamer hing vroeger een poster van een witte vfr750. Deze nooit gehad. Wel de vfr800 fi en vtec. Met wat andere motoren tussendoor.
 
Koop gewoon wat je leuk vindt en leer daar op rijden. Koop alleen geen spiksplinternieuwe, want dan zal elk krasje of barstje pijn doen aan je ziel.
Dat.

Dus rij ik op een zware chopper, klein vrouwtje, net mijn rijbewijs. En mooi rijden joh dat ding! Er waren er veel die vonden dat ik eerst maar eens een lichte motor moest kopen, zoals eentje waar ik op gelest had. Dikke neus, mooi niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan