De XS'en van Boskawouter

Ja, hallo oma... '(

Toch weer een kleine update;

Uitgevoerde werkzaamheden;
- Al eerder; de China filters vervangen door de originele rubber kelkjes en een Marshall gemonteerd.
- Gaasje (carbs) een week in de week laten staan ;) => benzinebestendig :Y
- Met wat pijn en vooral moeite de vrijwel ongebruikte banden van mijn CB550 (die al tijden in onderdelen ligt te wachten op aandacht) om de velgen van de XS gekregen. BT45 achter (dat past maar net langs de cardan zeg) en een Michelin Commander voor (:?). Nou ja, beter deze 8 jaar oude 'nieuwe' banden dan de 20 jaar oude versleten banden die erom lagen dacht ik zo.
- Zadeltje van een oude Honda erop geplakt.
- Het voorspatbord verslepen tot iets dat niet meer functioneel is maar tenminste geen oogpijn meer geeft (want dat originele XS spatbord is wel echt een partij foeilelijk zeg, tenminste in mijn ogen dan).
- Gisteravond een eerste proefritje gemaakt (verkeersarme landweggetjes heur O-)).

Resultaten;
- Starten bij de eerste kick (de accu is zover heen dat de startmotor het blok maar ongeveer twee slagen rond krijgt).
- Eerste meters trok 'ie lekker weg (trouwens best geinig zo'n 3-pitter als je 4-cilinders gewend bent).
- Boven de 3000 rpm (schat ik, er zit geen teller op) stotteren, hakkelen, geen power en lopen knallen wanneer gas terug. Te arm denk is dus?
- Bij hobbels raken de bouten van het achterspatbord de band. Was ik al bang voor maar moet dus wat anders daar. Ik denk de bend met spatbord en al wat omhoog en de vering wellicht vervangen.
- Bij 'remmen' met een enkele voorrem is zelfs het woord 'vertragen' al een overstatement. Het bijplaatsen van de tweede klauw had ik nog ff uitgesteld, maar dat wordt nu wel prio _O-

Zonder plaatje geen praatje;
20160724_204516%20-%20kopie.jpg


:W
 
Haha, leuk hoor Wouter.

mbt het slecht lopen boven 3000 toeren, loopt hij bij half gas beter dan bij volgas oid?
dan staat hij waarschijnlijk te arm

1 remklauw is niet veel idd, maar denk vooral ook aan de remleidingen!! De originele rubber leidingen zijn levensgevaarlijk! snel een staalomvlochten teflonleiding erom!
 
Helemaal onderin loopt 'ie OK, daarna al snel minder. Volgas kom ik niet eens aan toe, dus ik denk eerst de naalden maar eens omhoog zetten?

Staalomvlochten remleidingen zitten erop, alleen een klauw te weinig dus. Voor mijn idee had 'ie toch wel wat beter moeten kunnen remmen dan 'ie deed op die ene klauw. Levensgevaarlijk was wel het juiste woord idd :')
 
haha
mij valt op aan de foto dat je XS vrij voorover staat (voor een XS dan, die standaard redelijk 'achterover' staat juist).
Zijn de schokdempers langer dan origineel (320mm HoH) ??

Nu ik je "luchtfilter" zie snap ik wel dat hij bovenin niet wil lopen ja haha
de foto's kwamen op mijn werk niet door.
Maar zonder filter/box en met een Marshall uitlaat kan de originele carb setting zo de prullenbak in!
Je zal een (veel) grotere hoofdsproeier moeten om te beginnen.
Ik rij met mijn XS met Marshall met een 160 sproeier, 145 is standaard (met Mk1 carbs)
Mijn andere 750 met 3 in 2 heeft een 155 en ook die loopt niks te rijk!
 
Laatst bewerkt:
Er zitten MkII carbs op (heb ik begrepen, want de choke handle moet je naar buiten trekken). Daar horen volgens mijn informatie 130 sproeiers in origineel.
K&N adviseert bij overstap op hun filters de sproeiermaat 15% te vergroten, dus dat zou in mijn geval (ga maar even uit van even open filters) 150 sproeiers moeten worden.
Geen idee wat die Marshall nog aan sproeiervergroting vraagt?

Ik denk zelf eerst maar eens de 150 proberen. Maar moeten ook de naalden omhoog? Ik vermoed van wel vanwege de problemen in het middengebied.

Wat voor filter(s) heb jij er trouwens op, origineel?
 
Net ff gemeten; schokkers zijn 340 hoh. Niet origineel dus? Tis wel een Special?
Nog niet lang of stijf genoeg dus....
 
Laatst bewerkt:
Er zitten MkII carbs op (heb ik begrepen, want de choke handle moet je naar buiten trekken). Daar horen volgens mijn informatie 130 sproeiers in origineel.
K&N adviseert bij overstap op hun filters de sproeiermaat 15% te vergroten, dus dat zou in mijn geval (ga maar even uit van even open filters) 150 sproeiers moeten worden.
Geen idee wat die Marshall nog aan sproeiervergroting vraagt?

Ik denk zelf eerst maar eens de 150 proberen. Maar moeten ook de naalden omhoog? Ik vermoed van wel vanwege de problemen in het middengebied.

Wat voor filter(s) heb jij er trouwens op, origineel?

ik heb helemaal de originele filterkast en filter. Je zou eens kunnen beginnen met 150 sproeiers inderdaad en dan eens kijken wat dat brengt. belangrijkste wat je dan moet constateren is of hij bovenin toeren bij volgas goed loopt en niet te schraal staat.
de rest doe je later, met naalden en zo.
Maar grotere sproeiers hebben natuurlijk ook een effect in het middengebied dus laat de naalden vooralsnog gewoon staan en begin met de sproeier. Kan best zijn dat de naalden met een grote hoofdsproeier uiteindelijk juist naar beneden moeten.

340 schokbrekers zijn dus duidelijk wat langer inderdaad.
 
Haha, gisteravond net de naalden omhoog gezet toevallig, moest ff de mancave in om bij te komen van de vakantievierende kiddo's ;)
Ze stonden op de een na onderste groef, nu de onderste. Zal ze dan maar eerst weer terug zetten eerst en wat sproeiers bestellen.

En omdat ik toch in grumble@#$%! modus was, gelijk maar een upsweep aan de achterkant gerednecked om de spattert wat omhoog te kunnen zetten _O-
20160726_203303_resized_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan