Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

De XS'en van Boskawouter


Er zit inderdaad een vrij grote rand in als ik zo eens mijn ogen sluit en het monteren weer voor ogen haal.

Misschien die vent maar eens nadoen en jouw oude inlaatrubbers in die pods smurfen...
 
Ik heb op mijn XS ook de MK1's en de originele chinese pods, de uitlaat is een BOS-demper die ik op een rommelmarkt kocht voor 25,- en waar met slagletters in te lezen staat "For circuit use only".
Niks aan de carbs gewijzigd en het ding loopt als een malle.
 

Moet je nagaan hoe die dan loopt als die opening wordt opengemaakt

En euh; foto van de XS?
 
Moet je nagaan hoe die dan loopt als die opening wordt opengemaakt

En euh; foto van de XS?

Foto van de huidige situatie ga ik je even niet aandoen...
Ben 4 (!) jaar geleden begonnen aan een serieuze verbouwing en die vordert erg traag. Kortom hij ligt volledig uit elkaar.

Heb daar uiteraard ook een topic voor aangemaakt waar al veel te lang geen update meer op geplaatst is...

Ik kan daar heel veel excuses voor verzinnen maar het komt er kortweg op neer dat er te weinig uren in een dag zitten.

Zoek ff op XS caferacert...
 
Laatst bewerkt:
Behoorlijk oppervlakteverschil ook dus. Die Chinese dingen filteren ook niet natuurlijk, dus minder oppervlakte nodig voor dezelfde doorlaat....
Is ook een iets grotere diameter. 52mm is de Chinese, hetgeen zogezegd juist zou moeten zijn, maar dat klopt niet helemaal.. De Uni is enkele mm groter en past dus wel fatsoenlijk
 
Vanmiddag heel even tijd gehad en de voorbochten netjes aan de kop gezet. Vanavond tijdens het opwarmen van de frietpan de carbs even gevuld en de startknop beroerd; Hij liep gelijk en met een hele mooie roffel uit de Marshall!
Nu ruikt de schuur dus naar motoren en friet, wat wil je nog meer
 
Nog eens een Chinees 'filter' en een origineel inlaatrubber naast elkaar gelegd:


Originele doorlaat 51mm => Oppervlakte 2043mm2
Chinese doorlaat 42mm => Oppervlakte 1385mm2

Oftewel; nog maar net 2/3 van de originele doorlaat!
Daarbij worden dus inderdaad zoals Theredone aangeeft passages langs de rand van de inlaatflens (i.i.g. deels) afgedekt:


Tenslotte zijn de originele rubbers voorzien van 'velocity stacks'. Ik heb begrepen dat de K&N's dit ook in het filter hebben zitten.

Conclusie? Lijkt me duidelijk....
 
Laatst bewerkt:
Zo zijn er nog wel meer redenen waarom je ze niet moet gebruiken, ze zitten te dicht op je carbs en daardoor heb je een volledig turbulente luchtstroming door je carbs. Dit verstoord het onderdruk signaal naar de vlotterkamers en dat is ook nog eens onvoorspelbaar, je carbs worden dus heel moeilijk om mooi af te stellen.

Op de foto zie ik een CV carbs, die hebben al helmaal een rustige airflow nodig om goed te kunnen werken.

Het aanzuigvolume van het totale inlaat traject is ook veel te klein, de zuiger moet nu daadwerkelijk de lucht door zo een klein filtertje zuiger ipv dat er al genoeg volume achter het filter aanwezig is.
 
Laatst bewerkt:
Mijn XS liep op de K&N filters perfect en ik hoefde niets aan de carburateurs te veranderen.

In tegenstelling tot de Chinezen zullen die behalve aan de financiële opbrengst ook wel over de werking hebben nagedacht.
Of de werking van K&N's t.o.v. de originele setup net zo goed/beter/minder/het beste wat je met losse filters kunt bereiken is, valt over te discussiëren natuurlijk. Feit blijft dat de airbox hedentendage even uit de mode is en er dus voorlopig niet meer op kan. Over 20 jaar zal het wel weer andersom zijn
 
Was wel in combinatie met een Megaton uitlaatje.

Destijds drie K&N filters voor 90 euro op ebay.co.uk
 
Was wel in combinatie met een Megaton uitlaatje.

Destijds drie K&N filters voor 90 euro op ebay.co.uk

Da's geen verkeerde prijs!
Waren dat deze? Ik ben op zich niet zo van die conische vorm

Ik ga dat topic van Yellowrider nog eens doorlopen, die had dacht ik een K&N breadbox gemaakt op basis van een LandRover filter o.i.d. Dat vond ik wel mooi.
 
Laatst bewerkt:
Dan nog, normaal zou je verwachten groter in sproeier te moeten gaan. Daarvoor monteer je ze immers (buiten het optische), voor meer lucht / makkelijker aanzuigen. Meer lucht = meer brandstof nodig, meer brandstof + lucht = meer verbranding. Althans, als de motor het aangezogen / verwerkt krijgt uiteraard.

Er bestaat ook nog zoiets:



Link: Biker.net

Dat zou zogezegd zonder problemen werken (geen andere sproeiers nodig), maar ik denk niet dat ze nog gemaakt worden..
 

Ja, precies. Zo'n breadbox dus, vind ik wel gaaf
 
K&N's dus in de toekomst. Voorlopig even een low-cost oplossing met de originele inlaatrubbers en wat horrengaas (over turbulente stroming gesproken ), ziet er niet eens heel gek uit. Rubberen velocity stacks dus Kan ik in ieder geval een paar keer een testrondje rijden, want daar is het even om te doen voorlopig.
Wel even in de gaten houden wat er nu bij WimVlis aan de hand was....


En ja; de carterontluchting is voorzien van een stuk tuinslang idd . Daar ga ik nog wel eens wat aan doen...
 
Laatst bewerkt:
De Marshall zat toch niet lekker, kwam achter niet mooi uit. Een hoop lopen tobben om de juiste positie te vinden. Eén bocht zat vast in de collector en ik was er voor het gemak maar vanuit gegaan dat die in de goede positie stond

Uiteindelijk na veel gekloot de boel eronder weg, op de werkbank de bochten zo goed mogelijk uitgelijnd, een paar fikse tie-raps om de bochten gezet zodat die $^&^&*@## rozetten niet steeds naar beneden komen en de boel schoof er zo onder.

Het bewijs :
 
Is het horrengaas wel van metaal? Of anders benzine bestendig? Want anders zit het binnen de kortste keren in je cilinderkop en/of cilinder.