Boskawouter
....euh....?
- Onderwerp starter
-
- #51
Kijk, daar zit ook een deel van de uitleg in natuurlijk. Ik heb ze zelf ook, maar heb UNI-filters gekocht te vervanging.
Je moet voor de lol maar eens een filter er af halen, dan zie je dat het rubber van de Chinese variant 1 van de gaten achterop de carburateurs afsluit, alsook dat de diameter iets kleiner is dan ideaal.
Zie voor wat info (wel voor een andere motor, maar hey):
A Pod Filter Thread for Geeto.....
Minder lucht = rijker, dus dan kan ik best geloven dat ze redelijk zwart staan
Ik heb op mijn XS ook de MK1's en de originele chinese pods, de uitlaat is een BOS-demper die ik op een rommelmarkt kocht voor 25,- en waar met slagletters in te lezen staat "For circuit use only".
Niks aan de carbs gewijzigd en het ding loopt als een malle.
Chinese en Uni podfilters, zoek de verschillen!
[afbeelding]
Moet je nagaan hoe die dan loopt als die opening wordt opengemaakt
En euh; foto van de XS?
Vooruit, huidige situatie...[afbeelding]
Verschil china filter en K&N
[afbeelding]
Is ook een iets grotere diameter. 52mm is de Chinese, hetgeen zogezegd juist zou moeten zijn, maar dat klopt niet helemaal.. De Uni is enkele mm groter en past dus wel fatsoenlijkBehoorlijk oppervlakteverschil ook dus. Die Chinese dingen filteren ook niet natuurlijk, dus minder oppervlakte nodig voor dezelfde doorlaat....
Mijn XS liep op de K&N filters perfect en ik hoefde niets aan de carburateurs te veranderen.
Was wel in combinatie met een Megaton uitlaatje.
Destijds drie K&N filters voor 90 euro op ebay.co.uk
Dan nog, normaal zou je verwachten groter in sproeier te moeten gaan. Daarvoor monteer je ze immers (buiten het optische), voor meer lucht / makkelijker aanzuigen. Meer lucht = meer brandstof nodig, meer brandstof + lucht = meer verbranding. Althans, als de motor het aangezogen / verwerkt krijgt uiteraard.In tegenstelling tot de Chinezen zullen die behalve aan de financiële opbrengst ook wel over de werking hebben nagedacht.
Of de werking van K&N's t.o.v. de originele setup net zo goed/beter/minder/het beste wat je met losse filters kunt bereiken is, valt over te discussiëren natuurlijk. Feit blijft dat de airbox hedentendage even uit de mode is en er dus voorlopig niet meer op kan. Over 20 jaar zal het wel weer andersom zijn
Dan nog, normaal zou je verwachten groter in sproeier te moeten gaan. Daarvoor monteer je ze immers (buiten het optische), voor meer lucht / makkelijker aanzuigen. Meer lucht = meer brandstof nodig, meer brandstof + lucht = meer verbranding. Althans, als de motor het aangezogen / verwerkt krijgt uiteraard.
Er bestaat ook nog zoiets:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Link: Biker.net
Dat zou zogezegd zonder problemen werken (geen andere sproeiers nodig), maar ik denk niet dat ze nog gemaakt worden..
K&N luchtfilters besteld en gepast,
[afbeelding]
Conische pasten helaas niet ivm de lengte maar deze ovale passen perfect.