dealer proefrit : hoe werkt dat?

Hoe regel je proefritten?

  • van te voren dealer bellen

    Stemmen: 10 45,5%
  • gewoon langs gaan en rijden

    Stemmen: 12 54,5%
  • proefrijden?waarom?

    Stemmen: 0 0,0%
  • hopen dat de motor toevallig al klaar staat voor een ander

    Stemmen: 0 0,0%
  • ik HAAT dealers

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    22

Investig8or

MF veteraan
14 jan 2002
2.232
0
Delft
Iets waar ik ineens op kwam omdat ik volgende week zaterdag wil gaan proefrijden: Hoe regel je dat :?
Ik ben van plan om langs diverse dealers te gaan , om te zien wat ik mooi vind , wat ik kan betalen en ook vooral wat er lekker rijdt. :]
Echter is er niet 1 model wat ik wil rijden , maar meerdere.
Hoe doe je dit bij de dealer?
Moet je van tevoren bellen zodat de motor klaar staat?Maar hoe werkt dat dan als je 2 of meer motoren wil testrijden?

Hoe hebben jullie dit gedaan?
(wordt zaterdag een drukke dag , wil zeker 3 dealers af 8-) )
 
Om motor heenlopen, gesprekje met verkoper beginnen, zeggen dat je geintereseerd bent en proefritje wilt maken. Kan bijna altijd wel...

Daarna opstappen, stukkie warmrijden, met 253 km/u voor de Motoport langsrijden, daarna weer terug, inleveren, zeggen dat je er nog ff over nadenkt en houdoe + bedankt he. :9

Zo deed ik het althans met een R6 proefritje... :)
 
Kheb van tevoren uitgezocht waar de motor stond die ik zocht.. er ff een kwartiertje omheen gekwijld... zeggen dat je geinteresseerd bent... Verkoper kwam zelf al met het id van proefrit.. Nou, zeg ik geen nee tegen, proefrit maken, netjes warmrijden... Ff kijken hoe vlot ie naar 200 loopt, teruggaan en koop rondmaken...

Klaar..
 
Ow ja, heb ook nog op een 2003 ZX6R gereden laatst, was bij een open dag waarbij ze diverse demo-motoren klaar hadden staan, dan is het helemaal simpel. Half uurtje gereden, even gas open tot 240 en toen weer terug. Dan hoef je niet eens geinteresseerd eruit te zien ofzo... :) Gewoon inschrijven en rijden was dat, had helaas niet meer tijd, anders had ik ook ff de Z1000 en ZX12R geprobeerd.
 
Ik heb proefgereden op een RR, een 749 en SP bij dezelfde dealer op één middag. Daarna gezegd dat ik er over na moest denken. Chau... :P

Daarna wel netjes teruggekomen om te zeggen dat de RR het ging worden. Ook dat hij een prijs mocht maken, maar ook dat een andere dealer een prijs ging maken. Hij wilde er niet tegenop bieden en ik heb dus de motor bij de andere dealer gekocht. Ondanks z'n behulpzaamheid met de proefritten. (Hingen nog meer aspecten vanaf dan alleen de prijs, maar goed laat ik even buiten beschouwing.)

(Oh ja, en dan komt de KLPD naast je rijden omdat je net 200 reed met de Duc... ;) Gelukkig kreeg ik alleen een schuddend hoofd van de agent te zien en ik mocht verder.)
 
Maar soms heb je ook wel dealers die zeggen 'kom dan en dan maar terug, dan zorgen we dat ie klaar is voor een proefrit'. En dan kom je daar en staat ie @#$@@#%*@&#! niet klaar... dus van te voren bellen is niet altijd een slechte keuze ;) En je bent echt niet verplicht om 'm te kopen na een proefrit... zo heb ik laatst ook nog 2 proefritten gehad :) Binnenkort nog maar een proefrit op een nieuwe XT600E maken.. die wil ik ook nog es voor erbij.
 
Hmmmmm , hoop ik ook dat ik gewoon kan gaan proefrijden en niet dat ze zeggen "kom volgende week maar want dan staat ie klaar". |(
Ik heb namelijk geen tijd om op een andere dag te gaan , dan moet ik er vrij voor vragen van mijn werk , en ik ben al zolang weggeweest :P

Nog een vraag erbij :
De motoren bij de dealers hebben allemaal een vraagprijs.Nou weet ik dat je zonder inruil best wel een aardig bedrag van de prijs kunt halen (krijgen , hoe je t noemen wilt).
Maar als je wel inruil hebt , is die prijs dan echt vast?Of valt er alsnog wat te doen?Of gaat je inruilprijs dan ook meteen naar beneden :?
Daarbij vraag ik me af hoeveel dealers bovenop ingeruilde motoren doen voor de verkoop.
Iemand enig idee? :)
 
Nog een vraag erbij :
De motoren bij de dealers hebben allemaal een vraagprijs.Nou weet ik dat je zonder inruil best wel een aardig bedrag van de prijs kunt halen (krijgen , hoe je t noemen wilt).
Maar als je wel inruil hebt , is die prijs dan echt vast?Of valt er alsnog wat te doen?Of gaat je inruilprijs dan ook meteen naar beneden :?
Daarbij vraag ik me af hoeveel dealers bovenop ingeruilde motoren doen voor de verkoop.
Iemand enig idee? :)
Als je wel inruil hebt, gaat het er toch gewoon om hoeveel je bij moet betalen?!
Wat maakt het uit of je minder voor die nieuwe moet betalen, of meer voor de oude terugkrijgt?
8-)
 
Als je wel inruil hebt, gaat het er toch gewoon om hoeveel je bij moet betalen?!
Wat maakt het uit of je minder voor die nieuwe moet betalen, of meer voor de oude terugkrijgt?
8-)
Niets!
Maar tis wel handig om te weten wat gangbaar is , want zo kan ik zien welke modellen binnen bereik liggen. ;)
Iemand nog goede ervaring met een dealer?Eentje met goeie inruilprijzen en niet absurd dure motoren?
Regio amsterdam als t kan :P :}
 
Gewoon netjes een afspraak maken, voor meerdere fietsen. Zaterdag is een k*tdag, want dan is het bij al die zaken veel te druk. Neem een dag vrij, maak afspraken, en ga lekker rijden.

Een goede dealer/verkoper snapt ook wel dat je op meerdere motoren wilt rijden. Het is tenslotte geen rolletje snoep wat je gaat kopen.
 
Daarbij vraag ik me af hoeveel dealers bovenop ingeruilde motoren doen voor de verkoop.
Iemand enig idee? :)

Bij mijn ZXR400 kwam slechts 500 euro boven op... voor 6000 ingeruild en staat (nu nog, na dik een jaar) te koop voor 6490. Ik denk dus dat ze mijn motor voor heel weinig hebben gekocht (was van een man die in scheiding lag en heeft de motor zo weer bij de dealer ingeleverd, dan krijg je er waarschijnlijk niet veel voor weer). Voor mij wel een goeie deal dus! *D
 
Gewoon netjes een afspraak maken, voor meerdere fietsen. Zaterdag is een k*tdag, want dan is het bij al die zaken veel te druk. Neem een dag vrij, maak afspraken, en ga lekker rijden.

Een goede dealer/verkoper snapt ook wel dat je op meerdere motoren wilt rijden. Het is tenslotte geen rolletje snoep wat je gaat kopen.
Dat hangt er van af. Als je serieus twijfelt tussen twee modellen, oké.
Er zijn ook klanten die binnenstappen en mededelen: "Ik wil graag proefrijden op die, die en die motorfiets." Dan zal een dealer gauw zeggen: "Dan huur je ze maar". (extreem voorbeeld, maar je snapt wat ik bedoel, hoop ik)

Edit: spelfout
 
Laatst bewerkt:
Let heel erg op hoeveel eigen risico je hebt !!.

Zo'n geintje heeft me onlangs na veel juridisch touwtrekken 1500 eurootjes gekost :( :( .Ik voor die proefrit 9 jaar schadeloos gereden, dus het kan ook echt jou overkomen.

Er zit echter enorm veel verschil tussen dealers in het eigen risico voor een proefrit, zelfs als ze onderdeel zijn van hetzelfde keten (bijvoorbeeld Motoport).

De beste dekking die ik ben tegengekomen was bij Motoport Amsterdam (300 euro eigen risico) en de slechtste bij Motoport Vianen (alleen WA verzekerd -> dus als je 'm totall loss rijdt ben je echt de sigaar).
 
Let heel erg op hoeveel eigen risico je hebt !!.

Zo'n geintje heeft me onlangs na veel juridisch touwtrekken 1500 eurootjes gekost :( :( .Ik voor die proefrit 9 jaar schadeloos gereden, dus het kan ook echt jou overkomen.

Er zit echter enorm veel verschil tussen dealers in het eigen risico voor een proefrit, zelfs als ze onderdeel zijn van hetzelfde keten (bijvoorbeeld Motoport).

De beste dekking die ik ben tegengekomen was bij Motoport Amsterdam (300 euro eigen risico) en de slechtste bij Motoport Vianen (alleen WA verzekerd -> dus als je 'm totall loss rijdt ben je echt de sigaar).
zal ik zeker even op letten :)
Ik begin bij motoport uithoorn , das zeg maar mijn "huis"dealer :P
Heb al eerder een blade meegekregen , terwijl ik toch niet echt aandrong of er om vroeg.Hoop dat dat nu weer gebeurt :)

Lijstje motoren (keuze mede afhankelijk van prijs ):
*kawa zx6r 98-99
*kawa zx6r 2000-2001
*yamaha r6
*honda fireblade 2000
*laverda 750s

lol ga ik er wel mee hebben iig :] :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan