de fout in jouw schema is alleen dat de boegies van de eend niet aan massa liggen, dat krijg je bij geeneen motor handig voorelkaar
Zitten die geïsoleerd in de kop dan? Ik dacht het niet.de fout in jouw schema is alleen dat de boegies van de eend niet aan massa liggen, dat krijg je bij geeneen motor handig voorelkaar
De cilinderkoppen van de eend zijn van aluminium, een uitstekende geleider en de Norton loopt er geweldig mee, een schop en lopen.
Zitten die geïsoleerd in de kop dan? Ik dacht het niet.
AC bobine heeft primair nauwelijks meetbare weerstand, een DC wel, meestal iets rond de 3 à 5 ohm. gebruik je een AC bobine bv in een DC systeem, maak je kortsluiting.
de fout in jouw schema is alleen dat de boegies van de eend niet aan massa liggen, dat krijg je bij geeneen motor handig voorelkaar
En dat geldt ook voor jouBeide bougies vonken tegelijk (de ene in de arbeidsslag en de andere in de uitlaatslag, eigenlijk dus "wasted spark")
EDIT: Han had het inmiddels al toegelicht..
Ik maak absoluut geen denkfout han, ook voorf jou geldt: Schema en lezen!!!
Dat heb ik gedaan. er staat nergens dat ze niet verbonden zijn met massa en het zou ook bijna onmogelijk zijn als ze dat niet mochten doen. verder maakt het niet uit of ze wel of niet met massa verbonden zijn, de secundaire zijde is immers galvanisch gescheiden van de primaire.SCHEMA!!!!!!! LEZEN!!
Jan, waar komt de AC vandaan bij een AC ontsteking?
Rob, je maakt een denkfout. De bougies staan in serie met elkaar en maken via de kop verbinding met elkaar. Ze vonken beiden op hetzelfde moment, wasted spark noemen ze dat bij Alfa Romeo.
En heel veel Japanse viercilinders hebben twee bobines, dus er vonken altijd twee bougies tegelijkertijd, een op het juiste moment en een voor jan lul op het eind van de uitlaatslag.
En dat geldt ook voor jou
Volgens begrijp je het idee van het plaatje niet helemaal, ik zal het proberen uit te leggen:
Bij de meeste bobines heb je een +12v en een Massa en uiteraard de hoogspanningsuitgang(en).
Zodra de +12v onderbroken wordt zal er aan de hoogspanningszijde een hoogspanning gegenereerd worden welke een vonk veroorzaakt tussen deze hoogspanningsuitgang en de massa, dit komt omdat de bobine intern met de secundaire spoel aan de massa hangt
Bij de bobine uit het voorbeeld van Han (die van de Citroën 2CV) werkt hetzelfde als in mijn eerste voorbeeld, alleen zal er een hoogspanning gegenereerd worden tussen de 2 uitgaande draden en als deze dus dicht genoeg bij elkaar zitten een vonk geven, deze bobine is intern niet met de secundaire spoel verbonden met de massa. In het geval van de Citroën 2CV zit de ene draad aan bougie 1 en de andere draad aan bougie 2 en beiden zitten in een metalen/aluminium motorblok waardoor de bougies in feite met de metalen buitenzijde aan elkaar verbonden zitten.
Zodra er een hoogspanning gegenereerd wordt zal deze dus bij beide bougies overspringen en dus op beide cilinders een vonk geven
De bougies liggen in het schema van de eend NIET aan massa, verder weet ik van de conventionele ontstekingen alles, maar dat is écht een fout in het schema.
Het zou overigens gewoon werken zonder massa
Bekijk bijlage 1343695
Dat is geen fout in het schema, hooguit een onvolledigheid. Ik denk dat iedere monteur wel weet dat je de bougies niet kan monteren zonder dat ze massa maken.De bougies liggen in het schema van de eend NIET aan massa, verder weet ik van de conventionele ontstekingen alles, maar dat is écht een fout in het schema.
Het zou overigens gewoon werken zonder massa
Bekijk bijlage 1343695
Dat is geen fout in het schema, hooguit een onvolledigheid.