Hey people,
kben nu toch al een goeie 5maanden in bezit van mijn suzuki bandit 600,
en heb er al een goeie 4000 km opzitten, toch wil ik ondanks zijn leeftijd('95)
en kilometers (52 000) hem nog een paar jaar in ere houden.
gedurende deze 5 maanden heb ik al :
-ketting + tandwiel vervangen en om de +- 150 km gevet
ZO KRIJG JE EEN HOOP VET OP DE VELG MAAR DE KETTING DOET ER NIKS MEE.IK DOE HET NORMAAL OM DE 2 TANKBEURTEN
-vorklagers + olie vervangen
NIET NODIG TENZIJ ER SPELING IN ZIT OF OLIE VERLIES IS(ZIE WPH)
-voor en achterbanden vervangen
ALS DE WETTELIJK NORM IS BEREIKT = 1mm OP DE HOOFDGROEF, ZIE SLIJTINDICATORS IN DE BAND
-remmen + remvloeistof vervangen
REMMEN ALLEEN VERVANGEN ALS MAAR 1MM NOG OP ZIT, REMVLOEISTOF;OM DE 2JAAR
-motorolie vervangen
ZIE WPH, OM DE 6000KM
-alarm (zie topic) geinstalleerd
-
-koppelingspen vervangen
NIET NODIG ALS ER GEEN SLIP IS TIJDENS HET GASGEVEN.
doch zijn er nog altijd een paar aspecten waar ik nauwelijks op gelet heb; en maak me allesinds ongerust ofdat deze wel of niet voldoende aandacht dienen te hebben;
-luchtfilters reiniging (nog niet aan durven beginnen..)
IK NEEM AAN DAT JE EEN ORGINELE FILTER MET FILTERHUIS HEBT
--moet hierbij de benzinetank leeg staan? NIET NOODZAKELIJK, MAAR WELHANDIG BIJ HET TILLEN VAN DE TANK.
--moet je hiervoor een luchtcompressor hebben of lukt het met een luchtspray?
GEWOON HET FILTER VERVANGEN VOOR EEN NIEUWE (ZIE WPH)
--heb je enige reinigings-producten nodig? NEE DUS
--radiator vooraan, hoort die bij de luchtkoeling of zit hier een vloeistof in
die vervangen moet worden? zo ja moet er in de winter antivries toegevoegd
worden?
HET IS DE OLIEKOELER EN KAN NIET AFGETAPT WORDEN. GEWOON OLIE VERVERSEN ZOALS IN WPH IS GESCHREVEN.
-remleidingen vervangen
--is dit echt nodig of moet er slijtage zichtbaar zijn..?
ALLEEN ALS ER DROOGTE SCHEURTJES IN ZITTEN OF BLAASJES OP ZITTEN
-bougies vervangen
--zijn er buiten goed- en niet-werkende bougies ook slechtwerkende?
JA! VERVANG ZE VOLGES OPGAAF WPH OF NEEM DE DUBBELE MASSA ELEKTRODE KUNNEN ZE 2X ZOLANG MEE.
-uitlaat reinigen
--nodig?
ALLEEN AAN DE BUITEN ZIJDE
-ketting reinigen
--schrobben met produktje, lijkt me simpel alleen weet ik niet het welke..
kerosine, parafine, diesel, mazout, ontvetter, water, white spirit..???
ALLEEN UITWENDIG. MET DIESEL OF MET BV S100 KETTINGREINIGER
-roestbehandeling
--jah na 10J komt er wel een spatje roest op kijken , mischien weet iemand een methode of produktje waar ik mee geholpen ben.
NOVOROX !!! DAARNA KAN JE HET MET EEN KLEURTJE OVERHEEN. MAAR HET WORDT NOOIT MEER ALS NIEUW. LEES DE GEBRUIKS AANWIJZING.
--en hoe restaureer ik mijn verflaag?
RESTAUREREN HOUD IN DAT JE GEHELE DELEN MOET OVERSPUITEN/COATEN
dit zijn er een paar die volgens mij toch eens uitgevoerd moeten worden.
alleen weet ik niet goe hoe eraan beginnen wens ik een beetje info omtrend
gevoelige onderdelen of juiste produkten.
Moesten er nog belangrijke of gevoelige delen zijn die onderhouden dienen te worden laat het mij weten
of wat is jullie dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse,jaarlijkse routine?
natuurlijk ook verhaaltjes over ongemakken, verkeerde handelingen of oorzaken van defecten zijn altijd welkom...
ook het omtrend het rijden, wat is schadelijk, wat is noodzakelijk of
wat is aangewezen; bv bij:
-het remmen op motor of dan toch beter die remmen
(ik persoonlijk rem ongelooflijk veel af op motor...)
-warmdraaien (staionair of al bollend)GEWOON RUSTIG WEGRIJDEN
-in de regen, sneeuw of zon..PEKEL IS SLECHT !!!
-starten (met kwartdraai van de gashendel of gewoon 2000 toeren)ALLEEN DE CHOCKE OPEN EN GEEN GAS GEVEN EN STARTEN. BEETJE GAS EN DAN CHOCKE TERUG REGELEN NAAR EEN MOOI TOERENTAL +/- 1000RPM
-95? of 98? 95RON
-buiten laten staan in de winter (helpt een bash?)RIJDEN IS HET ALLERBESTE.
-...
ik ben ook in het bezit van de werkplaatsboek en voor een leek als mij is dit
nog een beetje te ongedetailleerd..
ik kan natuurlijk naar de eerste beste garage lopen en een onderhoud aanvragen maar ja daar leer je ook niets mee bij en dan is er altijd nog een volgende beurt en goedkoper wordt het er niet op *weet wel wat ik bedoel
ik heb de bandit gekocht met 47 000 km op de teller voor een kleine 1700 euro
met kosten inbegrepen heb ik er +- 2500 euro in totaal aan gegeven.
Ben er ook heel teverden van; veel power en gemakkelijke sturing (heb recht stuur ;])
(Afbeelding)
ps: schiet mij niet af omdat ik hier het forum tracht samen te vatten in een topic eh
(maar denk wel dat dit og enig nut zou kunnen hebben voor anderen..
)