Deining in snelle bochten

metalant

MF'er
30 sep 2001
235
0
Ik heb met mijn ZXR750 sinds kort last van deining of wiebelen in snelle (>120) bochten. Het lijkt naar rechts meer dan naar links, maar dat kan ook komen omdat er meer snelle rechterbochten zijn in Nederland :)

Ik vermoed iets met de vering, maar hoe kan je dat controleren?
 
Ik heb met mijn ZXR750 sinds kort last van deining of wiebelen in snelle (>120) bochten. Het lijkt naar rechts meer dan naar links, maar dat kan ook komen omdat er meer snelle rechterbochten zijn in Nederland :)

Ik vermoed iets met de vering, maar hoe kan je dat controleren?
door te gaat uitproberen met stugger zetten.
Misschien andere olie dr in. Is i niet lek?
 
Je moet je voorspanning verhogen(achterkant),eerst proberen.
Als het dan nog niet weg is,kan je je ingaande demping iets verhogen.
Hou er rekening mee dat hij wel iets stugger aanvoelt maar dat geeft
wel meer gevoel.

Succes :]
 
Ik zou eerst ff de vering checken. Hoe?

Door alles op fabriekinstellingen te zetten, standaard dus. Deze setting vindt je vast wel in het instructieboekje en anders ergens op het web. vanuit deze standaard settings weer proberen de machine naar je hand te zetten.

Vaak wordt het deinen in snelle bochten veroorzaakt door een te zachte rebound (uitgaande demping)van achterzijde en soms voorzijde. Ook een te groot verschil in de settings van voor en achterzijde kan deze klachten opleveren.

succes
 
Zoek eens op de site van Wim Kroon, daar staat een stukje over suspension setup.
Vreemd genoeg schrijf je dat de motor plotseling is gaan deinen: valt het je nu pas op, of rij je nu gewoon harder? (door meer ervaring, betere banden, etc.)
Als dat niet het geval is, dan zou ik het niet in eerste instantie zoeken in de vering/ demping, maar in een technisch manco. Achterbruglagering, versleten schokdemper, vast zittende link of iets dergelijk.

Mocht dat allemaal ok zijn:
Veervoorspanning (voor of achter) veranderen beinvloed de rijhoogte en daarmee het insturen. Afstellen van de voorspanning voor en achter is wel iets om mee te beginnen.
Daarna gewoon de standaard fabrieksinstellingen hanteren en experimenteren (veel hetzelfde stukje rijden).
succes

tlh
 
Ik heb met mijn ZXR750 sinds kort last van deining of wiebelen in snelle (>120) bochten. Het lijkt naar rechts meer dan naar links, maar dat kan ook komen omdat er meer snelle rechterbochten zijn in Nederland :)

Ik vermoed iets met de vering, maar hoe kan je dat controleren?

Zou de demping iets strugger zetten. Dat moet zowiezo schelen.
Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat bij gasdrukondersteunde dempers er een lekkage is opgetreden; waardoor het gas langszaam weglekt.
Als het een luchtondersteunde demper is kun je hem gewoon bij een benzinepomp weer op spanning brengen. Geld zowel voor voor als achterdemper.
Andere mogelijkheid is te weinig olie in een voorvorkpoot, meestal door lekkage via de bovenste keerring.

Kan echter ook zoiets simpels zijn als je bandenspanning, meest voorkomende en het makkelijkst te verhelpen.


ZXR
 
De voorvork slaat nu ook door als ik hard rem en dan een hobbel of gat tegenkom.
Dus toch even uit elkaar halen?

Zit er nog wel olie in je vorkpoten?
Lekkende keering over het hoofd gezien misschien?

:9 Als je ophoud met remmen voordat je door dat gat of over een hobbel rijd, dan gaat eea vast soepeler. Het schijnt dat je voorvork niet echt het best tot z'n recht komt op het moment dat je hard remt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan