Deuk in gegoten alu achtervelg: wat is acceptabel?

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Beste Techneuten,

Ik ga hier ook even mijn licht opsteken;

Ik ben dit weekend trotse eigenaar geworden van een Street Triple!
Street triple.jpg

Gekocht voor een prikje, maar er is echter 1 minpunt: Bij de verkoop merkte ik al 50g balans lood op de achtervelg, dus ik vermoedde al een gedeukte/kromme velg. Heb hem hier toch niet voor laten staan, gezien er geen vibraties waren tijdens de testrit en geen andere sporen van een valpartij of schade waren.

Thuis op de paddock stand werd het vermoeden bevestigd; hoogte slag van ongeveer 1.5mm aan de rechterkant van de velg. Lateraal geen uitwijking.
Aan het loopvlak van de band echter geen hoogte slag (en ik ben wat gewoon bij mijn F800GS met spaakvelgen en Pirelli STR's :+ )
Filmpje voor een impressie van de velgschade:


Ik denk dat ik er eerst eens goed op ga testrijden, kijken of er ook bij hoge snelheden geen vibraties zijn en dat er na verloop van tijd geen druk verlies is natuurijk, maar dat zou me verbazen.
Voor 150 a 200€ vind je wel gebruikte achtervelgen, dus ook niet onoverkomelijk. Wel vaak opgestuurd uit Duitsland of Italië, wat het natuurlijk ook weer een gok maakt..
Weet niet of ik me veel zorgen moet maken over de stevigheid/veiligheid. 🤔
Alle feedback en meningen omtrend stevigheid, herstelling of vervanging zijn welkom!

Thanks!
Bauknecht.
 
Update: Ik heb intussen zo'n 200km gereden met de Streety. Gewoon woon-werk dus geen gekkigheid.
Ik voel dus geen hol van die deuk. Zelfs niet in rechter bochten.
Misschien als ik later bij hoge hellingshoek nog iets voel, dat ik alsnog iets onderneem.
Maar momenteel blijft hij zoals hij is.
Bedankt voor alle meningen hier! :t
 
Het klinkt stom, maar ik heb bij mijn auto velg gewoon de deuk er uit geslagen met een kunstof hamer en een rubber matje.... als je zeker weet dat hij nergens gescheurd is is het zo spannend niet. Laten richten of vernieuwen kan altijd. Moet het wel een mooie vloeiende deuk zijn zeg maar. Als er een knik of iets in zit is het einde verhaal.
 
Beste Techneuten,

Weet niet of ik me veel zorgen moet maken over de stevigheid/veiligheid. 🤔

Bauknecht.
Het is lastig vast te stellen of jouw velg een plastische vervorming heeft overschreden die gevaarlijk is geworden.
Je zou een crack test kunnen doen (vinden van micro scheurtjes) maar dan moet je een adresje hebben...... Ik weet niet of bandencentra dat soort testjes kunnen uitvoeren ? Overigens zal elk fatsoenlijk bandencentrum je kunnen adviseren. Die zien zoveel velgen voorbij komen......
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier over 1,5 mm!
Dat is dus bijna niets,en dus ook geen reden om je druk over te maken.
Waarschijnlijk stelt het inderdaad niks voor en heeft de band op de binnenkant van de velg een dempende werking gehad op de belasting/impact op de binnenkant van de velg. Maar als het tussen de oren zit zou ik voor de "gemoedstoestand" toch effe het bandje eruit halen en goed naar de binnenkant van de velg kijken.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk stelt het inderdaad niks voor en heeft de band op de binnenkant van de velg een dempende werking gehad op de belasting/impact op de binnenkant van de velg. Maar als het tussen de oren zit zou ik toch effe het bandje eruit halen en goed naar de binnenkant van de velg kijken.
en als het echt tussen je oren zit de gehele vork eruit en laten nameten. eveneens los frame binnen brengen om te laten opmeten.

overdrijven, het is ook een eigenschap. goed of slecht ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan