Deuk in zijspanwiel

Janenjoep

MF veteraan
21 jun 2010
2.989
1.050
Sittard
Hallo allemaal,

nu de bak eraf is, zie ik een deuk aan de binnenzijde van het zijspanwiel; kan ik dat zonder meer met een hamer proberen deze er weer uit te meppen of is dit niet aan te bevelen en zijn er betere oplossingen?
full
 
Het zal waarschijnlijk wel met een mokertje oid kunnen, maar ik zou op de sloop gewoon om een 'nieuw' velgje gaan, kost je toch ook de kop niet. (zo te zien is het een stalen velg?)
 
Ik zou niet direct met de moker op de velgrand slaan. Dan maak je weer nieuwe kleinere deuken. met een stevig stuk hout er tussen kan het wel. Maar ik zou de moeite niet doen, tenzij het een exotische velg is, Gewoon op de sloop voor 10-15 euro een andere halen.
 
ik heb ook wel eens een velg een beetje terug in model gekregen met behulp van een moker en een stuk hout. Maar dan wel nadat we heb heet gestookt hadden.
Nu zou het me teveel moeite zijn en ik zou ook naar de sloop gaan. Hij de sloop hier in de buurt hebben ze echt een HELE grote berg van die stalen velgen liggen.
 
Waar is toch die oude handenarbeid gebleven :+

Ik zou die velg gewoon terugbuigen met een grote bahco, fluitje van een cent. In m'n jonge jaren veel aan crossauto's gesleuteld, daar was dit de normaalste zaak van de wereld. Beginnen aan de zijkanten van de deuk en dan naar het midden toe werken. Met een flinke hamer kan het ook, dan hoef je zelfs de band niet leeg te laten en van de velg rand te drukken.
 
Is dat een band met een binnenband?

Ik kan niet goed zien hoe diep de deuk zit, maar ik zou er over nadenken om de band te vervangen. Als de velg zo'n klap gehad heeft, heb je ook kans dat je band inwendig beschadigd is.
 
Is dat een band met een binnenband?

Ik kan niet goed zien hoe diep de deuk zit, maar ik zou er over nadenken om de band te vervangen. Als de velg zo'n klap gehad heeft, heb je ook kans dat je band inwendig beschadigd is.

Ik niet, het is 'slechts' het bakwiel......... Als het nou een voor- of achterwiel is, vind ik het wat anders.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook eerst proberen om hem te richten.
Als het niet lukt weet je dat ook weer.

Als het wel lukt geeft dat een heel blij gevoel.
Zelfs al kost zo'n velg op de sloop maar een tientje!

(Ga je nou weer twijfelen? Een beetje wel, hè.)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook eerst proberen om hem te richten.
Als het niet lukt weet je dat ook weer.

Als het wel lukt geeft dat een heel blij gevoel.
Zelfs al kost zo'n velg op de sloop maar een tientje!

(Ga je nou weer twijfelen? Een beetje wel, hè.)

Ik heb m'n aluminium EML velg ook met de bacho gericht. :X Eerst de alleen binnen helft met het velghart op de naaf geschroefd, richten, toen de buitenhelft op de naaf, richten, toen alles op de naaf, richten, en binnen een half uur was alles binnen (mijn ) tolerantie's *D
 
Geen idee Kwastert, het zal ergens tussen Sittard en Ulaangom in Mongolie zijn gebeurt. Heb daarna ook nog gewoon hier rondgereden en er niets van gemerkt. Toen ik de bak eraf haalde heb ik het eerst opgemerkt.
 
Zo'n deukje zou ik er ook zelf uitkloppen hoor. Als je daar al zo lang meer gereden hebt zonder iets te merken... Bandje eraf, goei vlam erop tot het oranje ziet en voorzichtig kloppen maar :Y
Mits je dat gerief in huis hebt natuurlijk, anders is de sloperij natuurlijk sneller en eenvoudiger.
 
Laatst bewerkt:
uitkloppen en richten gaat waarschijnlijk ook nog sneller dan eerst autosloperijen af te bellen, dan er nog naar toe te rijden tijdens openingsuren etc..

kortom: ik zou hem ook gewoon zelf recht timmeren en pas als dat niet lukt (wat ik me haast niet voor kan stellen) een andere velg scoren...

(maar waarschijnlijk heb je hem gisteravond al snel gericht?....)
 
uitkloppen en richten gaat waarschijnlijk ook nog sneller dan eerst autosloperijen af te bellen, dan er nog naar toe te rijden tijdens openingsuren etc..

kortom: ik zou hem ook gewoon zelf recht timmeren en pas als dat niet lukt (wat ik me haast niet voor kan stellen) een andere velg scoren...

(maar waarschijnlijk heb je hem gisteravond al snel gericht?....)


Neen, nog geen tijd gevonden, de avonden waren al volgeboekt!
 
Jan, ik zou een beetje uitkijken met warmstoken.
:+

Hee Jos, wat leuk jou op het ZIJSPANFORUM aan te treffen! Heb je ook plannen voor een derde wiel??? Maar no worries, ik heb gewoon een hamer genomen en geslagen; de deuk is pleite...!!
 
Laatst bewerkt:
If it doesn't fit, force it; if it breaks, it needed replacement anyway

Gouden regel :}

Ik heb hetzelfde gehad met het voorwiel van de K100 nadat ik in Oezbekistan een pothole niet meer kon ontwijken, met moker hengsten was ie weer aardig in model. En dan heb ik over een alu gietwiel, met zo'n stalen velg moet dat toch eenvoudiger zijn denk ik. Heb er daarna prima mee kunnen rijden, geen trilling of slingeren of wat dan ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan