Locatie zijspanwiel

Beste zijspan motor-mensen-liefhebbers,

Ik vraag mij al een tijdje af wat de gedachte is van de locatie van het zijspan wiel..

Bij sommige motoren lijkt het bijna een gelijkzijdige 3hoek, andere lijkt het achterwiel/as van de motor gelijk te staan met die van de zijspan.

Zowel bij zelf-bouw dan wel bij erkende bedrijven.

Wat zijn afwegingen? en de eventuele voor- en na-delen van de locatie.
 
Heeft met geometrie te maken en de filosofie achter een zijspan. Vroeger stond het wiel relatief ver achteraan het span, nadeel is dat de motor bij een bocht naar links snel op de neus van het span terechtkomt of verder. Hoe verder naar voren theoretisch hoe gemakkelijker het gaat rijden maar natuurlijk is dat ook weer aan grenzen gebonden. Hoe verder het wiel naar voren komt hoe lastiger het voor de passagier wordt er overheen te klimmen natuurlijk.

Er is een boekje te vinden als je een beetje zoekt op Internet Zijspanrijden, hier staan de natuurkundige principes van de voorloop, achterloop vlucht etc. in beschreven. Heel leuk om eens in thuis te worden. Vuistregel voorloop is gewicht van het span in kg=mm voorloop. Klinkt gek maar komt bij oude combinaties vaak wonderwel overeen.


Uitzondering is natuurlijk de spannen met tractie op achterwiel en zijspan (permanent of via differentieel), die hebben vaak het spanwiel wat verder naar achteren toe liggen.

Met de tegenwoordig steeds vaker snelle spannen met autowielen al dan niet voorzien van naafbesturingen is de theorie al wat ondergesneeuwd en komt het wiel steeds verder naar voren te liggen. Daar wordt vaker de vuistregel voorloop zijspanwiel is 1/3 wielbasis van de motorfiets vanaf achteren gerekend.

De voorloop zit in een samenspel van vlucht, toespoor en gewichten van de combinaties verwerkt vandaar dat er nog wel eens wat afwijkingen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan