Montagevolgorde zijspanwiel eml

Dyrck

Die hard MF'er
17 mrt 2003
506
2
Almere
Hallo Allemaal.

Tijdens een lang weekend in Duitsland begon de remdruk aan de zij-/ achterkant weg te vallen.
Daarbij begon ook het bakwiel steeds meer herrie te maken.

Vanmorgen heb ik het wiel er af gehaald en ben me rot geschrokken.
Van de lagers die ik er 7.000 km. geleden er in heb gezet bleek er eentje volledig aan gort te zijn. De buitenschaal was zelfs in de lengte opengebroken en de restanten van de kogels waren plat afgesleten.
De naaf is op de plek waar het lager zat uitgesleten en de schetsplaat van de rem heeft ook sporen van ingevreten lagerdelen.

Het andere lager was wel versleten, maar niet zo verwoest
(zie de foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=OOIRYVG7#CYEZCVOQ

Toen ik het span net had heb ik de lagers moeten vervangen.
Bij de montage van de lagers heb ik de volgorde van de vulringen e.d. exact zo aangehouden als deze zaten.
Omdat het ook kan zijn dat het lager stuk is gegaan door verkeerde montage en omdat er tussen de schetsplaat van de remklauw en het frame een ring (met een platte kant en een bolle kant) zit met een 'handvat' (waarvan ik geen idee heb waarom dit er zo zit), vraag ik me af of de volgorde van montage wel goed is.

Nu mijn vragen:
Wie kan me dus vertellen wat de volgorde van montage moet zijn?
Wat is de functie van het 'handvat' aan de bolle ring tussen het frame en de schetsplaat?
 
Laatst bewerkt:
vlg mij heeft de lip geen functie, de ring met afschuining kan zijn voor een as afronding op te sluiten. de ring ( met lip) wordt vlg mij gebruikt om de uitlijning van de remklauw goed te krijgen. ik kan op de foto's niet zien hoe de klauw afgesteund wordt tegen meedraaien. is de tussenbus tussen de lagers wel lang genoeg? wat ik ok zie op de foto dat de binnenste voering geheel op is. zitten de remzuigers wel los of is de uilijning fout geweest?
 
Dat handvat heeft volgens mij geen functie. Maar vermoedelijk had iemand een vulring nodig.
Geteld vanaf de remankerplaat moet je hebben:
Vulbus die tegen binnenschaal van het binnenlager steunt. De lengte is bepaald om de remklauw op de schijf te centreren.
Binnenste lager
Tussenbus, deze moet klem zitten tussen de twee lagers.
Buitenste lager.
Ring om het lager op te sluiten, deze moet tegen de binnenschaal van het buitenlager steunen.
Moer.

Mijn EML heeft de as overigens andersom zitten. Met de moer binnen, aan de bakzijde.
 
Is het niet raar gezegd dat ik liever conische lagers in een zijspan wiel zie zitten dan normale kogellagers.
Als je weet wat voor krachten lagers kunnen hebben en wat er wordt uitgeoefent op een zijspanwiel lijkt mij dit beter!
 
Met dat handvat kan je de as in de bevestiging draaien. omdat de as in de bevestiging onder een hoek is afgedraaid t.o.v. de rest van de as kan je daar dus het toespoor mee afstellen. Dat is ook de reden dat de remklauw om de as zit en met een trekstang is afgesteund. Tot zover de uitleg van het handvat.
V.w.b. het defecte lager; zo vanaf de foto's zou ik het niet weten :? Maar wat een hoop van ons wel hebben; ik zou het in het echt moeten zien en voelen....
 
Laatst bewerkt:
Is het niet raar gezegd dat ik liever conische lagers in een zijspan wiel zie zitten dan normale kogellagers.
Als je weet wat voor krachten lagers kunnen hebben en wat er wordt uitgeoefent op een zijspanwiel lijkt mij dit beter!

Goed afgestelde en gemonteerde kogellagers zijn ook prima, de meeste (voor)wiellagers van auto's zijn gewoon twee grote kogellager naast elkaar. :Y
 
Goed afgestelde en gemonteerde kogellagers zijn ook prima, de meeste (voor)wiellagers van auto's zijn gewoon twee grote kogellager naast elkaar. :Y
De twee auto's waarbij ik de lagers van de vooras in mijn handen gehad heb hadden conische lagers op de vooras. Een groot binnenlager, en een kleiner buitenlager. Een VW, en een Citroen.
Maar daarentegen heeft de Smart inderdaad een heel simpel dubbelrijig kogellager.
 
Met dat handvat kan je de as in de bevestiging draaien. omdat de as in de bevestiging onder een hoek is afgedraaid t.o.v. de rest van de as kan je daar dus het toespoor mee afstellen. Dat is ook de reden dat de remklauw om de as zit en met een trekstang is afgesteund. Tot zover de uitleg van het handvat.
Ik vermoedde al dat het daarmee te maken had, maar als je de ring met het handvat verdraaid , draait de ring gewoon om de as en beweegt de as niet.
Het toespoor heb ik destijds ingesteld door eerst de as te verdraaien en daarna de naaf op de as te monteren.

@Halflive:
Bedankt voor de opsomming.
Op de laatste foto's heb ik de tussenring, die tussen de annkerplaat en de naaf zit en de vulbus (die tussen de lagers zat) over de as geschoven. Die volgorde zat dus goed.

En m.b.t. de oorzaak kan ik twee dingen bedenken:
1. De afdichtring van het lager sloot toch niet goed af waardoor er rotzooi en pekel in het lager kon komen;
2. Tijdens de montage kan het zijn dat de binnenring van het lager een tik heeft gehad, waardoor een kogel een putje in de buitenschaal heeft geslagen en dat is verder gaan vreten.
Iemand nog ideeën (en hoe ik het in de toekomst kan voorkomen)

'k heb overigen vanmiddag maar 4 lagers en 2 keringen besteld.
Kan ik over 5.000 nog eens kijken hoe e.e.a. zich houd en desnoods meteen vervangen.
 
De twee auto's waarbij ik de lagers van de vooras in mijn handen gehad heb hadden conische lagers op de vooras. Een groot binnenlager, en een kleiner buitenlager. Een VW, en een Citroen.
Maar daarentegen heeft de Smart inderdaad een heel simpel dubbelrijig kogellager.

En deze:
Enigma, weet je zeker dat het bij auto's geen hoek contact kogel lagers zijn?

Ik ben nu een naafbesturing aan het maken voor mijn Enigma2 en daar gebruik ik een voornaaf van een Ford Escort VII voor en dat zouden best eens hoekcontact kogellagers zijn, ga ik nakijken... Maar b.v. achternaven van kleine japanse autootjes zijn ook gewoon 2 normale kogellagers tegen elkaar.
 
Bij mijn dikke Volvo zijn de voorwiellagers ook 2 grote kogellagers, maar dat is niet verwonderlijk als je de geschiedenis van Volvo een beetje kent.
 
Een ook veel voorkomende oorzaak voor kapotte lagers is het gebruik van hogedrukreinigers, die spuiten het water door de afdichtingen heen zonder dat je daar iets van ziet. Water (roest) binnen, vet weg (smering weg).
 
Terug
Bovenaan Onderaan