Gl1100 met EML zijspan

Botten

MF'er
12 jan 2022
200
415
Ik wil mij hier even voorstellen.

Ik ben Roy, woon in de buurt van Enschede.
Ik rij al motor vanaf mijn 9e (motorcross) en op mijn 19e heb ik mijn motorrijbewijs gehaald.
Ben nu 35 jaar oud en heb inmiddels al wat motoren op naam gehad.

Momenteel ben ik in het bezit van een Honda Transalp PD06 bj'89 en sinds vorige week vrijdag van een Honda Goldwing GL1100 bj'81 met een EML 2 persoons zijspan.
De zijspancombinatie is geen onbekende hier op het forum, want ik heb deze van Ootje overgenomen.

De combinatie is wat aandacht nodig voordat deze weer de straat op kan.
Ik heb nog nooit op een zijspan gereden, dus het is een mooie uitdaging.

Vandaag ben ik begonnen met het uit elkaar halen.
Het zijspan heb ik verwijderd zodat ik goed aan de motor kan sleutelen. Omdat het zijspan aardig aan de maat is en ik wat ruimte gebrek heb, heb ik besloten om het zijspan aan het plafond te hijsen.

Dingen wat moet gebeuren:
Kleppen stellen
Carburateurs reinigen
Banden vervangen
Olie, filters en bougies vervangen
Optisch wat verfijnen

Bedoeling is om de combinatie rijklaar te hebben voordat de zon begint te schijnen, zodat ik met vrouw en kinderen op pad kan.

Hier nog wat foto's genomen met mijn al iets verouderde telefoon
20220122_133602.jpg


20220122_133618.jpg


20220122_133547.jpg


20220122_162255.jpg


20220122_162302.jpg


20220122_165025.jpg
 
Dank!
Er wordt uiteraard eerst geoefend voordat we met zijn allen op pad gaan. Misschien wel een idee ja om te kijken of er hier ook zoiets in de buurt is. Helemaal omdat het de vrouw ook leuk lijkt om met het span te rijden, Dan kunnen we er eerst even van proeven.
 
En ook welkom in de goldwing wereld.
Vergeet ook niet om de distributieriemen te vervangen, iets wat bijna elke nieuwe eigenaar doet want je weet vaak niet hoe oud die zijn.
Op fb is er een te technisch goldwing groep, daar zit Harrie ook in en dat is een goeroe die in jouw buurt woont en jou vast wel kan helpen met onderdelen en tips.
 
Succes met de opbouw en daarna veel plezier ermee
Veel foto's is in ieder geval al een goed begin
 
Ik ken hem van hier, van @ootje geweest. (staat ook in de beginpost)
Geen idee waar Ootje woont, ik heb hem ook nooit in het echt gezien.

Hoe breed is dit span eigenlijk?
 
Vraag ootje zelf ff waar je op letten moet.
Ootje was in werkzaam leven auto monteur, of beter gezegt vrachtauto/autobus monteur. Dus geen domme jongen betrekking hebbend op techniek.
Hij zal je zeker nog wel op weg willen helpen.
O en wat het rijden betreft. Neem zeker een of meerdere rijlessen. Het zou zonde zijn van die combinatie als tie stuk zou gaan. 😉
 
Bedankt allemaal, ook voor de tips.
Ben zelf niet actief op facebook. Distributieriem wordt uiteraard vervangen.
Ik ben zelf aardig op de hoogte met de techniek dus dat gaat vast goed komen
Geloof dat het span 2 meter breed is, genoeg ruimte iig.
Zoals gezegd, vlak bij Castricum komt het span weg.
 
Hoi welkom en gefeliciteerd met je aankoop.

Het is nogal een flink breed span, ik vermoed dat de bak niet heel snel omhoog zal komen, zo breed.

Wat mij trouwens op valt
heb ik besloten om het zijspan aan het plafond te hijsen.

Spannend! Die optie heb ik hier nog nooit voorbij zien komen.
Hoe wil je dat doen? Een platform maken en daar op rijden ofzo?
En hoe is jouw dak/vloer waar de boel aan moet komen te hangen?
 
Volgens mij zien we dat op de foto's

En ik denk dat het alleen voor nu is, niet om het complete zijspan straks omhoog te hijsen
 
Ah, dus toch het span van Ootje. Niet goed gelezen in de openingspost, en ook de woonplaats van Ootje verkeerd "geweten".

Never mind, veel plezier er van. Leuk, weer een span op de weg.
 
Bedankt dropje.

Het zijspan hangt tijdelijk aan het plafond. Mijn schuur is 4,5 meter hoog dus dan hangt die mooi niet in de weg en heb ik ruimte om aan de motor te sleutelen. Voorheen had ik iets meer ruimte, maar heb een stuk afgetimmerd voor de vrouw 😅

20220124_230717.jpg


20220124_230745.jpg
 
De laatste dagen weer lekker bezig geweest.

Vorige week eerst contact gehad met de rdw, want toen mijn kentekenpas binnenkwam stond het zijspan er niet bij op.

Verder kwam ik tijdens het demonteren van de aankleding wat roest aan het frame tegen.
Daarom heb ik besloten alles inclusief motorblok te demonteren. Dan kan ik overal goed bij met het lassen en dat geeft mij gelijk de mogelijkheid om alles fris te maken.

Ik moet zeggen het valt mij allemaal nog niet tegen, een Goldwing is een fijne motor om aan te sleutelen.
Slechts één bout van de achteras weigerde, maar met een grote moer en het las apparaat was dit snel opgelost

Hier nog wat foto's

20220201_212850.jpg



20220201_212901.jpg



20220201_212917.jpg


20220201_212929.jpg


20220201_212952.jpg
 
De laatste dagen weer lekker bezig geweest.

Vorige week eerst contact gehad met de rdw, want toen mijn kentekenpas binnenkwam stond het zijspan er niet bij op.

Dat klopt, want het is geen motor met zijspan, maar een zijspancombinatie.
Als het goed is staat er ook geen Honda Goldwing, maar EML op het kenteken.


Verder kwam ik tijdens het demonteren van de aankleding wat roest aan het frame tegen.
Daarom heb ik besloten alles inclusief motorblok te demonteren. Dan kan ik overal goed bij met het lassen en dat geeft mij gelijk de mogelijkheid om alles fris te maken.

Netjes, blij om te horen.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens de codes van de distributieriemen kan vinden.


Ik moet zeggen het valt mij allemaal nog niet tegen, een Goldwing is een fijne motor om aan te sleutelen.
Slechts één bout van de achteras weigerde, maar met een grote moer en het las apparaat was dit snel opgelost

Hier nog wat foto's

Bekijk bijlage 1722835


Bekijk bijlage 1722836


Bekijk bijlage 1722837

Bekijk bijlage 1722838

Bekijk bijlage 1722839
 
Dag Ootje, leuk dat je reageert en meedenkt.

Op de kenteken pas stond bij voertuigcategorie: L3e (Motorfiets zonder zijspan)
Voor een Motorfiets met zijspan moet het zijn: L4e
Ik denk dat bij het omzetten van het papieren kenteken bewijs naar kenteken pas iets mis is gegaan.
De gewichten klopten ook niet

De code van de distributieriemen heb ik al gevonden via een goldwing forum.
gates #5043 of T070 Riem

Je hebt toch wel gewoon de website ingevuld?
Inderdaad via de website van RDW dit formulier ingevuld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan