Digitale kilometerteller en snelheidsmeter wazig! huh???

BRHM

MF veteraan
14 nov 2010
2.263
516
Amsterdam
Halloo lui,

ik reed eergisteren op de motor naar huis en bij het laatste stukje viel me opeens op dat de getallen niet meer duidelijk zichtbaar waren. Geldt voor de kilometerteller, snelheidsmeter en tempratuurmetertje.. ik zie wel hoe hard ik rij etc. maar niet helemaal duidelijk.. slechts de helft van elk getal is te zien..

toerenteller doe het wel gewoon prima. Waar kan de rest aan liggen??


Alvast dank!
 
@Djesper: Backlight (rood) schijnt helder en is ook in het donker goed te zien. Gaat echt om de zwarte cijfertjes, die zie ik maar voor de helft.

@Mr.R: daar dacht ik ook aan, hoop het ook stiekem. Anders kijk ik straks wel even .. of misschien hier iemand die hetzelfde heeft meegemaakt.


thanks voor de reacties;)
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik ook gehad bij mijn motor, een deel van de lcd cijfers was zichtbaar, soms heel weinig, soms weer meer.
Gelukkig had ik nog fabrieksgarantie en is de complete unit vervangen.
Zijn dure dingen, (€360,- BT1100 Bulldog)
 
Het lijkt erop dat de verbindingsstrook tussen printplaat en display slecht contact maakt.

Dit is een zacht rubber strook die alleen maar geleidend is dwars op de lengterichting. Als daar vocht bij komt kan een deel van het display (gedeeltelijk) verdwijnen.
 
Laatst bewerkt:
Valt wel mee. Wel zorgvuldig werken, de zaak goed schoon en droog maken en de strip weer precies terug leggen. TS zal ook iets aan het binnenkomen van dat vocht moeten doen.


Ik denk niet dat ik daar zelf aan ga beginnen omdat ik dat niet echt aandurf. straks wordt het nog erger!

vocht komt dan binnen tijdens het rijden, want hij staat voor de rest onder een hoes in de schuur.
 
Ik denk niet dat ik daar zelf aan ga beginnen omdat ik dat niet echt aandurf. straks wordt het nog erger!
vocht komt dan binnen tijdens het rijden, want hij staat voor de rest onder een hoes in de schuur.

Tja, dat is je eigen keus.

Wat je wel alvast kunt doen is de aansluitingen naar je cockpit zoeken en die alvast ff loshalen en met contactspray behandelen.
Daarnaast kun je alvast uitvogelen waar het vocht vandaan komt. Scheelt weer een hoop uitzoekwerk voor de motorboer en mogelijk een hoop geld.
 
Het lijkt erop dat de verbindingsstrook tussen printplaat en display slecht contact maakt.

Dit is een zacht rubber strook die alleen maar geleidend is dwars op de lengterichting. Als daar vocht bij komt kan een deel van het display (gedeeltelijk) verdwijnen.


Ik heb ook eens een grote digitale klok schoongemaakt met een spray en daarbij is er , waarschijnlijk, ook wat vocht in gekomen.
Idd, zo'n rubberstrip als verbinding vanaf de printplaat en het display.
Alles weer gemonteerd en daarna kon de hele klok zo de vuilnisbak in, hij deed niks meer.
 
Ik heb ook eens een grote digitale klok schoongemaakt met een spray en daarbij is er , waarschijnlijk, ook wat vocht in gekomen.
Idd, zo'n rubberstrip als verbinding vanaf de printplaat en het display.
Alles weer gemonteerd en daarna kon de hele klok zo de vuilnisbak in, hij deed niks meer.

Vrijwel zeker sluiting gemaakt door die spray.
Maar als je de boel goed schoonmaakt (dus niet onder het vocht kliedert...spuit wat contactspray op een zacht doekje en maak daarmee de contactstrip schoon) en zorgvuldig terugzet werkt alles meestal weer.
 
Dwars op die rubber strip liggen koolstofsporen. Die zijn te zien als die zwarte streepjes.

Deze verzorgen de verbinding tussen printplaat en display. Als je die wegpoetst is er geen verbinding meer en dus een leeg display te zien.

Da's ook waar. Vandaar contactspray op een doekje en voorzichtig poetsen.
 
Mijn duit:

Een bandenspanningsmeter met 1 streepje van een digit die het niet meer deed.

Losgehaald, voorzichtig schoongemaakt en teruggeplaatst: Vergeet het maar, halve display deed het niet meer..

Je zou denken: als je fijne motoriek het aankan een laptop hélemaal uit elkaar te halen, southbridge opnieuw te solderen, en weer werkend in elkaar te zetten, dan moet zo'n simpel stripje ook wel lukken.. Niet dus..

Dus ik denk toch:
En als je er aan gaat pielen wordt het 9 van de 10 keer alleen maar erger..


Maar goed, 9 van de 10 keer is niet 10/10.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat ik daar zelf aan ga beginnen omdat ik dat niet echt aandurf. straks wordt het nog erger!

vocht komt dan binnen tijdens het rijden, want hij staat voor de rest onder een hoes in de schuur.
Mocht je de de motor al nat weg zetten in de schuur met ook nog een hoes erover heen dan bestrijd je daarmee niet eventuele vochtvorming op vitale plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan