Yamaha MT-09 SP Snelheidsmeter wijkt af

Rodney241

Rookie
10 apr 2009
7
6
Hallo allen!

Ik heb mijn MT09 nu ongeveer een maand of 2 en ben er echt onwijs blij mee (Op enkele dingetjes na) en nu is mij sinds ik wat langere afstanden rij i.c.m. navigatie opgevallen dat de snelheidsmeter behoorlijk afwijkt naarmate de snelheid toeneemt.

We spreken hier over zo'n 10km/u op hogere snelheid (120 Cruise control, 110/112 gps) is dit een bekend probleem, hebben alle motoren hier last van en de belangrijkste vraag, is dit ook op te lossen? Dan wel hardware matig als software matig?
 
Hallo allen!

Ik heb mijn MT09 nu ongeveer een maand of 2 en ben er echt onwijs blij mee (Op enkele dingetjes na) en nu is mij sinds ik wat langere afstanden rij i.c.m. navigatie opgevallen dat de snelheidsmeter behoorlijk afwijkt naarmate de snelheid toeneemt.

We spreken hier over zo'n 10km/u op hogere snelheid (120 Cruise control, 110/112 gps) is dit een bekend probleem, hebben alle motoren hier last van en de belangrijkste vraag, is dit ook op te lossen? Dan wel hardware matig als software matig?
Dat is meestal zo, behalve als je een wheely maakt.
Waarom zou je het op willen lossen?
 
Mij valt juist op dat de afwijkingen tussen aangegeven snelheid en GPS-snelheid heel verschillend zijn.
Soms is de meter-snelheid bijna goed en iets sneller dan is er zo maar 10km afwijking.
(dat zie ik zowel bij de FZ als de BB)
 
Dankjewel voor de antwoorden!

Ik vind het fijn om te weten dat de snelheid gelijk is aan de GPS, komt wellicht door het jaren lang rijden met een geijkte teller.
 
De laatste jaren is de afwijking inderdaad erg hoog. Bij mij zelfs 12%. Vroeger was dit stukken minder, een paar procent. maarja:

-De dagteller is van mening dat hij op een tank benzine wel 330km kan rijden (terwijl dit werkelijk dus 300km is)
-Boordcomputer/verkoopfolder toont een brandstofverbruik wat 10% te optimistisch is.
-Je ruilt hem uiteindelijk in (of verkoopt hem door) met een 10% hogere afgelezen kilometerstand.

Allemaal onderdeel van gen(***)kt worden door fabrikanten :)
 
Laatst bewerkt:
Mij valt juist op dat de afwijkingen tussen aangegeven snelheid en GPS-snelheid heel verschillend zijn.
Soms is de meter-snelheid bijna goed en iets sneller dan is er zo maar 10km afwijking.
(dat zie ik zowel bij de FZ als de BB)
De gps ontvanger van een telefoon is vaak een rudimentair apparaat en niet altijd nauwkeurig.
 
GPS van de Garmin in mijn geval.

In tegenstelling tot de jongere generatie is een telefoon voor mij vooral voor communicatie. (bel-sms-wapp)
De rest wat ie allemaal kan, is leuk maar secundair.

En NEE dus. Ik zit niet 23 uur per dag op mijn schermpje te kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan