Hallo mede-motormuizen!
Ik heb sinds twee weken een nieuwe Yamaha MT-09 SP (2023, duh..) En heb tot op heden een hoop plezier van deze motor, al weet ik niet hoe andere motoren rijden (buiten een CB650 om) gezien dit mijn eerste motor is en ik mijn rijbewijs sinds 1 februari heb..
Omdat de motor nieuw is brengt dit ook de nodige onzekerheden met zich mee, o.a of ik het wel goed doe en of ik de motor niet beschadig van binnen. Ik hoop dat jullie mij veder kunnen helpen met de volgende dingetjes waar ik tegenaan loop.
Ik heb sinds twee weken een nieuwe Yamaha MT-09 SP (2023, duh..) En heb tot op heden een hoop plezier van deze motor, al weet ik niet hoe andere motoren rijden (buiten een CB650 om) gezien dit mijn eerste motor is en ik mijn rijbewijs sinds 1 februari heb..
Omdat de motor nieuw is brengt dit ook de nodige onzekerheden met zich mee, o.a of ik het wel goed doe en of ik de motor niet beschadig van binnen. Ik hoop dat jullie mij veder kunnen helpen met de volgende dingetjes waar ik tegenaan loop.
- De motor in de eerste versnelling tikken vanuit neutraal geeft een klap wat alle motoren hebben(volgensmij) maar als ik vanaf 2 naar 1 ga is dit de ene keer zo zacht als boter wat mij een twijfel achtig gevoel geeft of hij wel goed in z'n versnelling geeft en de andere keer wel met een lichte klap.
- Met gebruik van de QS bijna hetzelfde verhaal de ene keer een mooie overbrenging de andere keer iets rauwer, nu verschilt het ook per keer hoeveel gas ik erop heb maar over het algemeen probeer ik hem te gebruiken met een trekkende motor. (logisch)
- Ik heb in het boekje gelezen dat tijdens de eerste 1000km "Laat de motor niet langer dan 5300 tpm achtereen draaien." Ik blijf hier dan ook netjes onder maar rij soms wel wat 'sportief' om iig met het verkeer mee te gaan of er voor te blijven, kan dit kwaad?