Nieuwe MT-09 SP

Rodney241

Rookie
10 apr 2009
7
6
Hallo mede-motormuizen!

Ik heb sinds twee weken een nieuwe Yamaha MT-09 SP (2023, duh..) En heb tot op heden een hoop plezier van deze motor, al weet ik niet hoe andere motoren rijden (buiten een CB650 om) gezien dit mijn eerste motor is en ik mijn rijbewijs sinds 1 februari heb..

Omdat de motor nieuw is brengt dit ook de nodige onzekerheden met zich mee, o.a of ik het wel goed doe en of ik de motor niet beschadig van binnen. Ik hoop dat jullie mij veder kunnen helpen met de volgende dingetjes waar ik tegenaan loop.

  1. De motor in de eerste versnelling tikken vanuit neutraal geeft een klap wat alle motoren hebben(volgensmij) maar als ik vanaf 2 naar 1 ga is dit de ene keer zo zacht als boter wat mij een twijfel achtig gevoel geeft of hij wel goed in z'n versnelling geeft en de andere keer wel met een lichte klap.
  2. Met gebruik van de QS bijna hetzelfde verhaal de ene keer een mooie overbrenging de andere keer iets rauwer, nu verschilt het ook per keer hoeveel gas ik erop heb maar over het algemeen probeer ik hem te gebruiken met een trekkende motor. (logisch)
  3. Ik heb in het boekje gelezen dat tijdens de eerste 1000km "Laat de motor niet langer dan 5300 tpm achtereen draaien." Ik blijf hier dan ook netjes onder maar rij soms wel wat 'sportief' om iig met het verkeer mee te gaan of er voor te blijven, kan dit kwaad?
Mochten er nog vragen zijn of onduidelijkheden hoor ik dit graag!
 
Welkom , gefeliciteerd en een mooi plaatje van de motor met jou erop (lachend) is welkom.
3. dat kan geen kwaad als je eronder blijft, een keer er een beetje boven ook niet. Ros die 1000km erop en je bent er vanaf.
Bekijk 1 en 2 eens als je wat meer km erop heb staan.
ps: als je 2 weken de motor hebt dan kan daar allang 1000km op staan.
Rij hem in en ros langs de dealer met je vraag?
Mischien valt er nog wat te fijntunen.
 
1. Is normaal. Het zal met het snelheidsverschil tussen de onderdelen te maken hebben. Je secundaire as in de versnellingsbak staat bij stilstand natuurlijk compleet stil.
2. Quickshifter rijmt niet met het niet beschadigen van het motorblok naar mijn mening. Je koppeling heb je met een reden :)
3. Dat inrijden kun je uren over discussiëren. De fabrikant vraagt dat je het motorblok de eerste duizend kilometer een beetje ontzien zodat de boel rustig op elkaar in kan lopen. Dus niet vol vermogen naar de 5000 toeren en dan van 't gas af.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop en alvast vele veilige kilometers gewenst! Wat betreft het tikken, je versnellingsbak zijn een hoop tanden en als je van 2 naar 1 of neutraal naar 1gaat sta je stil en willen de tanden niet geheel recht/passend staan en dan hoor je een tik als deze erin schiet, zo hoort het en schakelpoken hebben ook intern ingebouwde mechanisme om teveel druk tegen te gaan. Daarom kan je boven zijn 6 niet verder omhoog schakelen, en ook niet onder de 1 schakelen.

Wat betreft het inrijden van het blok zou ik onderstaande video van Fortnine eens kijken, kort maar naar mijn opinie altijd wel leuke en informatieve videos. Hopelijk heb je er wat aan!
 
Proficiat met de motor.
Ik raad je aan om de quickshifter niet over de 7000rpm te gebruiken en minder dan 50% gasstand.
Het is geen automaat.

Inrijden is een gevoelig punt, volg gewoon de manual om je garantie te behouden .

De tik in eerste versnelling is normaal.
 
Hallo mede-motormuizen!

Ik heb sinds twee weken een nieuwe Yamaha MT-09 SP (2023, duh..) En heb tot op heden een hoop plezier van deze motor, al weet ik niet hoe andere motoren rijden (buiten een CB650 om) gezien dit mijn eerste motor is en ik mijn rijbewijs sinds 1 februari heb..

Omdat de motor nieuw is brengt dit ook de nodige onzekerheden met zich mee, o.a of ik het wel goed doe en of ik de motor niet beschadig van binnen. Ik hoop dat jullie mij veder kunnen helpen met de volgende dingetjes waar ik tegenaan loop.

  1. De motor in de eerste versnelling tikken vanuit neutraal geeft een klap wat alle motoren hebben(volgensmij) maar als ik vanaf 2 naar 1 ga is dit de ene keer zo zacht als boter wat mij een twijfel achtig gevoel geeft of hij wel goed in z'n versnelling geeft en de andere keer wel met een lichte klap.
  2. Met gebruik van de QS bijna hetzelfde verhaal de ene keer een mooie overbrenging de andere keer iets rauwer, nu verschilt het ook per keer hoeveel gas ik erop heb maar over het algemeen probeer ik hem te gebruiken met een trekkende motor. (logisch)
  3. Ik heb in het boekje gelezen dat tijdens de eerste 1000km "Laat de motor niet langer dan 5300 tpm achtereen draaien." Ik blijf hier dan ook netjes onder maar rij soms wel wat 'sportief' om iig met het verkeer mee te gaan of er voor te blijven, kan dit kwaad?
Mochten er nog vragen zijn of onduidelijkheden hoor ik dit graag!
Oeh dat klinkt al goed! Foto's van de motor graag :)

1. Geen zorgen maken, dat is normaal. Gewoon lekker rijden.
2. Zorg bij het opschakelen dat je motor trekkend is, als je je motor beter leert kennen dan weet je precies hoe en wanneer hij het soepelst schakelt met de QS. Geen zorgen maken. Yamaha weet wat hij maakt.
3. Nee dat kan zeker geen kwaad. Als je je een beetje aan de richtlijnen van Yamaha houdt, dan komt het goed. Zorg er wel voor dat je netjes en optijd je beurtjes laat doen (of zelf doet).
4. GENIETEN!
 
Nog gefeliciteerd met je nieuwe Yamaha mt 09
mijn zoon heeft jongstleden een tweede hands (2020 ) gekocht .
Advies bij tik eerste versnelling . bij koude motor. even de koppelingsplaten los trekken.Motor zonder contact aan in zijn eerste versnelling zetten kopping in trekken nu wat maar voren lopen met motor net zo lang dat je geen weerstand meer voelt .
hier na weer in zijn vrij zetten starten en rijden er mee .
 
Allereerst bedankt voor jullie geruststellende woorden, had zojuist ook nog gebeld met dealer en die hebben mij ook bevestigd dat alles goed gaat en straks als de inloop olie eruit is hij ook een stuk soepeler gaat rijden/schakelen.

Dat er nog geen 1000km op staat klopt, heb hem op 6-6 opgehaald en was pas in de mogelijkheid om hem 8-6 te gaan gebruiken, inmiddels heb ik hem de afgelopen dagen gebruikt dus ook de warme zondag van afgelopen weekend, geen pretje geweest.. En deze week voor mijn werk en zit ik op de 360km.

Hierbij een aantal foto's, nog geen actie foto('s)!
 

Bijlagen

  • IMG_5113.JPG
    IMG_5113.JPG
    370,6 KB · Weergaven: 27
  • 5e4d337c-8c5c-4da2-adda-ccde6799c87f.jpg
    5e4d337c-8c5c-4da2-adda-ccde6799c87f.jpg
    110 KB · Weergaven: 28
  • 5f7b0f62-842b-4633-9286-eea2ad10febb.jpg
    5f7b0f62-842b-4633-9286-eea2ad10febb.jpg
    125,8 KB · Weergaven: 25
  • 8cee6414-8bcd-47a7-9c48-d3a6441d53f1.jpg
    8cee6414-8bcd-47a7-9c48-d3a6441d53f1.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 25
  • 36d4ff09-568f-434e-aefb-58cb9d55a3da.jpg
    36d4ff09-568f-434e-aefb-58cb9d55a3da.jpg
    123,6 KB · Weergaven: 28
  • d0287398-b2e9-4b6f-8ada-ff1505e8cd07.jpg
    d0287398-b2e9-4b6f-8ada-ff1505e8cd07.jpg
    106,4 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan