MT-09 (2020) Tapeinde vervangen

Mugetsu

MF'er
19 mrt 2021
42
33
Hoi vrienden,
Ik ben van plan dit of volgend weekend mijn uitlaat te demonteren om deze een hoognodige polijst beurt te geven. Nou ben ik even voor onderzoek aan het doen en zie ik dat mijn uitlaat bouten en tapeinde in niet de beste staat zijn. Ze moeten echter toch los, al is het om ze te vervangen (kan dit niet aanzien namelijk).

Hebben jullie tips over hoe ik dit het beste kan doen? Vind het erg spannend merk ik dus alle hulp is welkom.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20230825_191826.jpg
    20230825_191826.jpg
    184,6 KB · Weergaven: 3
Zou de uitlaatpijp niet los komen als je de veren los neemt?

Anders. Imal. Vandaag inspuiten en elke dag tot je ze probeert los te draaien en daarbij misschien de moeren verneukt of de tapeinden afbreekt.

db
 
Zou de uitlaatpijp niet los komen als je de veren los neemt?
Grote kans van wel.

Hebben jullie tips over hoe ik dit het beste kan doen? Vind het erg spannend merk ik dus alle hulp is welkom.
Als je het uitstelt tot volgende week, en je gaat in de tussentijd nog rijden, voor en na elke rit even inspuiten met IMAL of een andere kruipolie.

Als de moeren er dan normaal af komen, dan kan je er voor de mooi nieuwe moeren op zetten. Als de draadeinden geen schade vertonen zou ik daar lekker van af blijven. Desnoods met een kwastje wat kachelzwart op smeren (na ontvetten)
 
Zou de uitlaatpijp niet los komen als je de veren los neemt?
Dat lijkt me sterk. Ik heb hem niet zelf geinstalleerd maar het lijkt niet erg realistisch dat een uitlaat op zijn plek gehouden wordt (en op/in de uitlaat poort) door een stel veren.

Als je het uitstelt tot volgende week, en je gaat in de tussentijd nog rijden, voor en na elke rit even inspuiten met IMAL of een andere kruipolie.

Als de moeren er dan normaal af komen, dan kan je er voor de mooi nieuwe moeren op zetten. Als de draadeinden geen schade vertonen zou ik daar lekker van af blijven. Desnoods met een kwastje wat kachelzwart op smeren (na ontvetten)
Vreet IMAL de roest weg? Of moet ik daar echt roestoplosser voor halen? Of is dat niet nodig in dit geval denk je? Kachelzwart is niet nodig, het gaat me meer om dat het pijn doet aan mijn spreekwoordelijke ogen. Misschien komen ze er zo af, maar het wordt alleen maar erger lijkt me. De tapeindjes hebben een omgekeerde torx kop dus met het juiste bitje kan ik ze er misschien nu nog (met geluk en een hele bus IMAL) uit draaien. Als ze nog verder roesten, lijkt het me dat ze alleen maar zwakker worden en wellicht de volgende keer dat ik het zou proberen dat ze dan breken ofzo. Volgens mij hebben jullie meer ervaring dan ik though, dus misschien lul ik wel onzin :+
 
Dat lijkt me sterk. Ik heb hem niet zelf geinstalleerd maar het lijkt niet erg realistisch dat een uitlaat op zijn plek gehouden wordt (en op/in de uitlaat poort) door een stel veren.


Vreet IMAL de roest weg? Of moet ik daar echt roestoplosser voor halen? Of is dat niet nodig in dit geval denk je? Kachelzwart is niet nodig, het gaat me meer om dat het pijn doet aan mijn spreekwoordelijke ogen. Misschien komen ze er zo af, maar het wordt alleen maar erger lijkt me. De tapeindjes hebben een omgekeerde torx kop dus met het juiste bitje kan ik ze er misschien nu nog (met geluk en een hele bus IMAL) uit draaien. Als ze nog verder roesten, lijkt het me dat ze alleen maar zwakker worden en wellicht de volgende keer dat ik het zou proberen dat ze dan breken ofzo. Volgens mij hebben jullie meer ervaring dan ik though, dus misschien lul ik wel onzin :+
Vaak word er een tuitje op de uitlaatpoort door flenzen en bouten gemonteerd de rest van de uitlaat zit dan vast met die veren.
 
Dat lijkt me sterk. Ik heb hem niet zelf geinstalleerd maar het lijkt niet erg realistisch dat een uitlaat op zijn plek gehouden wordt (en op/in de uitlaat poort) door een stel veren.
Zoek de installatie handleiding ff op, zie je vanzelf hoe het daadwerkelijk vast zit.
Vreet IMAL de roest weg? Of moet ik daar echt roestoplosser voor halen? Of is dat niet nodig in dit geval denk je?
Nee, mag je zelf weten, ik zou dat niet doen.
 
Well shave my legs and call me grandma, jullie hebben gewoon gelijk, ik had echt geen idee. Ok, in dat geval laat ik die tapeinden en boutjes lekker doen door de dealer bij mijn kleine beurt eind september. Wat een hoop poeha om niks. Dank jullie wel heren!


1693047056708.png
 
Hoi vrienden,
Ik ben van plan dit of volgend weekend mijn uitlaat te demonteren om deze een hoognodige polijst beurt te geven. Nou ben ik even voor onderzoek aan het doen en zie ik dat mijn uitlaat bouten en tapeinde in niet de beste staat zijn. Ze moeten echter toch los, al is het om ze te vervangen (kan dit niet aanzien namelijk).

Hebben jullie tips over hoe ik dit het beste kan doen? Vind het erg spannend merk ik dus alle hulp is welkom.

Alvast bedankt!
Noem je dat in niet beste staat? Ik vind het enorm meevallen en verwacht dat je de moeren er zo af draait.
 
Als je dan toch die uitlaat eraf hebt, staalborstel over die roestige moeten en tapeind. Dan inspuiten met een kruipolie of imal. Dan draait de monteur ze er zo af als je het dan toch laat doen.
 
Als je dan toch die uitlaat eraf hebt, staalborstel over die roestige moeten en tapeind. Dan inspuiten met een kruipolie of imal. Dan draait de monteur ze er zo af als je het dan toch laat doen.
Dat zal ik zeker doen. Heb borsteltje en kruipolie gehaald, dus dat gaan we doen. Moet ik, als de uitlaat eraf heb, de pakkingen vervangen of zijn die nog bruikbaar na 18k km?
 
Als je dan toch die uitlaat eraf hebt, staalborstel over die roestige moeten en tapeind. Dan inspuiten met een kruipolie of imal. Dan draait de monteur ze er zo af als je het dan toch laat doen.

die moeren en tapeinden gewoon laten zitten. voor hetzelfde geld breekt er 1 af en wordt het een duur grapje.
wil je het proper : ga erover met een staalborstel en doe er kachelzwart op zoals reeds gezegd.
 
Ivm lage kosten: vervangen.
Ik was van plan morgen te beginnen. Helaasnl zijn alle winkels dicht dus kan ik nu niet aan nieuwe komen. Eind september gaat hij naar de dealer voor kleine beurt en dus vervangen van de bouten en tapeinden e.d. dus dan moet de uitlaat er dus ook af. Denk je dat ik tot dan de oude kan gebruiken en de pakkingen dan kan laten doen of moet ik ze bestellen en het poetsen uitstellen tot volgend weekend? Sorry voor de domme vraag.
 
Ik vermoed dat als je de pijpen er af haalt en de flenzen laat zitten je geen pakkingen kunt vervangen.

Die schuifpassing is dacht ik zonder pakking.

Anders gewoon oude lief behandelen en weer gebruiken.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan