Diodes in startcircuit

Thumper

MF veteraan
13 apr 2003
4.863
816
Ik ben bezig met het opruimen van de bedrading van de Yamaha SZR660 die ik als racemotor gebruik.

Alle beveiligingen voor het starten wil ik er dus ook tussenuit hebben en de draden op ruimen.
Een schakelaar door verbinden lukt wel, maar ik wil het dus ook echt opgeruimd hebben.

Nu zitten er 2 mysterieuze blokjes in de bedrading die daar mee van doen hebben .1 met 2 diodes en 1 met 1 diode volgens het schema.
Ik kom er niet uit hoe dat nu precies werkt.

De vraag is dus wat ik daar mee aan moet.
Moet ik die diodes doorverbinden of is het zo simpel als de zwart/witte draad uit de cdi unit wel of niet aan massa leggen ?
Het circuit lijk meer te doen als de ontsteking aan of uit te zetten, je kunt de startmotor ook niet bedienen bv.

Hoop dat het zo duidelijk uitgelegd is.....
 

Bijlagen

  • motorbike.png
    motorbike.png
    86,4 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20230803_201326.jpg
    IMG_20230803_201326.jpg
    165,5 KB · Weergaven: 39
Nou heb ik amper verstand van electra. Maar ik heb er eens naar zitten kijken. Als ik het goed bekijk zorgt de neutraal schakelaar voor een soort vrijgave op 24 (ignition circuit) en laat het lampje op het dash branden. Misschien is de diode ervoor om te voorkomen dat een probleem bij het lampje, of de bedrading ervan, ervoor zorgt dat er geen foute vrijgave ontstaat bij het ignition circuit?

In die zin lijkt het verstandig de diodes te laten zitten?! Het weghalen van de schakelaars kun je gewoon doen volgens mij. Zou wel even nakijken of nameten of er een bepaalde weerstand op hoort. Sommige motoren hebben een bepaalde weerstand over de koppelingsschakelaar. Met ingeknepen koppeling kan dat bijvoorbeeld een bepaalde functie of mapping in de ecu activeren.
 
Die diodes (zie sechema, Pijltje met "sper" ) maken dat jouw blauwe lijntje niet zo kan lopen.
Diode blokkeert de stroom in 1 richting.... die 2x "11" zorgt er voor dat alles slechts van links naar rechts kan.

Haal je die diode weg dan kan de stroom van 13 naar 4 lopen. (over het oranje lijntje, ja de tegengestelde richting)
iedere " . " op schema's is een knooppunt dus zit aan elkaar daar.
 
De kleine tekening heb ik gedownload in de hoop dat het duidelijker zou zijn.
Het bedradingsschema is de juiste.

Als je de diodes weg haalt gaat het neutraal lampje branden als de zijstandaard doorverbonden is ?

Hij sluit de ontsteking dus kort aan massa ? Als ik de betreffende draad gewoon los haal doet de motor het ?

Neutraal lampje kan altijd apart via contact.
 
Diodes moet je laten zitten anders gaat je stroom anders lopen. Nu kan het alleen via de min. Anders gaat hij via andere componenten het potentiaal verschil zoeken. En krijg je dus andere stromen en dus ook een andere spanning.
 
Het start circuit heeft een aantal beveiligingen. Je jiffy, je koppeling en je vrijstand. Die diodes voorkomen dat je vrijstand lampje aangaat als je de koppeling in knijpt of je jiffy in of uit klapt. Of dat je kan starten terwijl slechts aan 1 van de 3 voorwaarden voldaan is. Voor een circuit motor laat je dat natuurlijk allemaal weg.
 
Dat was mijn idee ook ja.

In ieder geval, de motor kreeg kuren op het circuit in Frankrijk, dus gedwongen tijd om er naar te kijken.

Neutraal lampje loopt via de cdi, de signalen dus ook, ook het neutraal lampje.
Rechtstreeks stroom op de rood/zwarte en de motor kan altijd gestart worden.
Neutraal zal ik apart aan moeten leggen.

In mijn beleving kunnen de diodes er dan ook uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan