Distributieriem vervangen pan european

mxl

MF'er
23 mrt 2003
198
0
Den Haag
Mijn st1100 uit '91 heeft momenteel 114.000km op de teller staan. Volgens Honda moet bij 100.000 km de riem geinspecteerd en bij 150.000 km de riem vervangen worden. Volgens de vorige eigenaar van mijn motor is de riem in 2002 geinspecteerd, dit was bij ongeveer 100.000 km. Omdat de riem toch inmiddels 13 jaar oud is, en ik geen risico wil lopen, heb ik besloten de riem te vervangen. Vandaag heb ik alle kappen verwijderd (leuk karwei :r )en de riem bloot gelegd. Nu heb ik ernstige twijfels of deze riem wel zo oud is als ik dacht, aan de riem is geen enkel kenmerk van slijtage te zien, op de riem staat in groene letters, honda, het typenummer en de codering 0-02, Dit is allemaal zeer goed leesbaar. Weet iemand waar deze codering voor staat, is dat 2002? Ik vind het gek dat alle letters nog zo goed leebaar zijn, ik kan me niet voorstellen dat dit na 13 jaar en 114.000 km nog te lezen is. Als deze riem echt uit 2002 is, vind ik het onzin om hem te vervangen, scheelt toch weer 70 euro.
 
Op de gehele riem zijn totaal geen slijtage plekken te zien.

Waarom bezuinigen op de 70 euro?? Nou dat is heel smpel, volgens honda gaat de riem 150.000 km mee als daar nu nog maar 20.000 van voorbij is, vind ik het zonde om hem nu al te vervangen. Overigens laat ik hem er alleen maar op zitten als ik zeker weet dat hij in 2002 vervangen is, ander komt er gewoon een nieuwe op.
 
Ik heb zaterdag bij een auto O-) een distributieriem vervangen, ding had 100.000 km gedraaid en is 10 jaar oud maar je zag helemaal niets aan de riem.
Alle cijfers en letters stonden daar heel nog duidelijk op alsof die nog recentelijk was vervangen. En ja, ik weet heel zeker dat het nog nooit gebeurd
was. *D
 
Volgens sommige dealers die ik ken zeggen ze allemaal als de cijfers niet of slecht te lezen zijn vervangen die riem.Aan de riem zelf zie je vaak nauwelijks slijtagen plekken dat is het verneukeratieve juist van zo`n riem.Vertrouw je het niet zou ik hem vervangen je zou ff achter die code aan kunnen gaan lijkt me niet moeilijk te achterhalen.In m`n peugeot bv zit tie er al 125.000 in en de letters
beginnen slecht te worden dus tijd om hem te vervangen het ligt ook aan je rijstijl hoe lang de riem meegaat.
 
Nou de riem heb ik ondertussen toch vervangen. Ik kon op geen enkele manier achterhalen hoe lang de riem er al op zat. Ik vind het overigens een klus die heel goed zelf te doen is. Het moeilijkste en meeste werk is het verwijderen van alle kappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan