Distrubutieketting spanner Honda CBR600RR kapot?

RMBoosten

Rookie
15 apr 2019
3
1
Beste Motor Forum,

Gister heb ik met mijn 2003 CBR600RR op circuit Zolder gereden. Bij de laatste ronde hoorde ik plots een ratelend geluid uit mijn motor komen, toen heb ik meteen ingehouden en ben naar de paddock gereden. Tijdens dat stukje voelde ik ook plots een terugval in vermogen.
Temperaturen en oliepeil / lekken nagekeken, niets te zien.

De motor maakt een ratelend bijgeluid, zowel bij koppeling in als uit, en het wordt luider naarmate het toerental stijgt.

Na wat zoeken op internet wijst alles erop dat de kettingspanner van de distributieriem de geest gegeven heeft. Nu zie ik ook dat zo'n nokkenas kettingspanner van Ape Racing maar €70,- kost.

Kan ik deze eenvoudig vervangen en mijn ketting weer spannen, of moet de motor eruit zodat de kettinggeleiders en dergelijke ook vervangen worden?
 
Belangrijkste is om eerst een diagnose te stellen. Echter lijkt mij de combinatie terugval vermogen vs NAKS overleden niet echt een goede match. Tenzij fragmenten van deze verdere schade aangericht hebben.
Dat is wel te verklaren, als de spanner kapot is, en dus niet meer zou spannen, dan heb je te veel ruimte op de ketting.
De timing staat dan niet meer goed.
Dan krijg je een terug val in vermogen
 
Kapotte spanner in combinatie met vermogen verlies ,dat kan maar dan is waarschijnlijk de nokkenasketting versprongen.
En anders heb je een ander groot motorisch probleem,dus kijk alles goed na voordat je weer met de motor gaat rijden.
Zoals de timing en eventueel ook de compressie nakijken.
 
Bij mijn 600RRén hoorde je de spanner langzaam aan minder worden. Het was nooit zo van het ene op het andere moment.

Bij het starten viel het al op en naar mate de tijd (lees: kilometers) verstreek werd het steeds luider, het geratel \ gerammel van de ketting. Ging ook altijd weg met de koppeling inknijpen. Stationair altijd goed te horen en rijdend bij bepaalde toertentallen. Niet over het hele toerengebied en koppeling in zorgde ervoor dat het geluid altijd weg ging.
Nooit last gehad van vermogensverlies!!

Hoe jij het beschrijft klinkt het als iets anders.

De APE spanner heb ik ook altijd gemonteerd. Daar hoeft het blok niet voor uit. Steker nog, bij de 600RR kan je goed bij de spanner vanaf de zijkant. Ik heb zelf nooit geleiders vervangen, maar had dan ook niet de symptomen zoals jij deze beschrijft.
 
Beste Motor Forum,

Gister heb ik met mijn 2003 CBR600RR op circuit Zolder gereden. Bij de laatste ronde hoorde ik plots een ratelend geluid uit mijn motor komen, toen heb ik meteen ingehouden en ben naar de paddock gereden. Tijdens dat stukje voelde ik ook plots een terugval in vermogen.
Temperaturen en oliepeil / lekken nagekeken, niets te zien.

De motor maakt een ratelend bijgeluid, zowel bij koppeling in als uit, en het wordt luider naarmate het toerental stijgt.

Na wat zoeken op internet wijst alles erop dat de kettingspanner van de distributieriem de geest gegeven heeft. Nu zie ik ook dat zo'n nokkenas kettingspanner van Ape Racing maar €70,- kost.

Kan ik deze eenvoudig vervangen en mijn ketting weer spannen, of moet de motor eruit zodat de kettinggeleiders en dergelijke ook vervangen worden?
Ga eerst eens na wat het euvel is. Uitlaat gescheurd? Inwendig een probleem? Dan kijken hoe het op te lossen is.
 
Bedankt voor de reacties! Toen ik las dat ik timings moet gaan controleren heb ik de motor weggebracht naar een specialist. Klein onderhoud gaat me prima af, maar timings is me te risicovol.

Nogmaals, bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan