pmponer
MF veteraan
- 4 nov 2002
- 2.382
- 1.127
Onlangs heb ik een diversion 900 gekocht en ben bezig met wat onderhoud.
Normaal kom ik eigenlijk niet aan zaken waarvoor er meerdere schroeven uit het blok moeten . Maar omdat ik wel eens had gelezen dat de Naks vast kon zitten dacht ik. Dat moet niet zo'n probleem zijn.
Op het forum is het volgende stappenplan te vinden:
Draai eerst de bout met de veer eruit (13, pas op dat je de koperen ring niet verliest.
Draai dan de 2 inbusbouten van de naks los en verwijder de naks uit het blok.
Verwijder nu alle pakkingresten van het aanlegvlak op het blok en op de naks.
Druk op het blokkeerstiftje om de spanner zo ver mogelijk uit de body (12) te laten komen, bij mij zat de spanner gewoon echt vast.
Ik heb de veer(pas op: dubbele veer, veer in veer) en de naks body eerst met een doekje en toen met remmenreiniger ingespoten.
Daarna met motorolie weer lekker vet gemaakt, de spanner ging nu weer makkelijk in en uit de body.
Druk de spanner helemaal IN de body, nu weer de body met een nieuwe pakking monteren, bouten met 20Nm vastzetten, LET OP: met de ribbels naar beneden monteren anders breekt ie bij montage.
Bout met veer weer monteren, je hoort dan echt trrrrrrrrr, de spanner eruit komen, vergeet de koperen ring niet (bout 10Nm)
Nu is dit helemaal gelukt, behalve de laatste 2 stappen. Wanneer ik handmatig buiten het blok de procedure uitvoer dan werkt het dus de veer drukt dan de stift/spanner uit de body. Maar als ik de body met ingerukte spanner plaats krijg ik daarna de veer er met geen mogelijkheid in. Ik mis wel 2,5 a 3 cm aan ruimte voordat ik de bout die de veer vasthoudt in de body kan draaien. In het blok lijkt wel een blokkade te zitten, ook met een vinger duwen voel ik daar eigenlijk geen ruimte. Dus, wat doe ik verkeerd?
Normaal kom ik eigenlijk niet aan zaken waarvoor er meerdere schroeven uit het blok moeten . Maar omdat ik wel eens had gelezen dat de Naks vast kon zitten dacht ik. Dat moet niet zo'n probleem zijn.
Op het forum is het volgende stappenplan te vinden:
Draai eerst de bout met de veer eruit (13, pas op dat je de koperen ring niet verliest.
Draai dan de 2 inbusbouten van de naks los en verwijder de naks uit het blok.
Verwijder nu alle pakkingresten van het aanlegvlak op het blok en op de naks.
Druk op het blokkeerstiftje om de spanner zo ver mogelijk uit de body (12) te laten komen, bij mij zat de spanner gewoon echt vast.
Ik heb de veer(pas op: dubbele veer, veer in veer) en de naks body eerst met een doekje en toen met remmenreiniger ingespoten.
Daarna met motorolie weer lekker vet gemaakt, de spanner ging nu weer makkelijk in en uit de body.
Druk de spanner helemaal IN de body, nu weer de body met een nieuwe pakking monteren, bouten met 20Nm vastzetten, LET OP: met de ribbels naar beneden monteren anders breekt ie bij montage.
Bout met veer weer monteren, je hoort dan echt trrrrrrrrr, de spanner eruit komen, vergeet de koperen ring niet (bout 10Nm)
Nu is dit helemaal gelukt, behalve de laatste 2 stappen. Wanneer ik handmatig buiten het blok de procedure uitvoer dan werkt het dus de veer drukt dan de stift/spanner uit de body. Maar als ik de body met ingerukte spanner plaats krijg ik daarna de veer er met geen mogelijkheid in. Ik mis wel 2,5 a 3 cm aan ruimte voordat ik de bout die de veer vasthoudt in de body kan draaien. In het blok lijkt wel een blokkade te zitten, ook met een vinger duwen voel ik daar eigenlijk geen ruimte. Dus, wat doe ik verkeerd?