Handmatige NAKS

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.620
10.723
Andere kant van de evenaar
Jongens en meisjes,

Suzuki GS1000 uit 1979

Ik rij al jaren met een zelf gemaakte NAKS, ik denk dat ik er geen problemen mee heb gehad.
Mijn motor heeft altijd een tikker gehad als het blok goed op temperatuur is, zodra ik gas geef, of het gas los laat is het weg (andere kop of cilinders heeft nooit geen verschil gemaakt). Laatst viel het mij op dat de tikker wat luider werd, misschien zelfs een ratel..
Toen begon ik te denken dat het heel misschien wel eens mijn nokkenas ketting kon zijn.... Ik heb net de olie ververst (Motul 5100)

Ik dacht altijd dat de ketting op deze manier gespannen moest worden; Blok stationair laten draaien, de spanner zo strak mogelijk zetten met je vingers, en dan een kwart slag terug, en dan borgen.


Maar klopt deze manier wel?

Ik heb er wel een 1247cc big bore op zitten en een geflowde kop, maar als ik 100km/h rijdt, maakt dat niets uit lijkt mij..

Mijn dank is evenredig aan uw goedheid
 
Jongens en meisjes,

Suzuki GS1000 uit 1979

Ik rij al jaren met een zelf gemaakte NAKS, ik denk dat ik er geen problemen mee heb gehad.
Mijn motor heeft altijd een tikker gehad als het blok goed op temperatuur is, zodra ik gas geef, of het gas los laat is het weg (andere kop of cilinders heeft nooit geen verschil gemaakt). Laatst viel het mij op dat de tikker wat luider werd, misschien zelfs een ratel..
Toen begon ik te denken dat het heel misschien wel eens mijn nokkenas ketting kon zijn.... Ik heb net de olie ververst (Motul 5100)

Ik dacht altijd dat de ketting op deze manier gespannen moest worden; Blok stationair laten draaien, de spanner zo strak mogelijk zetten met je vingers, en dan een kwart slag terug, en dan borgen.

Maar klopt deze manier wel?

Ik heb er wel een 1247cc big bore op zitten en een geflowde kop, maar als ik 100km/h rijdt, maakt dat niets uit lijkt mij..

Mijn dank is evenredig aan uw goedheid
Er staan op youtube genoeg films hoe je een NAKS moet afstellen APE.

Zoals jij het doet is onzinnig immers je handmatige NAKS behoeft geen oliedruk ;) Ik vrees een beetje dat je altijd met een te strakke NAKS gereden hebt en de NAKS geleiders al te ver ingelopen zijn?

Ook moet je een handmatige NAKS na een aantal KM's en hoe/waarvoor je de motor gebruikt weer opnieuw afstellen.

De nokkenasketting vervangen kan ook geen kwaad die worden namelijk langer. Dan moet je eerst even kijken hoe je markeringen ( pijlen) staan van de twee nokkenassen.
 
Subjectief dus, dat handenverhaal :+
Bij m'n triumph heb ik ook een handmatige spanner gemonteerd, omdat de originele veer en oliedruk spanner toch soms herrie uit de ketting veroorzaakte.

Ik heb toen de originele spanner in geblokkeerde toestand gedemonteerd, zodat ik een beetje een idee had van hoe strak de handmatige zou moeten staan. Daarna de handmatige spanner gemonteerd, motor opgewarmd, en toen zo aangedraaid dat het geluid wat uit de ketting kwam niet meer hoorbaar was.
 
Er staan op youtube genoeg films hoe je een NAKS moet afstellen APE.

Zoals jij het doet is onzinnig immers je handmatige NAKS behoeft geen oliedruk ;) Ik vrees een beetje dat je altijd met een te strakke NAKS gereden hebt en de NAKS geleiders al te ver ingelopen zijn?

Ook moet je een handmatige NAKS na een aantal KM's en hoe/waarvoor je de motor gebruikt weer opnieuw afstellen.

De nokkenasketting vervangen kan ook geen kwaad die worden namelijk langer. Dan moet je eerst even kijken hoe je markeringen ( pijlen) staan van de twee nokkenassen.
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt, ik had de NAKS juist niet strak gezet, ketting was nieuw, nu zo'n 10.000km oud.
Markeringen staan goed.
 
Subjectief dus, dat handenverhaal :+
Bij m'n triumph heb ik ook een handmatige spanner gemonteerd, omdat de originele veer en oliedruk spanner toch soms herrie uit de ketting veroorzaakte.

Ik heb toen de originele spanner in geblokkeerde toestand gedemonteerd, zodat ik een beetje een idee had van hoe strak de handmatige zou moeten staan. Daarna de handmatige spanner gemonteerd, motor opgewarmd, en toen zo aangedraaid dat het geluid wat uit de ketting kwam niet meer hoorbaar was.
Ik had eerst een NAKS gekocht, maar die werkte vrij gauw niet goed meer..

Het probleem met warm afstellen is dat het heel gauw erg onaangenaam wordt om met je vingers achter de cilinders aan zo'n ding te draaien wordt...
Maar misschien moet ik een paar leren handschoenen aantrekken, en het dan nog eens proberen.
 
Je hoort vanzelf met stationair draaiende motor wanneer de ketting niet meer klappert als je de spanner aandraait. Te strak is natuurlijk ook niet goed, dus je moet net op dat randje van geen bijgeluiden zitten. Eigenlijk is dit niet helemaal de juiste methode, maar voldoet.
Check even bij APE wat zij voorschrijven voor jouw motor wat de interval is om de spanner te verzetten. Bij mijn SRAD is het nml 6k oid, dus daar zit je met die 10k ruimschoots overheen (mocht je tussentijds niet ernaar gekeken hebben).
 
op mijn spanner zat een hele grote zeskant moer geborgd om de spanning mee te verstellen, misschien kan je dat ook op de jouwe maken zodat je er op een afstand bij kan met een rateltje?
 
Maar het moet voornamelijk met stationair draaien afgesteld worden dus?

Ik heb 16mm op de as om te verstellen, en 17mm op de borgmoer.

Ik ga morgen eerst het blok maar eens warm laten draaien, en dan wat met de NAKS klieren, de buren hebben er vast geen zin in als ik dat nu doe... ;) (22:16)
 
Bij mijn gsf400 heb ik de spanner met lopende motor teruggedraaid totdat de NAK weer hoorbaar was. Toen gewoon weer heel iets vaster gedraaid zodat het geluid stopte.
Bij koude start hoor ik de NAK nu iets, maar als de motor warm is dan is hij stil. Dat lijkt mij perfect. Gaat al bijna 40000KM goed.
 
Als de ketting met stationair rammelt, staat het sowieso te los. Het is voornamelijk bij gas los dat er problemen voor zullen doen trouwens, wanneer er spanning de andere kant op op komt te staan.
Wil je de NAKS op de goeie manier afstellen, moet je bij een leveranciers van manuele spanners opzoeken hoe je dat doet. Vaak moet daarvoor het kleppendeksel er echter af en doe je het dus zonder draaiend blok
 
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt, ik had de NAKS juist niet strak gezet, ketting was nieuw, nu zo'n 10.000km oud.
Markeringen staan goed.

Nou ik kan vrij goed lezen ? Jij mij misschien niet goed willen begrijpen ? Afstellen warme en koude motor maakt niets uit. Hij moet gewoon niet rammelen. Nogmaals , kijk even op de APE CAM site USA daar staat een how too.

 
Terug
Bovenaan Onderaan