NAKS

TheShadow

MF'er
18 jun 2017
47
15
Beverwijk
Vraagje:

Ik heb een Honda VTR 1000F en rijdt goed verder.
Lees veel over de NAKS maar hoor ze bij mij niet verder. Moeten deze altijd worden vervangen dan??

Dank!
 
Die hoor je ook niet, ze kunnen falen en dan is het opeens gebeurt .
Ik heb er jaren 1 gehad en geen problemen mee gehad, dus het is geen noodzaak om ze te vervangen.
Bij wel meer Honda's zijn er spanners uitgebracht als zijnde een verbeterd type, daar staan dan 2 verfpuntjes op ofzo.
Ook best kans dat het vanaf een bepaald bouwjaar al het nieuwe type er op zit.
@basman180 zal het wel weten :)
 
Wat ik ervan weet, en ja ik ben echt niet alwetende mbt dit onderwerp.
Er zitten veel knappere koppen om mf heur.

Maarrr,
De voorste nak wil nogal eens de geest geven.
Ik heb her en der gelezen dat de ligging vd voorste spanner niet ideaal is. Schijnbaar zou hier geen olienevel kunnen komen en de veer welke de drukstift aanduwt loopt dan droog(slijtage) en kan breken. Eigenlijk altijd breekt de veer van de voorste nak.
Je hoort het zelden aankomen en als die nak defect gaat, heb je veelal kromme kleppen of meer schade. Ik zou ze zeker preventief vervangen voor manuele naks. Voer deze klus gelijk uit met kleppen stellen en synchroniseren van de carbs.
Ohja, en vervang ze aub met de kleppendeksels eraf, zo kun je de benodigde speling van de nokaskettingen in de gaten houden.
Ik rijd btw zelf ook een Honda vtr firestorm.
Groeten basman.

Edit,
Verbeterde spanners bestaan niet volgens vele vtr rijders.
 
Wat Bas hierboven zegt klopt helemaal, zeker met firestorms die altijd maar korte ritjes maken komt er condens in de voorste ketting spanner wat voor roest kan zorgen en uiteindelijk de spanner laat falen.

Ik heb zelf ook een firestorm en heb de NAKS gelijk vervangen door handmatige spanners, nu hoef ik tijdens het rijden geen zorgen te maken dat ze zouden kunnen falen.

Aan de andere kant, ik sprak laatst een firestorm eigenaar die de motor nieuw gekocht had en al meer als 100.000 km op de teller had staan. Die reed nog altijd rond met de originele spanners. Het kan dus wél.
 
Terug
Bovenaan Onderaan