Diverison 600 loopt slecht (advies gevraagd)

18 apr 2010
20
0
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Diversion 600 uit 1999. Recent gekocht maar bij nader inzien loopt hij niet erg lekker. Het lijkt wel alsof hij op 3 cylinders loopt. Vooral bij stationair loopt hij slecht en daarboven heeft hij weinig trekkracht. Vanaf circa 6000 toeren merk ik het niet meer.

Graag wil ik jullie hulp bij het achterhalen van de oorzaak.
Tot nu toe heb ik gedaan:
1. Een voor een boegiedoppen los gehaald. Het valt mij op dat als ik de bougie van cylinder 4 los trek de motor nog even doorloopt. Bij de andere boegies is dit niet het geval. Dan sterft de motor.
2. Boegies gewisseld om uit te sluiten dan een van de boegies defect is.
3. Boegies gecontroleerd cylinder 3 en 4 lijkt natter dan de rest. De boegies zien er wel z.g.a.n. uit.
4. Motor een en weer geschud en hard gereden.. :-) helaas ook zonder resultaat.

5. Vervolgens heb ik de kuip, tank en luchtfilterhuis verwijderd en de carburateur eens beter bekeken.

6 Het valt mij op dat de zwarte schuiven die van bovenaf zichtbaar zijn niet altijd netjes terugschuiven nadat je er tegen aan geduwd hebt. Uiteindelijk gaat de schijf wel terug als ik een beetje dus.
7. Het valt mij op dat wanneer ik de motor start en wat gas geef er uiteindelijk aan de rechter kant, tussen cylinder 3 en 4, benzine uit de 2 gaatjes loopt (zie pijl op de foto).

Wat kan de oorzaak van dit alles zijn. Is punt 6 en 7 normaal gedrag of is er iets anders aan de hand.

Ab

ps. in februari 2010 heeft de motor nog een onderhoudsbeurt bij een officiele dealer gehad. Destijds zijn o.a. luchtfilter en boegies vervangen, carburateur synchroon gesteld, gedemonteerd, schoongemaakt en gemonteerd.
full
 
Laatst bewerkt:
misschien zeg ik iets doms , maar waarom staat de schuif van de derde carburateur ( van links ) helemaal bovenin en de andere drie onderin ? , is dat niet het hele euvel , dat die schuif blijft hangen , het zijn namelijk vacuúm-type's
 
Vooral bij stationair loopt hij slecht en daarboven heeft hij weinig trekkracht. Vanaf circa 6000 toeren merk ik het niet meer.
had ik ook op een 4pitter, beschadigde vlotternaald door wat roest in de tank.

mijn advies: carbs schoonmaken, als je roestdeeltjes tegenkomt in je vlotterkamers zou ik je tank ook schoonmaken. en eventjes goed controleren of je vlotters nog sluiten. niet vergeten om je gasschuiven ook te poetsen tot ze weer soepel lopen, en eventueel je luchtfilter checken of hij niet ergens stof doorlaat, anders voor de zekerheid vervangen.
 
Het valt mij op dat als ik de bougie van cylinder 4 los trek de motor nog even doorloopt.

Haal nooit de bougiedoppen eraf bij een draaiende motor. Je hebt grote kans op beschadiging van de elektronica omdat je plotseling de belasting weghaalt.
Beter is om de uitlaatbocht te voelen welke koud blijft of minder warm is.
Je kan de bougiekabels iets afknippen en opnieuw in de dop schroeven en zo de contactverbinding vernieuwen.
Het kan ook een bougie zijn die stuk is.

Controleer dit eerst eens.
 
Hallo,
De carburateurs zijn 1000 km terug nog door de dealer schoon gemaakt. De vlotterkamers waren schoon. Luchtfilter is nieuw.

Hoe controleer ik of de vlotters nog sluiten?

sorry dat ik het zeg maar dan is het mooi braswerk van de dealer


waar woon je ???

ik zou zeggen pm me maar eens op een vrije weekendag dan gaan we jouw carburateurs eens echt schoonmaken ( ultrasoon + dasty )

mijn neef heeft ook een diversion liep op een gegeven moment ook kruk >> carbs schoongemaakt en daarna synchroon gesteld en de motor gaf veeeel meer power .
 
Hoe weet je nu of het braswerk is van de dealer, zonder de motor gezien te hebben?
De oorzaak van het probleem kan ná deze servicebeurt zijn ontstaan.
Beetje makkelijk om met zo weinig info de dealer als een prutser af te schilderen.

Niet elke slechtlopende diversion loopt met de zelfde remedie als die van jou neef weer als een zonnetje... :?
 
Hoe weet je nu of het braswerk is van de dealer, zonder de motor gezien te hebben?
De oorzaak van het probleem kan ná deze servicebeurt zijn ontstaan.
Beetje makkelijk om met zo weinig info de dealer als een prutser af te schilderen.

Niet elke slechtlopende diversion loopt met de zelfde remedie als die van jou neef weer als een zonnetje... :?


die schuifklep mag na zon korte tijd niet blijven hangen ...

dat kan en mag echt niet ... dan is er echt iets aan de hand met die schuif + menbraan of de veer / naald + huls

en geloof me heb al erg veel carbs schoongemaakt met mn emag ultrasoon + dasty
waaronder ook carbs die recent door een dealer zijn schoongemaakt.


toch gek dat er dan van die carbs in de ultrasoon een hele dikke wolk smurrie uit komt als je de ultrasoon aanzet .


maar je hoeft mij niet te geloven .. je mag het ook aan modje martell vragen die zal het beamen.
 
Hoe weet je nu of het braswerk is van de dealer, zonder de motor gezien te hebben?
De oorzaak van het probleem kan ná deze servicebeurt zijn ontstaan.
Beetje makkelijk om met zo weinig info de dealer als een prutser af te schilderen.

Niet elke slechtlopende diversion loopt met de zelfde remedie als die van jou neef weer als een zonnetje... :?

Maar ik vindt het wel een mooi aanbod.
 
de carburateur ziet er schoon uit maar er zitten wel krasjes op de gasschuiven. Mogelijk schoon gemaakt met een staalborstel? ;)

leg ze maar eens in het ultrasoon badje

water gaat binnen 10 tellen van helder naar zwart

als je dat water dan laat staan zodat alles bezinkt schrikt je wat er aan vuil op de bodem ligt.

het vuil zit hem in de kanaaltjes die je niet kan zien en die krijg je er haast niet uit. behalve met ultrasoon.

die schuif die blijft hangen is echt niet goed.
 
ja klopt. (althans, dat denk ik wel. dat was namelijk de vorige eigenaar). Veel verder met demonteren dan op de foto ben ik niet gegaan. Voordat ik de motor of alleen de carburateur naar de dealer wilde brengen heb ik nog een flesje energiedrank (carburateur reiniger) geprobeerd. De eerste 100km zonder resultaat. De volgende dag weer een tochtje gemaakt (50 km) en daarna reed de motor weer beter dan voorheen. Nog een dagje later 60 km gereden en ik ben weer helemaal blij. De motor rijdt weer voortreffelijk. Ik geniet weer in volle teugen.
Ik stond op het punt op een Varadero 1000 te gaan proefrijden maar waarschijnlijk hou ik nu moet ijzersterke, superpraktische, niet dure, eenvoudig in onderhoud en lekkere gooi en smijtfietsje nog maar een jaartje :-) :-) :-)
 
Als je niet te ver van Eindhoven woont, zou ik gewoon eens proberen wat Biglift aanbiedt: kost echt nie veul nie, wss alleen een beetje moeite (en je moet even naar zijn geleuter luisteren O-) :+ )

Kan een hoop schelen, en koop even nieuwe verse veren (voor achter de gasschuif) bij de dealer.
 
127km is wel te doen, maar om dat met zo'n slecht lopende motor te doen...

Eindhoven is voor mij ook 120km, je woont toch niet hier om de hoek?

Die schuiven moeten allemaal hetzelfde reageren als je ze met de hand omhoog duwt, dus ongeveer in een seconde weer naar beneden gaan. Halve seconde meer of minder maakt niet uit, als ze maar alle 4 gelijk gaan. Je kan om te beginnen bij de Brezan oid een spuitbus carb reiniger kopen en daarmee eens lekker op die schiuf spuiten, goeie kans dat er wat vuil tussenuit komt en hij daarna weer normaal reageert.
 
Als ik het goed lees heeft de carb cleaner al geholpen. Motor had gewoon last gehad van 9 maanden stil staan met oude benzine in de carbs.

Regelmatig lang stilstaan (zo'n motor die 2x in het jaar een rondje rond de kerk mag maken) los je met een busje carbcleaner niet 1,2,3 op. In dit geval omdat de carbs schijnbaar voor de stilstand nog gekuisd waren hielp het wel. Mooi zo :)
 
Helaas te vroeg gejuigd. Na een weekje stilstaan zijn dezelfde problemen terug. Slecht lopende motor en brandstof wordt uit de carburateur gegooid. :-( ik ga maar weer eens puzzelen.

Ik las op een ander forum over de 0-ring van de vlotter... maar welke is dat?
 
Laatst bewerkt:
Helaas is het probleem nog niet verholpen. Het valt mij wel op dat wanneer ik de choke een stukje openzet de brandstof niet meer via het gaatje naar boven/buiten komt.
Een logische verklaring hiervoor heb ik niet.

Wat kan mij verder helpen?
 
Hallo,

Vandaag heb ik vier nieuwe o-ringen rond de 'needle valve seat' gezet. Op het eerste gezicht lijkt het lekken over te zijn. Omdat het buiten nogal nat is heb ik nog geen proefrit gemaakt. Morgen misschien.
 
Hallo,

De lekkage was verholpen met de nieuwe O-ringen. Maar de motor liep nog steeds niet goed.
Na veel gepruttel heb ik de motor naar een dealer gebracht. Uiteindelijk werd ontdekt dat er een onderdeel in de carburateur niet goed gemonteerd was (gasschhuif en/of naald). Daarnaast is de motor weer gesynchroniseerd en afgesteld en.... hij loopt nu weer als een zonnetje! Ik had de dealer dus veel eerder moeten opzoeken.

Nu kan ik weer genieten van een heerlijk, soepel lopende, enigszins sportieve en betaalbare motorfiets!

Greetz



Hallo,

Vandaag heb ik vier nieuwe o-ringen rond de 'needle valve seat' gezet. Op het eerste gezicht lijkt het lekken over te zijn. Omdat het buiten nogal nat is heb ik nog geen proefrit gemaakt. Morgen misschien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan