Diversion (waar op letten bij aanschaf?)

Agos

Banned User
5 jan 2003
6.954
5
Nederland
Een vriend van mij gaat een Diversion van 1991 kopen,het gaat om een 600.
Waar moet ie op letten bij aanschaf?
 
Waar ie bij een andere fiets ook op zou letten :?

Banden, technisch gedeelte, rij-eigenschappen.

Iets specifieks kan ik niet bedenken. Tis een degelijke fiets.


Gebruik anders ook ff de search...meerdere keren voorbij gekomen.
 
Je niet zorgen maken over het rammelen bij 4000 toeren. Doen alle Diversions. (Ik heb gereden op een 600 en heb nu een 900). Heerlijke fiets :}
 
Het gewone kijken bij alle motorfietsen weet ik wel,ik vraag gewoon om bepaalde kinderziektes waar ik op moet letten.
In heb het slaan van het stuur ook gelezen toen ik met de search zoekte,maar in hoeverre helpt een veerpootbrug daartegen?
Is die veerpootbrug eigenlijk een te koop bij de dealer?
En hoe goed is de orginele achterveer?
Wat is een goede veer als vervanging van de orginele?
 
SLAAN van het stuur????? Da's nou weer typisch een opgeblazen onderwerp.

Wat is er nou helemaal aan de hand? Bij een aantal motoren met een wat sportievere stuurgeometrie, waaronder diverse Yamaha's, wil het stuur gaan "shimmyen" als je het loslaat bij snelheden van rond de 60 km/u.
Dit is NIET hetzelfde als een tankslapper. Het is meestal te verhelpen met een andere veer-afstelling, weghalen van de top-box of monteren van andere banden.
Bovendien treedt het NIET op als je het stuur gewoon vasthoudt, zoals volgens mij ook gebruikelijk is.....

In dit geval is monteren van een stuurdemper absoluut niet nodig. Bovendien: door het monteren van een stuurdemper gaat de motor ook minder makkelijk sturen. In sommige gevallen (combinatie sportieve motoren met hoog vermogen en tank-slappers)kan het nu eenmaal niet anders. Maar voor een Div is het gewoon absolute onzin.

Wat betreft zwakke punten van Diversions: die zijn er eigenlijk niet. Uiteraard is het wél een motor van dik 10 jaar oud, dus moet je hem goed nalopen. Maar dat geldt voor alle motoren met dit soort leeftijden.
 
Zelf heb ik een div600 uit '94; ben er super tevreden over!!!

Waar goed op te letten:

- Tussen de 3.500 - 4.000 beginnen veel div's te rammelen. Dit is eenvoudig op te lossen door wat rubbertjes (te koop in de bouwmarkt) tussen de kappen, het frame, tank enz enz te doen
- Olie verbruik. Voor een div is de mijne redelijk zuinig, liter per 2.500 km
- Standaard dingetjes als banden, ketting, tandwielen enz
- Als je 70-80 rijdt en het stuur los laat, opletten dat deze niet al te hard gaat trillen (zie bovenstaande reply's....).
- KM stand; 100.000 schijnt voor een div toch wel max. te zijn.
 
Bij het slaan over het stuur had ik ook niet de illusie dat hiervoor een stuurdemper nodig was,en ik snap gerust nog wel dat het niet al te erg is.

Maar wat voor banden zijn nu echte Divbandjes?(gezien de bandgevoeligheid die in andere topics wordt genoemd)
 
Heb zelf ook een BT45 vanachter. Vanvoor zit ik nog te rijden op een mindere band (kom ff niet op de naam, iets japans ofzo) die maar niet op wil.
Die BT45 is een heel verschil met de macadam die er daarvoor op lag. Betere grip in alle omstandigheden, hard in het midden, zacht aan de randen. Ideaal dus.
 
Effe ruw geschat :?

1000 km moet wel lukken :X

Nee, sorry, ik heb echt geen flauw idee.
03/10/02 is ie vervangen. Vorig jaar weinig gereden. Heb hier het papier niet bij de hand waarop staat bij hoeveel km hij vervangen is en fiets staat in de garage, dus kan niet kijken hoeveel km er nu op staat.
 
Ja ho heh :P Zonder wat verder...

Totaal moest ik €108,66 betalen
*Band
*Montage
*Milieuheffing
*BTW
ik dacht al.... :9

Anyway, mijn metzeler ligt er nu bijna 10k op, maar moet eigenlijk wel vervangen worden!

En ik heb overigens een proefrit op een fazer '01 gereden, maar die had het shimmy-ende effect bij 70 a 80 km/u ook!
 
de enige kinderziekte die mij te binnenschiet is de vervanging van de benzinepomp. ivm matig starten na een tijd stilstaan werd de vacuumbenzinepomp door Yamaha onder garantie vervangen door een elektrische, dat kost je alleen arbeidsloon als je het bij een Yamahadealer laat doen, het is ong. 1 uur werk heb ik begrepen. als het nog niet gebeurd is kan je het nog steeds laten doen, maar het is nou niet dattie zonder niet start, alleen wat lastiger.

verder zijn de standaard veren meer gericht op lichte Japannertjes dan op lange Nederlanders dus andere veren is zeker een voordeel.
btw BT 45 v+A bevallen mij ook goed.
 
Zijn er ook nog andere betaalbare banden die goed genoeg zijn,en wat is daar de levensduur van?
Weet iemand nog een downloadbaar werkplaatshandboek?
 
Zijn er ook nog andere betaalbare banden die goed genoeg zijn,en wat is daar de levensduur van?
Weet iemand nog een downloadbaar werkplaatshandboek?

Een link naar het div-600 handboek (eigenlijk SECA) staat ergens op het forum.
Ik ben de 900-versie (handboek) nog niet online tegengekomen.
Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan