Hallo allemaal. Iik ben sinds vrijdag jl. de trotse bezitter van een rijbewijs, en met het oog hierop heb ik al een motor aangeschaft.
Deze Yamaha Diversion XJ-600 '92 had een aantal jaar (8 tot 10) stilgestaan. Oorspronkelijk wou een vriend van me deze aan het lopen krijgen (hij is automonteur) maar dit is helaas niet gelukt. Desondanks heb ik deze motor toch aangeschaft , vooral omdat de prijs mij aanstond (€500). Met een luttele 35000 km op de teller leek mij dit geen miskoop.
Nu na een aantal weken sleutelen en vaak op dit forum te hebben gekeken liep hij gisteren voor de eerste keer. De carburateurs schoongemaakt de kleine en de grote sproeier eruit gehaald, en ultrasoon gereinigd. De gas naalt zat ook vast in de behuizing, maar met een beetje geweld deze er toch heel uit gekregen. Ze zijn wel iets ruwig, maar ze lopen fatsoenlijk in de behuizing, en de veer duwt deze gewoon terug.
Nu het probleem, ik ben er niet van overtuigd dat ik de sproeier en stationair sproeier in de goede fitting heb gedraaid. Vooral omdat de stationaire toerental erg hoog was (6000RPM), nu ik de sproeiers heb omgedraaid, valt de motor telkens uit als ik aan het gas kom. Heeft iemand hier een oplossing of tip voor? Ook bij de exploding views van de carberateurs die ik op het www heb gevonden bieden geen uitsluitsel.
Ze zijn uitwisselbaar, ik heb ze namelijk omgewisselt. Maar nu ben ik dus niet meer overtuigd van de juiste positie. Als jij hier een handboek over hebt, en dit even wilt nakijken, zou je mij enorm voorthelpen.Volgens mij zijn beide sproeiers niet wisselbaar ivm de maat van het schroefdraad.
Kan het mishebben hoor zal straks in het werkplaatshandboek kijken voor je.
Overigens als je alles uit elkaar gehad hebt zul je de carberateurs weer moeten synchroniseren.
Dat de toeren hoog zijn in stationair kan daar door komen.
Staat je choke niet aan? Verhoogd ook je toerental?
Je luchtmengselschroef helemaal indraaien en dan 2,5 slag uit kan ook wat toeren schelen.
Je pilotscrews goed terug gezet? Dit zijn de schroefjes die je van bovenaf kan zien als je luchtfilter er vanaf is.
Succes
Nee ik heb alleen de sproeiers ultrasoon gereinigd. Als ik de foto's goed kan bekijken is de mainjet de hoge positie en dus de stationairsproeier, de lagere/schuine positie?Nu weet je waar de hoofdsproeier hoort te zittenmakkelijk te zien aan het gaatje, die is namelijk een stuk groter..
Maar je zei dat je ultrasoon gereinigd had dus dan miet toch alles helemaal uit elkaar?
Of heb je alleen de sproeiers gereinigd?
Zo ja kan er nog best wat troep en gom in de kanaaltjes zitten.
Staat je gaskabel niet te strak?
Als ik vanavond weer thuis ben ga ik deze dingen ff checken. Ik hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt voor het meedenken.Heb je trouwens wel de deo test al gedaan?
De rubbers van de inlaat bij een xj600 zijn vaak uitgedroogd en bevatten scheurtjes die op het blote oog nauwelijks te zien zijn.
Ff starten en deo bij je inlaatrubbers spuiten, toerental anders? ---> lekke rubbers.
Rechtse schroef met kartelrand en kruis wel helemaal uitgedraaid?
Jep, die wist ik.Rechtse schroef met kartelrand en kruis wel helemaal uitgedraaid?
Dat is ook een stationair afstelling.