Dnepr K750

IMG20201031100146.jpg


Vandaag voor het eerst naar mijn werk gereden . Hij rijdt eigenlijks erg goed , op de voorrem na is hij mechanism goed .

Uiterlijk ben ik nog niet tevreden en ik ga opzoek naar WLA spatborden / bagagedrager en 2 wla achterlichten met kentekensteun zoals deze :

motorbike10236.jpg


Eventueel 2 fishtails is ook nog een open optie , en dichte wielen zoals op een harley XA
1604353506622.png


Een Replica vindt ik zelf iets teveel van het goede maar ik ben wel verlieft op deze XA , damn ik vindt hem bijna mooier dan een Indian Scout 101 :$

1604353611965.png
😍
1604353712921.png
 
Laatst bewerkt:
Oke dus ik hoef me geen zorgen te maken over het kraantje .
Bedankt ! , ik zal de eerste 500km toch rustig aan moeten doen ivm nieuw motorblok inrijden .
en dan nog op een goeie dag zal hij maximaal 90 rijden , dit zijn de gegevens:


Max speed
90
km/h
Max fuel consumption per 100 km, at a travelling speed of 50–60 km/h
6
l
Max oil consumption per 100 km of route
0,25
l

Ik kan nergens terug vinden of je dat al gedaan hebt, maar onder Nederlandse omstandigheden (lees: vooral verharde wegen) is de eindoverbrenging van een K750 eigenlijk veel te kort. Tandwielen wisselen in het cardan is de makkelijkste optie. Kost maar een paar tientjes en een dag werk, maar het vergroot de levensduur van je motorblok en de algehele inzetbaarheid van de motor enorm. Het is best prettig als je niet alleen kortstondig 90 kunt, maar het ook als kruissnelheid aan kunt houden. ;)

ik vind dat olieverbruik, 1 liter op 400 km, wel erg hoog. Mag je een jerrycan met olie meenemen als je gaat rijden.
Ga er wel van uit dat dat letterlijk vertaald is uit het Russisch en bij het oorspronkelijk beoogde gebruik: terrein rijden met 30-40 kilometer per uur, een zijspan en drie man + lading. In de praktijk doet een fatsoenlijke k750 onder Nederlandse omstandigheden ongeveer een liter op 2000 kilometer.

Wel makkelijk, zo heb je altijd verse olie.
Nou... dat is nog wel iets. Het officiële verversingsinterval ligt op 1500 kilometer. Een K750 heeft geen oliefilter en maar anderhalve liter olie aan boord.
Zelfs uitgaande van modernere olie en wat vriendelijker belasting wissel ik bij de mijne iedere 2000 kilometer vanwege de toch best flinke vervuiling die je er bij dit blok in krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1560590

Vandaag voor het eerst naar mijn werk gereden . Hij rijdt eigenlijks erg goed , op de voorrem na is hij mechanism goed .

Uiterlijk ben ik nog niet tevreden en ik ga opzoek naar WLA spatborden / bagagedrager en 2 wla achterlichten met kentekensteun zoals deze :

Bekijk bijlage 1560591

Eventueel 2 fishtails is ook nog een open optie , en dichte wielen zoals op een harley XA
Bekijk bijlage 1560594

Een Replica vindt ik zelf iets teveel van het goede maar ik ben wel verlieft op deze XA , damn ik vindt hem bijna mooier dan een Indian Scout 101 :$

Bekijk bijlage 1560597😍
Bekijk bijlage 1560598
Toch wel erg leuk om er een soort van replica van te maken!
 
@Nejra klopt dat wil ik nog doen , welke overbrenging is dan het beste ?
Hij is nu wel heel erg low geared .

@TeamHeronSuzuki

Zit er wel over na te denken maar harley spul is zo verrekte duur . Setje nieuwe repro spatborden zijn 850 euro .
 
En dat olie verbruik , ik heb nog een kopklepper dnepr die neem 1 liter op 2500/3000 km . Dat valt reuze mee .
Deze moet ik afwachten maar heb nu 200 km gereden ongeveer ( zonder voorrem :X) en pijlstok is nog steeds bovenste streepje . Bij 500 km olie wissel doen .
 
@Nejra klopt dat wil ik nog doen , welke overbrenging is dan het beste ?
Hij is nu wel heel erg low geared .
Ik heb er 9/35 in zitten. Ten opzicht van wat je nu hebt geeft dat in zijn vier ongeveer 22% meer gang voor het zelfde toerental. Zwaarder zou ik niet gaan. Je wilt nog wel tegen de wind in kunnen komen als het een beetje waait
 
IMG20210103161756.jpg
IMG20210103161801.jpg
IMG20210103161807.jpg
IMG20210103161813.jpg
IMG20210103161820.jpg



Nieuwe spatborden gemonteerd , staat in mijn opzicht 10x beter dan de harley dingen . Ander achterlicht gemonteert , en koplamp beugel veranderd zodat de koplamp dichtbij de voorvork komt .
Olie wissel gedaan naar castrol classic ,
Lekker stuk gereden , ding rijdt echt heel goed . Km teller kabel ( iets te lang ivm teller in de tank gemonteert, nieuwe voorvork bussen gemonteert , geen schokken meer tijdens remmen hij voelt weer vertrouwd . Alleen ruzie met de voorrem . Op een af andere manier is de naaf niet rond of de rembloken zijn niet recht , hij pakt slecht maar een paar mm op dr zeikant van remschoen , hij gebruikt hem niet helemaal .
 
Zolang de remschoenen over de hele lengte alleen aan de zijkant de trommel raken zal dat remmen steeds beter worden. Je kan dat inslijten helpen door van die zijkant iets weg te schuren.
 
Ben nog even bezig geweest met de voorrem , heb hem nu zo strakker gezet zodat hij wat harder inslijt . wellicht wordt het vanzelf beter .
Wat een verschil als geen speling zit op je voorvork poten >voorvork . de oude bussen waren 39,22 mm , de nieuwe bussen zijn 39,95 .
En hij houdt ook nog olie binnen met de nieuwe russische keeringen (zijn 3 dubbel ipv de normale keering in normale motorfietsen .
Ik wil nog wel graag vork hoezen erop hebben . en de goudkleurige remhandels zwart maken
 
Ik heb het synchro-apparaatje binnen. Gisteravond meteen even mee gespeeld op de Tourist 750
Volgens mij staat hij al heel aardig zo. Het was rond het vriespunt, dus ik ga op een ander moment nog eens echt goed warmrijden en nog eens kijken en bijstellen, maar ik heb het idee dat het best oke gaat zo. Na het maken van dit filmpje heb ik het stationair toerental nog iets verlaagd, dat vond ik nu te hoog.

 
Ik heb het synchro-apparaatje binnen. Gisteravond meteen even mee gespeeld op de Tourist 750
Volgens mij staat hij al heel aardig zo. Het was rond het vriespunt, dus ik ga op een ander moment nog eens echt goed warmrijden en nog eens kijken en bijstellen, maar ik heb het idee dat het best oke gaat zo. Na het maken van dit filmpje heb ik het stationair toerental nog iets verlaagd, dat vond ik nu te hoog.

Hij loopt inderdaad nogal hard in je filmpje, maar heel aardig synchroon.
Om rekening mee te houden: een Rus kan door dat zware vliegwiel zéér langzaam stationair lopen, maar het is beter daar geen gebruik van te maken omdat bij een tè laag toerental de oliecirculatie stil valt/te kort schiet. Mocht je het toerental kunnen meten: blijf op 900 of meer, dan zit je veilig.
 
Ik heb het synchro-apparaatje binnen. Gisteravond meteen even mee gespeeld op de Tourist 750
Volgens mij staat hij al heel aardig zo. Het was rond het vriespunt, dus ik ga op een ander moment nog eens echt goed warmrijden en nog eens kijken en bijstellen, maar ik heb het idee dat het best oke gaat zo. Na het maken van dit filmpje heb ik het stationair toerental nog iets verlaagd, dat vond ik nu te hoog.

Hij loopt niet mooi terug in toeren , wellicht spoeier iets te klein nog , als je gas loslaat moet hij direct terug vallen naar stationair , wat nerja zegt hij kan heel langzaam lopen maar doe dit niet , rond 800 tot 1000 is prima.


Zo loopt hij mooi stationair .
Mechanische geluid was de dynamo . Maar deze motor heb ik verkocht
 
Kijk! bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik nog een toerentellertje heb liggen ergens. Goed om te weten dat +/- 900 toeren juist is.

Ik vond ook dat hij te langzaam terugkomt vanuit toeren. Vooral met schakelen vind ik dat niet fijn. Dat was voor mij de reden om überhaupt te gaan kijken naar hoe de carbs erbij hangen. Ik dacht eerst aan valse lucht, maar dat lijkt mij niet het geval. De bougies zijn ook heel mooi gekleurd. De verkoper adviseerde om een extra 3mm ringetje onder de naald te leggen. Vind ik geen nette oplossing?!

Heb je nog een tip voor de sproeier? Welke maat? Waar haal ik die vandaan?
Alleen de "main jet" ?

Plaatje van internet ...
Schermafbeelding 2021-01-06 om 18.41.00.png
 
terugvallen is gewoonlijk geen kwestie van de naald, maar van je stationairmengsel of van je ontsteking die stationair iets te vroeg getimed staat. Draai beide mengselschroeven eens een achtste tot een kwart slag rijker (rechtsom) en kijk eens of het dan beter gaat. Zo ja dan stond hij stationair te arm, zo nee controleer je ontstekingstiming dan eens.
 
Die mengsel schroeven lijken geen invloed te hebben. Ik bemerk iig geen verschil in het terugvallen.

En je zegt rechtsom? Indraaien bedoel je? Clockwise? Ik ging er vanuit dat clockwise armer maakte.

Aan de kleur van de bougies te zien, denk ik dat het mengsel goed is overigens. Mooie koffie.

Ik zal ook eens kijken naar het ontstekingstijdstip. Er zit een elektronische op. Tot nu toe heb ik alleen met puntjes gespeeld.

UPDATE PAAR UUR LATER;
Ik heb net de ontsteking iets verzet. Het lijkt erop dat dat werkt. Kwam er ook achter dat één van de twee schroeven van de ontsteking "dol" was.

Vrijdag of van het weekend hoop ik even een blokje te kunnen rijden om te kijken wat hij nu doet als hij echt helemaal goed op temperatuur is en bij verschillende belasting.

Nogmaals dank voor de tips!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan