Ik heb hem drie keer moeten lezen, voordat ik hem snapte....
Nee, ben geen "meester", al zou ik het wel willen, maar NS betaalt veel te slecht....
Toch wordt dat inderdaad afgeraden, ook door de fabrikanten.
Elke keer als je 'm met de "killswitch" uitzet, trekt die een vonkje. Dat veroorzaakt elke keer dus een beetje carbonafzetting op de schakelaar, net zo lang tot de schakelaar alle dienst weigert. Die schakelaar is er namelijk niet op gemaakt om als aan-uitschakelaar te dienen.
Zo gek is die juf dus niet.......
Je moet de motorrijders eens de kost geven die er na een uur starten achter komen dat die kill-swich op "off" staat. Slaat nergens op om die te gebruiken, gewoon uitzetten met de contactsleutel, moet je je gewoon aanleren, kan je hem ook niet vergeten.
Doe nou gewoon eens wat de juf zegt en wees niet zo eigenwijs!!!
En wat die monteurs betreft: gewoon makkelijk ff de motor uit en daarna weer starten en niet steeds met die contactsleutel pielen. Dat is heel wat anders.
wat een onzin.
het is een schakelaar dus die is gemaakt om te schakelen. klaar.
en ja er komen vonkjes maar daar kan dat ding best tegen.
die schakelaar zal best een keer dienst weigeren als je hem altijd gebruikt, maar tegen die tijd zijn er ook een hoop andere dingen aan je motor geweest die dienst hebben geweigert.
alles waar je een belasting mee schakelt trekt een vonk, en met vonken maak je geen carbon.
Die schajelaar schakelt exact hetzelfde als een deurbel, lichtknopje, en verzin er nog maar een paar, dus hij zal ongetwijfelt op een gegeven moment niet meer schakelen, maar dan zijn er intussen al wat meer onderdelen van je motor overleden.
Nee, ik zal het uitleggen: je start hem met de startknop, zit er ook op, een auto start je met de contactsleutel. Bij motoren zit dat anders. Ach laat ook maar........dat laatste ongaat me ff hoor, niet pielen met je contactsleutel? start je hem dan ook weer met die dodemansknop?
.
Je contact slot slijt vast ook al je hem vaak genoeg gebruikt.Toch wordt dat inderdaad afgeraden, ook door de fabrikanten.
Elke keer als je 'm met de "killswitch" uitzet, trekt die een vonkje. Dat veroorzaakt elke keer dus een beetje carbonafzetting op de schakelaar, net zo lang tot de schakelaar alle dienst weigert. Die schakelaar is er namelijk niet op gemaakt om als aan-uitschakelaar te dienen.
Zo gek is die juf dus niet.......
Een motor zet je uit met het kontaktslot.
Hiermee verbreek je de stroom bron naar alle verbruikers.
Kortom alle verbruikers krijgen geen stroom meer.
Met de killswitch en de jiffie schakelaar verbreek je de stroomkring in de ontsteking.
Deze verbreking kreeert inductie spanningen in de ontsteking, en dat is niet goed.
Vergelijk het maar met het snel dicht draaien van een waterkraan. Het water komt dan plots tot stilstand en door de dynamische snelheid onstaat een piekdruk die kan oplopen tot 2000 bar dat uitzich door een klap/knal in de waterleiding.
Die hoor je ook.
Dat onstaat ook in de elektriek. we noemen dat inductie spanning. (Werking bobine)
Alleen dan in de bekabeling.
Als die slecht zijn sringen er onderling vonken over. en dat geeft sluiting.
Niet doen dus.
Toch wordt dat inderdaad afgeraden, ook door de fabrikanten.
Elke keer als je 'm met de "killswitch" uitzet, trekt die een vonkje. Dat veroorzaakt elke keer dus een beetje carbonafzetting op de schakelaar, net zo lang tot de schakelaar alle dienst weigert. Die schakelaar is er namelijk niet op gemaakt om als aan-uitschakelaar te dienen.
Zo gek is die juf dus niet.......
Oke dus met andere woorden, de motor uit zetten kan je dus ook gewoon door de koppeling te laten schieten, dan slaat de motor ook af toch? En is alles "uit" vervolgens zet je het contact op uit. Want dan onderbreek je toch ook het stroom circuit? Dus dat kan dan net zo goed of niet? Nee dat doet waarschijnlijk niemand. Terwijl dat ook geen kwaad kan? Of omdat je een schok hoort denk je dat het wel kwaad kan?
Nee denk niet dat het zo werkt. Men spreekt elkaar hier nog steeds tegen in het topic...
Dit is echt kolder.Sorry jullie maken toch een denk foutje.
Het notendop schema ziet er iets anders uit.
Het kontaktslot bedient het hoofd relais en schakelt de komplete voeding aan en uit.
De kill switch en de jiffie schakelaar zitten voor de bobine, en na de ECU.
De bobine werkt op inductie spanning dus geen probleem.
De ECU kan slecht tegen inductie spanning.
Een goeie ECU zal het dan mischien jaren vol houden.
Dag in dag uit met een hamertje tegen het glas tikken zal jaren goed gaan.
Er komt een dag dat je tegen een zwakke plek tikt en .....
Met een hamertje zachtjes tegen je eikel tikken zal jaren goed gaan.
Er komt een moment ........... en veranderd er iets.
En...... ECU's zijn prijzig.
Nou niet emmeren van ik heb geen ECU. Dan heb jij een CDI.
Hetzelfde met een andere naam.
Moderne fietsen hebben een uitgebreide ECU en dan heet ie ploseling Computer.
Eigenlijk is het een processor.
What''s in the name.
Gewoon doorgaan met wat je deed.
Jij wil graag zelf de ervaring op doen. En ik ben de laatste die je tegenhoud.
Ervaring doe je op door leergeld te betalen. En ervaringen / kennis van anderen niet te accepteren.
No offence.
Sorry jullie maken toch een denk foutje.
Het notendop schema ziet er iets anders uit.
Het kontaktslot bedient het hoofd relais en schakelt de komplete voeding aan en uit.
De kill switch en de jiffie schakelaar zitten voor de bobine, en na de ECU.
Ik heb mijn mening, die overigens door de fabrikanten ondersteund wordt, en jij hebt de jouwe. Wil je 'm gebruiken als aan-uit schakelaar? Ga vooral je gang.
Dat jij iets anders gelooft dan ik wil nog niet zeggen dat ik jouw mening maar meteen onzin noem.....
hmm, jouw post kwam me niet over als jouw mening.
ondersteund door fabrikanten zeg je, ik heb dat nog nooit gehoord.
Dan zeg je dat een noodschakelaar niet gemaakt is als aan-uit schakelaar. Is dat dan jouw mening?
Dan zeg ik hierbij dat elke schakelaar gemaakt is als schakelaar en niet als iets anders.
Misschien moet zo'n ding wel meer schakelen dan een deurbelschakelaar (wat is trouwens betwijfel) maar hij is ook wel iets anders dan een deurbelschakelaar.