Door slippendekoppeling?

Freakie_1

MF veteraan
11 apr 2009
5.277
273
Houten
Geachte, stel deze volgende vraag even in algemeen omdat daar wat sneller geantwoord wordt.

Ik heb ong 2 weken geleden een ZZR600 uit 93 aangeschaft. Prima ding, rijd zeer lekker. Nu heb ik garantie er op, want bij een dealert gekocht. Nu reed ik vandaag in de 3de versnelling @ 7000 toeren en ging vol op het gas waarna de toeren stegen en daarna pas de motor oppakte en accelereerde. Nu denk ik onmiddelijk aan een slippende koppeling.

Ik heb de garage al gebeld en kan van de week langs komen, maar wat zou het eventueel allemaal kunnen zijn? Ik dacht eerst dat misschien het achterwiel slipte, maar voldoende profiel + snelweg (goed wegdek) + rechtuit lijkt mij zeer kleine kans. Te meer omdat het in de tweede versnelling niet lijkt te gebeuren, het is dus in de 3de rond 7000 toeren gewoon cruisen, dan vol gas en dan stijgt hij eerst in toeren en daarna pas acceleren. 4,5,6 versnelling heb ik dit niet geprobeerd.

Dus om een lang verhaal kort te maken, wat kan het eigenlijk allemaal zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hier een mede ZZR rijder...


Probeer het ook even in de overige versnellingen... Gas vol open zo rond de 6/7000 toeren. Achterwiel zal geen gekken dingen doen zolang de weg droog is :N

Grote kans dat het de koppelingsplaten zijn. Mijne recent ook vervangen...

Niet in iedere versnelling hoeft ie te slippen of even erg. Was bij mij alleen in de hogere versnellingen
 
Laatst bewerkt:
Koppeling slipt inderdaad in de hogere versnellingen eerder door dan in de lage omdat de overbrenging langer is en er dus meer kracht verwerkt moet worden.
Misschien verbrand... of synthetische olie, of gewoon auto olie met wrijvingsverminderaars o.i.d.

Hoeveel km staat er op?
 
Dacht eerst dat het een topic was over een slipper clutch.

Kan ook verkeerde olie zijn ja, ik heb een keer olie van Shell gebruikt, motor olie voor een motor. heb toen lang problemen gehad met de koppeling. Tot 2 keer toe nieuwe platen er in. Toen weer terug gegaan naar Castrol superbike en nooit meer problemen gehad. Geloof alleen dat Castrol Superbike olie niet meer bestaat.
 
Heb deze gewoon bij een BOVAG garage gekocht met +- 50.000 op de tellert. Volgens verschillende bronnen inderdaad wel het km aantal waarop de meeste koppelingsplaten geen zin meer hebben. Daarom had ik bij de proefrit ook (na me ingelezen te hebben) 6de versnelling en dan vol gas. Hij pakte toen/ en nog steeds dan gewoon prima op. Dacht dat dit DE manier was om te testen of ze niet doorslippen, weer wat geleerd.

Verkeerde olie? Hij heeft een afleverbeurt gekregen en ze hebben hem toen gevuld (of ik moest het eventueel bij vullen als hij olie gebruikte) met 10W40 half-synt. Aangezien het een motorzaak is ga ik er vanuit dat de olie prima is.
 
Heb deze gewoon bij een BOVAG garage gekocht met +- 50.000 op de tellert. Volgens verschillende bronnen inderdaad wel het km aantal waarop de meeste koppelingsplaten geen zin meer hebben. Daarom had ik bij de proefrit ook (na me ingelezen te hebben) 6de versnelling en dan vol gas. Hij pakte toen/ en nog steeds dan gewoon prima op. Dacht dat dit DE manier was om te testen of ze niet doorslippen, weer wat geleerd.

Verkeerde olie? Hij heeft een afleverbeurt gekregen en ze hebben hem toen gevuld (of ik moest het eventueel bij vullen als hij olie gebruikte) met 10W40 half-synt. Aangezien het een motorzaak is ga ik er vanuit dat de olie prima is.
Voor zover ik weet, en al eerder door mij gezegd, hoeft het effect (slippen) niet bij iedere versnelling aanwezig te zijn of even erg.

Ik merkte ook verschil tussen koude en warme motor. Gewoon even terug naar de garage en hun een testritje laten rijden. Gaat vast goed komen :Y
 
Thx Michiel, heb al veel handige tips van jou mogen ontvangen. Daar ben ik dankbaar voor.

Heb voor begin volgende week afspraak staan bij garage, en hoe ze me tot nu toe behandeld hebben ga ik er ook vanuit dat het goed gaat komen, ben tot nu toe zeer over ze te spreken.
 
Aan versleten koppelingsplaten denken ligt voor de hand, maar vergeet de veren in de koppeling niet.
Het platenpakket wordt door die veren (bij mijn motor 5 stuks spiraalveren) samengedrukt en als die verslapt zijn slipt de koppeling ook.
Zelfs als de platen niet versleten zijn.
 
Aan versleten koppelingsplaten denken ligt voor de hand, maar vergeet de veren in de koppeling niet.
Het platenpakket wordt door die veren (bij mijn motor 5 stuks spiraalveren) samengedrukt en als die verslapt zijn slipt de koppeling ook.
Zelfs als de platen niet versleten zijn.
:^

en
al zou het geen garantie zijn omdat het slijtage onderdelen zijn, niet in paniek raken. de kosten hiervoor zijn niet hoog, niet als jij het zelf doet (is goed te doen)!
:^


Ik had vorig jaar last van slippende koppeling, naar mn garage ermee. Dit plaatste een extra ring bij de koppelingsveren zodat die wat meer spanning hadden. Daarna heb ik er nog een jaartje mee kunnen rijden zonder problemen.

En laatst dus alles vervangen, veren, koppelingsplaten en ook de stalen tussenplaten (al waren die niet eens echt nodig). Kosten zijn enkele tientjes voor de veren en koppelingsplaten. Vervangen heb ik zelf gedaan en is inderdaad amper werk...

Als er hulp nodig is dan hoor ik het wel :]


Verschil oude en nieuwe veren.
full




edit:
probeer wel zo min mogelijk onnodig te slippen met je koppeling. De platen slijten nu wel sneller namelijk :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan