Bougie's gaan meestal stuk door : Een te rijk mengsel (denk choke die er te lang opstaat)
Of door kapotte bobine's.
Makkelijke manier om even de kijken/controleren of je bobine's nog in goede staat zijn :
Zorg dat de motor koud is, en zorg dat je een extra (reserve) bougie hebt waarvan je zeker weet dat deze goed is.
Nu : trek de bougiedop eraf, steek de reserve bougie erin, en controleer de kleur van de vonk (bougie tegen de kop houden en starten)
Als het goed is is het een mooie stevige blauwe vonk.
Afhankelijk van hoeveel bobine's erop zitten, controleer je ze allemaal even op deze manier.
Nu, duw de bougiedop er weer op, en rij de motor warm.
Als de motor lekker op tempratuur is, stop dan ergens (veilig) lang de kant of parkeerplek (of thuis) , pak de reserve bougie uit je jaszak, en controleer weer de vonk.
Deze mag iets minder fel blauw zijn als met koude motor, maar het mag zeker geen oranje vonk zijn.
Als dat laatste wel het geval is zijn je bobine(s) stuk.
Dit is de makkelijkste manier om de conditie van de bobine's te controleren.
De officiele manier is om de bobine's door te meten, zie daarvoor de waarde's in je werkplaatshandboek.
Maar dit is de makkelijkste manier, want zelfs doormeten geeft niet altijd het juiste aan.
Voel trouwens ook (als je erbij kunt) na het rijden zo snel mogenlijk of de bobine's ook niet erg warm zijn.
In principe moeten de bobine's zo koel mogelijk blijven, beetje warmte van de motor is natuurlijk logisch, maar niet dat je je handen eraan brand zegmaar..
Anyway : Doe de bougie-kleur test eens, als je twijfelt, bobine's eraf halen en doormeten.
En weet natuurlijk ook wel dat het mengsel niet te rijk staat. (luchtfilter schoon?)
Trouwens, het is ook erg belangrijk dat de aarde van de bobine's schoon is, evenals de andere contactjes. Check dat dus ook meteen, schoonmaken, en een spuitje contactspray erop.