En normaal doe ik 't middels een "edit" ... Maar: Ik zou ik geval van een FZR van ruim 20 jaar oud de olie graag zo dik mogelijk houden bij koud/warm status
Dik? Juist dun toch, is het veel sneller overal na het starten etc.
dik !
Wauw. Helemaal zelf bedacht?]
Diegene die dát spul heeft uitgevonden, mogen ze van mij opgraven en door de knieën schieten.
20w50, en dan het liefst nog 2 á 3 potjes "stroop" er bij..
[afbeelding]
Diegene die dát spul heeft uitgevonden, mogen ze van mij opgraven en door de knieën schieten.
Voor het olie verbruik van die type yamaha's is dikkere olie wel beter lijkt me.
Wauw. Helemaal zelf bedacht?
Geen idee, maar ik vond m leuk.
Hoezo, hebben ze m van jou gepikt ?
Daarna handvast draaien en vastzetten met een soort van oliefiltertang. 1/6 turn naar rechts vanaf goed vast is veelal voldoende.
Dag mede MF'ers!
Ik ben momenteel bezig de fzr600 voor mezelf klaar te maken !
Deze week komt er nieuwe olie, een nieuw oliefilter en nieuwe bougies op. Ook ga ik de led knippers pas klaarmaken, aangezien ik binnenkort een lang weekend naar de eifel ga!
Is het verstandig om bij de oliewissel eerst de oude olie (warme olie) uit het blok te laten lopen en vervolgens weer bijvullen en even tijdje laten lopen om deze weer leeg te laten lopen? En dan vervolgens het filter en de olie te vervangen. Ik neem verder ook aan dat ik de bougies moet gaan vervangen voordat ik voor de 2de x nieuwe olie erop doe en het filter?
De koppelingskabel heb ik bovenaan en onderaan naar mijn eigen gevoel fijn afgesteld en een klein scheurtje in het omhulsel van de km-tellerkabel heb ik een stukkie plakband omgedaan (werk naar behoren, geheel uit voorzorg).
Verder las ik om internet dat je met Forté Motor Flush je ook je blok mee kon spoelen door dit door de olie te gooien?
Aangezien mijn olie zwart van kleur is bij het kijkglas wou ik hier even naar informeren.
Mark
Je kunt Forte Motor Flush gebruiken en daarna Forte Top End Treatment.
Je kunt ook je oude olie er uit halen, nieuwe olie er in stoppen (Cheap ass action olie)
Even laten draaien en na +/- 10 a 15 minuten deze olie weer aftappen + oliefilter wisselen, en dan nieuw filter plus fatsoenlijke olie er in gooien.
Op deze manier heb je hem ook 'schoongespoeld'
Wat je best doet, hangt een beetje af van de status van de huidige olie in het blok.
Ik was begonnen aan de restauratie van een motorfiets die al 7-8 jaar stilstond. Ik heb de staat van die olie als "zeer slecht" ingeschat en wou de motor niet proberen te starten met die oude olie in het blok. Ik heb dan eerst een (koude) olie+filter wissel gedaan en er nieuwe 10W40 (de goedkoopste) voor gebruikt. Vervolgens een paar opwarmcycli met de motor zodat het oliecircuit van het blok volledig gespoeld wordt met de nieuwe olie. Vervolgens weer een (warme) olie+filter wissel en goede olie naar keuze gebruiken. Geen flush-middeltjes.
Schat je in dat de staat van de huidige olie in het blok nog voldoende is en dat er geen vuil/vocht aangekoekte stukken inzitten, dan kan je de motor er mee laten warmdraaien en een gewone (warme) olie+filter wissel doen.
Dat jouw kennis auto-motorolie in zijn FZR heeft gegooid, is niet echt de schuld van de action.Een kennis van mij heeft het met de FZR600 ook gehad, die had de verkeerde olie meegekregen (voor de auto, 10w40 half syntheet). Zijn koppeling begon te slippen en dit dankzij de olie.
Dus action olie wordt hem niet.
Deze olie is er vorig jaar ingegaan zei de vorige eigenaar. Ikzelf rijd er alweer een goede 2,5k mee.
Dan kan je toch een gewone oliewissel doen zondermeer?Deze olie is er vorig jaar ingegaan zei de vorige eigenaar. Ikzelf rijd er alweer een goede 2,5k mee.
Misschien stinkt hij naar stront.Dan kan je toch een gewone oliewissel doen zondermeer?
Of is er een specifieke reden dat je wil doorspoelen?
Dan kan je toch een gewone oliewissel doen zondermeer?
Of is er een specifieke reden dat je wil doorspoelen?