Doorspoelen blok?

markhietbrink

MF veteraan
15 jun 2009
1.027
32
Borne
Facebook
Dag mede MF'ers! :}

Ik ben momenteel bezig de fzr600 voor mezelf klaar te maken !
Deze week komt er nieuwe olie, een nieuw oliefilter en nieuwe bougies op. Ook ga ik de led knippers pas klaarmaken, aangezien ik binnenkort een lang weekend naar de eifel ga!

Is het verstandig om bij de oliewissel eerst de oude olie (warme olie) uit het blok te laten lopen en vervolgens weer bijvullen en even tijdje laten lopen om deze weer leeg te laten lopen? En dan vervolgens het filter en de olie te vervangen. Ik neem verder ook aan dat ik de bougies moet gaan vervangen voordat ik voor de 2de x nieuwe olie erop doe en het filter?

De koppelingskabel heb ik bovenaan en onderaan naar mijn eigen gevoel fijn afgesteld en een klein scheurtje in het omhulsel van de km-tellerkabel heb ik een stukkie plakband omgedaan (werk naar behoren, geheel uit voorzorg).

Verder las ik om internet dat je met Forté Motor Flush je ook je blok mee kon spoelen door dit door de olie te gooien?

Aangezien mijn olie zwart van kleur is bij het kijkglas wou ik hier even naar informeren.

Mark ;)
 
Man wat een wetenschap maken we weer van een oliewissel.....
Warmdraaien, olie aftappen filter er af, nieuw filter er op met de HAND, nieuwe ring tussen de aftapbout, ring aandraaien met gevoel, nieuwe olie er in en karren maar weer..
 
Laatst bewerkt:
Nooit doen.
Oliefilter handvast zetten. Die tang is alleen om je oliefilter los te maken.
Heb al vaker gehad dat ik oliefilters moest losdraaien van collega's die de tang hadden gebruikt om 'm vast te schroeven.. dat wil je niet meemaken.
Vergeet ook de rubber pakking niet even in te smeren met een beetje schone smeerolie.


als je er goed bij kan dan kan ik er inkomen, maar niet in het geval van uitlaatbochten die ervoor langszij lopen,


dan heb ik toch echt die tang nodig voor het laatste zetje vast.

1/6 turn is bijna niets.




de pakking insmeren had ik wel benoemd, die moet je idd niet vergeten. :]
 
Man wat een wetenschap maken we weer van een oliewissel.....
Warmdraaien, olie aftappen filter er af, nieuw filter er op met de HAND, nieuwe ring tussen de aftapbout, ring aandraaien met gevoel, nieuwe olie er in en karren maar weer..


het is MF hé, dan wordt het ff haarfijn uit de doeken gedaan ende verteld. :9
 
Zolang je ook een oliefiltertang bij de hand hebt als het filter er weer af moet lijkt het me geen probleem. :z

Al doe ik het zelf ook altijd met het handje, ik heb niet eens zo'n tang. Als ik een filter niet los krijg ram ik er een lange schroevendraaier doorheen. O-)
 
Dus de volgende handelingen :? :

1. Bougies vervangen.
2. Blok warm rijden/laten lopen.
3. Olie aftapplug eruit draaien.
4. Oliefilter eraf halen (eventueel met de oliefiltertang (wordt geleend van een kennis))
5. Even een bakkie doen en de olie laten uitlekken.
6. Nieuwe oliefilter er handvast op draaien.
7. Olie aftapplug met een nieuw ringetje erin draaien.
8. Olie bijvullen tot max.
9. Motor even stationair laten lopen.
10. Olie afvullen en klaar is Mark? :P
 
Dus de volgende handelingen :? :

1. Bougies vervangen.
2. Blok warm rijden/laten lopen.
3. Olie aftapplug eruit draaien.
4. Oliefilter eraf halen (eventueel met de oliefiltertang (wordt geleend van een kennis))
5. Even een bakkie doen en de olie laten uitlekken.
6. Nieuwe oliefilter er handvast op draaien.
7. Olie aftapplug met een nieuw ringetje erin draaien.
8. Olie bijvullen tot max.
9. Motor even stationair laten lopen.
10. Olie afvullen en klaar is Mark? :P


nog 1 puntje, de rubber ring van het oliefilter insmeren met olie.
en de aftapplug niet te vast aandraaien dan komt alles goed :]

pff wat een gedoe dat olie verversen :+
 
De 600 ging goed uit en in elkaar ;) ! Het moeilijkste was het vinden van de juiste bougiesleutel, dus even bij de lokale motorcross zaak een speciaal afgedraaide dopsleutel geleend en netjes terug gebracht .

Radiator stukje laten zakken en toen had ik net genoeg ruimte om weg te komen met me ratelsetje, vervolgens valt er een bougiedop uit het niks van de kabel. Weer goed vastgezet en toen mocht ik eindelijk het blok warm rijden, olie eruit en oliefilter eraf gehaald. Bakkie gedaan en toen begon het filter weer erop zetten (met verse olie langs de randen gesmeerd) en de aftapplug. Vervolgens olie gevuld en ging 2,5L in en toen stond die net onder max!

Kan het aan het merk olie liggen? (Eerst kroon en nu Motorex) Ze schakelt veel fijner door de versnellingen heen, geen irriterende 'klak' meer bij het schakelen met koppeling. Nu is het een fijn klinkende 'klak'!
Net alsof de koppelingsplaten niet meer zo vast aan elkaar plakken! :P

Volgend weekend naar de MFMM en 2 weken later naar de voorjaarsmeeting van de fzrclub! :)
 
Inderdaad, niet vergeten nog eens opnieuw oliepeil na te kijken nadat je de motor terug even hebt laten draaien na de olie+filter wissel.

Als de olie even rondgepompt geweest is na de wissel (minuutje motor laten draaien), is alles terug gevuld met olie en kan het olieniveau aanzienlijk gezakt zijn. Dus dan moet je opnieuw controleren en nog een beetje bijvullen indien nodig.
 
Nooit doen.
Oliefilter handvast zetten. Die tang is alleen om je oliefilter los te maken. Heb al vaker gehad dat ik oliefilters moest losdraaien van collega's die de tang hadden gebruikt om 'm vast te schroeven.. dat wil je niet meemaken.
Vergeet ook de rubber pakking niet even in te smeren met een beetje schone smeerolie.

Moet je mij toch eens vertellen waarom Kawasaki voor een ZX10R 2004/5 in haar officiele werkplaatshandboek 31NM opgeeft voor het vastdraaien van het oliefilter.En misschien wel voor meerdere modellen want zelfde filter wordt op diverse blokken gebruikt.En krijg hem daarna gewoon makkelijk los,weliswaar met sleutel.
 
Laatst bewerkt:
Moet je mij toch eens vertellen waarom Kawasaki voor een ZX10R 2004/5 in haar officiele werkplaatshandboek 31NM opgeeft voor het vastdraaien van het oliefilter.En misschien wel voor meerdere modellen want zelfde filter wordt op diverse blokken gebruikt.En krijg hem daarna gewoon makkelijk los,weliswaar met sleutel.

om datgene wat je quote te voorkomen, 31 NM is helemaal niet zo veel als het lijkt.
 
Ik draai hem zelf aan met momentsleutel en dat lukt echt niet met blote hand zo vast moet het filter.

Momentsleutel kun je daarvoor gebruiken, met een momentsleutel kun je zelfs nog losser dan handvast zetten. Maar sommige mensen pakken de oliefiltertang, doen die er om heen en rammen hem dan zo vast dat hij nooit meer losgaat. Die manier van werken bedoelde ik eigenlijk :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel benieuwd naar jouw uitleg van deze opmerking ? :)
Waarom lijkt jou dat ?

Dikkere olie heeft minder de neiging om langs de klepstelen en/of zuigerveren verloren te gaan?

Meeste oudere yamaha's zullen volgens mij veel olie verbruiken als het blok warm staat.

Is geen goede oplossing maar tot dat je tijd hebt om het blok open te maken kan je deze oplossing wel tijdelijk gebruiken.

Mijn broer zijn fzr1000 exup luste ook wel wat olie, ik denk tot wel 0.5-1L op een paar duizend kilometer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan