Hallo !
Ik heb zelf een KTM 990 SMT, heerlijke fiets en m'n beste maat heeft een
Dragstar XVS 650 van
1999, en die staat al maanden stil bij hem achter het huis.
Hij kreeg ergens in het najaar last met de 5de versnelling en heeft 'm half november of zo naar de Motoport vestiging gebracht waar-ie 'm ook in onderhoud had.
Diagnose aldaar (ik was er niet bij):
"Lager van de 5de versnelling kapot en waarschijnlijk(?) ook koppelingsplaten.
Reparatiekosten € 2000,="
Nu heb ik (nog) helemaal géén verstand van de Dragstar, maar dat bedrag lijkt me hóóg, en weerspreek me gerust.
Een lager, wat lagervet, pakkingen en klein materiaal zal zeg € 100,= kosten ruim gerekend ?
Een koppelingsplatenset ongeveer 70-80,= ?
Het zal wet sump zijn, dus nieuwe versn.bak olie 20,= ?
Zal vast veel vergeten zijn, maar zeg ruim gerekend aan materiaal dikke 200 euro ?
Dan zou het 1800 euro aan arbeidsloon zijn ???
Hoeveel uur is dat wel niet...is bijna een complete werkweek aan uren voor één man toch ??
Die gaat ie dus never nooit niet daar laten fixen, en voor die prijs nergens anders ook...
Ik wil m'n maat wel helpen om die fiets weer pico bello rijdend te krijgen (waar heb je anders vrienden voor ?), en heb ook helemaal geen haast, en hij ook niet. Hij heeft nog een andere fiets.Ik heb inmiddels al een service-manual van tig bladzijden in het Engels.
Ik heb zoals gezegd (nog) geen ervaring met sleutelen aan
deze motor, wél met sleutelwerk dat gewone oliewissels te boven gaat :
Heb in de winter van 2008 een HD Sportster top end vervangen/conversie van 883 naar 1200 zelf gedaan (m.u.v. het honen vd cilinders,dat heb ik uitbesteed) en ook andere verlichting, ontsteking etc etc.
Stap-voor-stap en met veel foto's, alles goed gedocumenteerd en opgeborgen. Is me aardig gelukt maar vooral dankzij hulpvaardige ervaren mensen op een Amerikaans Sportster forum die me met raad en veel geduld bijstonden.
Ik heb uiteraard een paar vragen aan degenen die sleutel-ervaring met dat blok & bak van die 650 hebben...hoop dat jullie me willen helpen :
- Wat moet er allemaal afgesleuteld worden om uiteindelijk bij het te vervangen lager van die 5de versnelling te komen en idem voor die koppelingsplaten ?
(het zal toch niet zo zijn dat het héle blok uit elkaar moet om erbij te kunnen komen ? )
- Is er of zijn er mensen hier die een dergelijke reparatie al eens heeft/hebben gedaan aan z'n of 'n Dragstar 650 en me met wat tips hier of via PB wil bijstaan ?
- Kan ik indien op enig moment nodig een universele poelie trekker gebruiken of is er voor dit type Yamaha een aparte 'yamaha-only' nodig ?
Alvast ontzettend bedankt, hoop dat ik hier goed advies kan krijgen.
Erik.