Droge vs. natte koppeling

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
22.492
970
Hoogezand
Bij de racers zie je eigenlijk alleen maar droge koppelingen.

Is het enige voordeel hiervan het makkelijk vervangen? Omdat je niet iedere keer de olie er uit hoeft te halen dacht ik zo.

Is een natte koppeling niet beter te koelen?

Wat zijn de grote voor en nadelen van een droge koppeling?
 
Zit er vast helemaal naast maar zou denkden dat een droge koppeling makkelijker meer frictie (racemotor - vermogen) aan kan dan een natte.

Als dat klopt dan moeten op een natte koppeling zwaardere veren en of meer platen om hetzelfde vermogen te kunnen (ont)koppelen en meer onderdelen wil de gemiddelde racer net niet, meer kracht gebruiken voor de koppeling ook niet.
 
Oh, dus mijn dik 200 PK en een goeie 160 Nm koppel op de krukas kan mn natte plaat koppeling dus niet hebben ?
Heb niet eens een verzwaarde koppeling erop.
Dus de stelling natte platen meer vermogen kunnen hebben vind ik wat vergezocht.

En als je je fiets op zn zijpoot zet dan kan je zonder olie eruit te halen je platen wisselen.
 
Nee maar als het klopt zou je waarschijnlijk met een kleinere lichtere droge koppeling af kunnen. Dat is vast interessanter op een MotoGP dan op je Max.

Ik denk niet dat ze het alleen voor het geluid doen. ;)
 
Een droge koppeling heeft als voordeel dat het koppelingshuis niet door de olie loopt te draaien met het bijbehorende (minimale) vermogensverlies.
( Bij een TZ750 loopt zelfs de versnellingsbak droog, de smering geschiedt hier door een oliepomp die olie op te tandwielen sproeit)

De nadelen zijn o.a. :

De platen worden niet gekoeld door de olie waardoor de kans op verbranden c.q. kromtrekken van de platen veel groter is.

De slijtage aan het koppelingshuis is vele malen groter, met name het inslaan van de platen op zowel het binnen als het buitenhuis.

De geluiden van de koppeling worden niet gedempt(niet iedereen rijdt supersport en vindt dit een mooi geluid).

Prijstechnisch (en waarschijnlijk ook vanwege de garantiegevallen) is het veel goedkoper om een natte koppeling te gebruiken.

Het oogt natuurlijk wel fantastisch :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan