Druk regelen in zelfbouw straalcabine

Pilz

MF veteraan
22 dec 2013
1.515
510
Soest
De afgelopen maanden ben ik heerlijk aan het hobby-en geweest en heb van een oude wasmachine een straalcabine gemaakt. Uiteraard gaat dit proces gepaard met het oplossen van kleine probleempjes, waarna zich weer een nieuw probleempje aandient. Bij de eerste test: ding lek als een mandje, te weinig druk uit een 24L 1500w conpressor, vocht bij de leiding, etc. Dit heb ik uiteindelijk kunnen verhelpen en met de 425L/min compressor die ik nu heb kan ik an sich heel fatsoenlijk stralen. Voor de afzuiging heb ik een oude stofzuiger aangesloten, met daartussen een extra filter. Nadat ik wat gaten had gedicht merkte ik dat ik overdruk kreeg in de cabine tijdens het stralen en dat er nog wat stof door de afdichtingen kwam en ook dat ik nog wat extra gaatjes had 😄. Nu heb ik die dichtgemaakt en het extra stofzuigerfilter vervangen door een heel fijn gaas waar de glasparels niet doorheen kunnen. En ja hoor, daar komt ie, het gevolg is dat ik nu een enorme onderdruk heb als ik de stofzuiger aan zet, zelfs zodanig dat ik de handschoenen bijna niet meer kan bewegen.

Heeft er iemand een idee hoe ik de druk in de cabine zelf (dus niet in de luchtleiding) een beetje kan reguleren?

plaatje bij het praatje:
20230313_193421.jpg
 
Gewoon deze op de kast monteren en dan ben je van je probleem af.
Onderdrukventiel – Cycloonfilters.nl

Bijna al de vorige voorstellen zijn veel te ingewikkeld of werken gewoon niet.

Kleine drukverschillen hou je sowieso maar als dat ventiel al opent bij 20mbar onderdruk zal je er weinig van merken.
En je houdt best een lichte onderdruk in de cabine zoals alles erin blijft ipv naar buiten geblazen wordt door elke opening.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pilz
Zo'n cycloonfilter heb ik ook overwogen, maar mijn stofzuiger heeft zelf al een soort cycloon reservoir. Dan lijkt het mij dubbel op, helemaal gezien ik er alleen maar stof mee opzuig, geen zaagsel.

Een onderdruk klep is wel een goede oplossing denk ik. Heb je die in de kast geplaatst of zoals eerder genoemd met een t-stuk oid in de aanzuigbuis?

Ik heb zo'n cycloon filter op een emmer geplaatst op het deksel, ook in dat deksel heb ik een onderdrukventiel uit mijn 3d printer geplaatst.

Gewoon deze op de kast monteren en dan ben je van je probleem af.
Onderdrukventiel – Cycloonfilters.nl

Bijna al de vorige voorstellen zijn veel te ingewikkeld of werken gewoon niet.

Kleine drukverschillen hou je sowieso maar als dat ventiel al opent bij 20mbar onderdruk zal je er weinig van merken.
En je houdt best een lichte onderdruk in de cabine zoals alles erin blijft ipv naar buiten geblazen wordt door elke opening.


Precies zo'n onderdruk ventiel als ik ook al plaatste alleen dan commercieel te koop, handiger als je geen 3d printer hebt. :)

/edit twee linkjes toegevoegd.

db
 
Dat is een mooie oplossing. Het lijkt mij dat je dan wel nog steeds kleine drukverschillen houdt doordat af en toe stopt met stralen, of valt dat mee?
Ik regel druk door voedingsspanning op stofzuiger vooraf goed in te stellen, en met stralen bestaat altijd kleine drukverschillen. Mij gaat het vooral om het stof en dus het zicht tijdens het stralen. Alles valt in de emmer. In tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd…deze oplossing werkt wel!

Hoeft niet een perfecte oplossing te zijn voor mijn bedoeling, maar wel een meest praktische oplossing voor amateur hobby gebruik. Anders had ik wel een waterstraal cabine gekocht maar dat is aardig aan de prijs :+
 
  • Leuk
Waarderingen: Pilz
Ik heb op mijn zelfbouw kast een zelfbouw cycloon zitten die wordt aangezogen door een bouwstofzuiger.
Zonder stofzuiger is voor mij echt niet werkbaar, veel te weinig zicht.

Zorg dus ook meteen voor goede (LED) verlichting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pilz
De afgelopen maanden ben ik heerlijk aan het hobby-en geweest en heb van een oude wasmachine een straalcabine gemaakt. Uiteraard gaat dit proces gepaard met het oplossen van kleine probleempjes, waarna zich weer een nieuw probleempje aandient. Bij de eerste test: ding lek als een mandje, te weinig druk uit een 24L 1500w conpressor, vocht bij de leiding, etc. Dit heb ik uiteindelijk kunnen verhelpen en met de 425L/min compressor die ik nu heb kan ik an sich heel fatsoenlijk stralen. Voor de afzuiging heb ik een oude stofzuiger aangesloten, met daartussen een extra filter. Nadat ik wat gaten had gedicht merkte ik dat ik overdruk kreeg in de cabine tijdens het stralen en dat er nog wat stof door de afdichtingen kwam en ook dat ik nog wat extra gaatjes had 😄. Nu heb ik die dichtgemaakt en het extra stofzuigerfilter vervangen door een heel fijn gaas waar de glasparels niet doorheen kunnen. En ja hoor, daar komt ie, het gevolg is dat ik nu een enorme onderdruk heb als ik de stofzuiger aan zet, zelfs zodanig dat ik de handschoenen bijna niet meer kan bewegen.

Heeft er iemand een idee hoe ik de druk in de cabine zelf (dus niet in de luchtleiding) een beetje kan reguleren?

plaatje bij het praatje:
Bekijk bijlage 1868076
Hele andere vraag dan dit topic, maar toch. Hoe lang denk je dat het ruitje van de wasmachine helder blijft? Meestal hebben die cabines toch een wisselbare glasplaat voor de ruit omdat die steeds meer mat wordt van binnen tijdens gebruik?
 
Ik heb op mijn zelfbouw kast een zelfbouw cycloon zitten die wordt aangezogen door een bouwstofzuiger.
Zonder stofzuiger is voor mij echt niet werkbaar, veel te weinig zicht.

Zorg dus ook meteen voor goede (LED) verlichting.
er zit een TL buis in met een beschermfolie erover. Dat geeft genoeg licht.
 
Hele andere vraag dan dit topic, maar toch. Hoe lang denk je dat het ruitje van de wasmachine helder blijft? Meestal hebben die cabines toch een wisselbare glasplaat voor de ruit omdat die steeds meer mat wordt van binnen tijdens gebruik?

geen idee, zo te zien houdt het ruitje het goed. De meeste cabines hebben idd een verwisselbare plaat en er is beschermfolie voor te koop. Die heb ik wel in huis, maar er niet op gedaan. Ik haal tzt wel weer een gratis wasmachine van marktplaats 😅
 
  • Haha
Waarderingen: KvM
inmiddels zit het onderdruk ventiel er in. Op zich werkt het, alleen is waarschijnlijk het gat te klein om het drukverschil helemaal goed op te vangen. Het helpt in elk geval iets en met af en toe een paar sec pauze is het prima te doen. Hier het resultaat van het stralen van m'n achterbrug:

20230512_203025.jpg



Intussen ben ik ook met een ander deel van het totale project bezig geweest. Dat is het maken van een DIY demontabele spuitcabine. De eerste spuitklus zit er al op.


20230507_132812.jpg

Etsch primer:
20230507_122437.jpg


Grondverf:
20230507_130911.jpg
 
Naar mijn mening kun je een kogel kraan tussen je aansluiting van stofzuiger zetten en smoren op mijn straal cabine zit ook gewoon grote stofzuiger werkt goed de druk voor stralen is niet z belangrijk kan al op 3 bar gaat om volume van je grid
 
  • Leuk
Waarderingen: Pilz
Terug
Bovenaan Onderaan