Drukverlies in banden

rjeggens

MF veteraan
14 jul 2003
1.554
0
Eelde
Het viel mij op dat de achterband in zo'n dag of 10 zo'n 3 tot 4 tiende bar verliest. Het lijkt me geen lek, maar het verlies is mij eigenlijk ook wat aan de hoge kant. Is dit idd zo? of heeft het te maken met minder rijden en wintertemperaturen.
 
in de winter is de bandenspanning altijd wat lager.... dat komt door de lagere temperatuur inderdaad.. 3 tot 4 tiende is wel wat hoger dan normaal, zeker omdat het nog niet echt koud is ;) ... Misschien heb je met verschillende apparatuur gemeten ( zijn echt allemaal niet betrouwbaar), of misschien heb je een beetje vuil bij het ventiel zitten..
 
Ik ga altijd langs de zelfde benzinepomp om er lucht in te gooien. Daar rij ik altijd direct vanuit huis heen (is ongeveer 2,5km). Ik heb er voor 2,1 en achter 2,5 inzitten. (voor Michelin Pilot Power, achter Dunlop D208 '( )
 
Misschien lekt je ventiel iets of zit er toch iets in je loopvlak. 2,5 km kan al te veel zijn omdat je banden dan al iets opwarmen. Je kunt ze beter thuis ff checken en eventueel bij een pomp dichterbij of met een voetpomp op druk brengen. Die pompjes kosten ook amper nog wat.
 
hmm ik heb ook zo'n probleem. alsk me bol weekje laat staan is de achterband ook zacht.
haal em er van de week ff af, vermoed het ventiel zit vol met haarscheurtjes. achterband ziet er goed uit. zie vanzelf wel
 
*voelt de draai om zijn oren* Ik dacht juist dat 2,5 altijd wel ok was achter... Maar ik zal er nog ff 3 tiende bij drukken dan... (vorige week zat ie bij het oppompen op 1,9 achter.. dat rijdt best raar)

Ik heb thuis wel een metertje.. zal hem wel ff meten en dan volgende week weer. Kort gezegd, hij mag geen 3/10 per week verliezen.
 
*voelt de draai om zijn oren* Ik dacht juist dat 2,5 altijd wel ok was achter... Maar ik zal er nog ff 3 tiende bij drukken dan... (vorige week zat ie bij het oppompen op 1,9 achter.. dat rijdt best raar)

Ik heb thuis wel een metertje.. zal hem wel ff meten en dan volgende week weer. Kort gezegd, hij mag geen 3/10 per week verliezen.

Let wel, dat men bij een nieuwe band ook een nieuw kompleet ventiel monteerd
 
in de winter is de bandenspanning altijd wat lager.... dat komt door de lagere temperatuur inderdaad.. 3 tot 4 tiende is wel wat hoger dan normaal, zeker omdat het nog niet echt koud is ;) ... Misschien heb je met verschillende apparatuur gemeten ( zijn echt allemaal niet betrouwbaar), of misschien heb je een beetje vuil bij het ventiel zitten..

Denk ook dat je ventiel niet helemaal fris meer is. Vergeet ook niet dat een band nooit 100% dicht is; zelfs dichtgelaste metalen cilinders kunnen lekken dwars door het metaal heen. (daarom moeten bijv. brandblussers altijd worden herkeurd) Ik heb dit geintje wat jaartjes terug ook gehad. Soms kan het helpen om je band 180 graden op de velg te laten draaien en opnieuw te "poppen" zodat ie zich net ff anders "zet".(Yep; ook een velg is nooit 100% rond & recht :Y ) Wat vaak gebeurt met dit weer is dat de koude lucht "krimpt" en door vervorming en/of drukverlies wat lucht langs de velg of het ventiel gaat lekken. -O-

851 groeten, Peter
 
Ik heb het probleem ook gehad en toen bleek bij het vervangen van de band dat er erg veel aanslag (rubber) van oude banden aan de binnenkant van de velg zat. Hierdoor sluit de band nooit 100% af op de velg.
Door die oude aanslag te verwijderen was bij mij het probleem over.
 
Een paar keer heb ik "verdachte" banden-met autoventiel stabiel gekregen door met een speciaal schroevedraaiertje (zit ook op de bovenkant van sommige stofdopjes) het ventieltje er uit te nemen, controleren op reinheid, beetje spuug of vaseline aan de passing en weer er in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan