Dubbele koppelingspomp op BMW GS

FlipB

Rookie
7 jan 2021
6
1
Hoi.
Ivm reuma in mijn hand wil ik een electrische versnellings schakelaar maken op het stuur en met mijn linkervoet koppelen. Maar de originele handkoppeling wil ik ook behouden. Heeft iemand enig idee of dit gaat werken? Ik wil de hydraulische leiding aftappen bij het blok, een rempomp installeren en zodoende met hand óf voet koppelen. Ik weet alleen niet wat een reservoir of pomp doet als er druk op het systeem komt vam een “andere” Kant.
 
Hoi.

Met 2 terugslagkleppen ben je er.

In de slang van de koppeling zet je een t-stuk naar je voetpedaal.
Dan tussen het t-stuk en handpomp een terugslagklep, de 2e gaat tussen de voetpomp en t-stuk.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Simpel.
Je bedient de handpomp, druk in de leiding gaat door die klep en sluit de terugslagklep naar de voetpomp en de druk gaat naar je koppelingscilinder.
Andersom ditto.

Terugslagklep, bedacht om maar in 1 richting door te laten.

De truuk is nu om zulke kleine klepjes te vinden.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Met 2 terugslagkleppen ben je er.

In de slang van de koppeling zet je een t-stuk naar je voetpedaal.
Dan tussen het t-stuk en handpomp een terugslagklep, de 2e gaat tussen de voetpomp en t-stuk.

Groeten, Paul.
dus als je dan met de hand de druk opbouwt kan de druk niet meer terug naar het reservoir als je de handel weer loslaat want terugslagklep. en het zelfde voor de voetbediening.
wat je nodig hebt is een zuigerkoppeling tussen 2 systemen. je zet tussen hand en voet koppeling en de zuigerkoppeling een gesloten hydraulische leiding (dus geen potjes met voorraad op het stuur of bij de voet) zodat de olie nergens anders naar toe kan als het wegdrukken van de zuigerkoppeling. en van de zuigerkoppeling met een voorraadpotje op de uitgang laat je dan een leiding naar de koppeling lopen naar de koppeling aan de versnellingsbak zoals het nu vanaf het stuur loopt. dan kan dit laatste circuit de slijtage opvangen en hoeft er in het voorste stuk niks gecompenseerd te worden. maar persoonlijk denk ik dat het makkelijker is om een elektrische bekrachtiging te ontwerpen voor de normale handbediening in combinatie met een quickshifter.
of als het inknijpen nog goed gaat maar het vast houden niet meer een terugslagklep in de leiding met een afsluitbare bypass die je kan bedienen met duim of voet. als je dan de koppeling inknijpt blijft hij druk houden totdat je hem gedoseerd laat loskomen met voet of duim en in de tussentijd hoef je dan geen kracht te zretten.
 
Ik zelf denk aan om in elke koppelingen leiding een hydraulischeklep tussen te zetten die middels een microswitch gemonteerd op koppelings hendel en voetkoppelingpedaal open gaat.
Of een 3/4 ventiel
 
Dit principe word ook vaak gebruikt door stunt rijders. Druk leiding van de pomp op het stuur sluit je aan op het reservoir aansluiting van de tweede pomp. Welke pomp je dan ook gebruikt, bekrachtigd de secundaire cilinder, want ze staan in serie.
 
geloof dat ik dit toch wel wat ingewikkeld ga vinden. misschien is het handig als ik twee kraantjes in het systeem zet zodat ik kan kiezen of ik met de voetkoppeling wil rijden of met de handkoppeling. Dan blijft de originele koppeling wel aanwezig.
 
Zoals eerder beschreven met terugslag kleppen gaat niet. In de auto rally wordt inderdaad ook met een soort van kleppen gewerkt want als beide pompen tegelijk gebruikt worden werkt het niet naar behoren.
 
Hoi.

Met terugslagkleppen gaat het idd. niet werken, was even te vlot met reageren.

Maar met een wisselklep moet het wel lukken, plaatje;
Unknown.png


P is pomp, U is uitgang richting koppeling.
Als pomp 1 wordt bedient, gaat het balletje om, uitgang is open.
Laat je de pomp los, kan de vloeistof retour.

Groeten, Paul.
 
geloof dat ik dit toch wel wat ingewikkeld ga vinden. misschien is het handig als ik twee kraantjes in het systeem zet zodat ik kan kiezen of ik met de voetkoppeling wil rijden of met de handkoppeling. Dan blijft de originele koppeling wel aanwezig.
Mijn aangedragen oplossing beperkt zicht tot kleine aanpassing van een pompje en leidingen maken?
 
Mijn aangedragen oplossing beperkt zicht tot kleine aanpassing van een pompje en leidingen maken?
dit is ook het systeem dat in de rallysport gebruikt word. de pompen worden in serie gezet.
probleem is wel dat de 2e pomp een schroefaansluiting moet hebben aan de ingang, meestal is dat een rubber wat er ingedrukt word.
en als je dan een pomp pak uit de autosport is deze te groot voor de slave.
maar aks je een pomp kan vinden voor een motorfiets met schroefdraad in de ingang is de oplossing eenvoudig.
 
Hoi.

Als je dat rubbertje eruit peutert, kan je draad tappen in dat gat.
Leiding erop met een banjo bout en klaar.

Als dat gat diep genoeg is, natuurlijk.

Groeten, Paul.
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Hoi.

Als je dat rubbertje eruit peutert, kan je draad tappen in dat gat.
Leiding erop met een banjo bout en klaar.

Als dat gat diep genoeg is, natuurlijk.

Groeten, Paul.
bij de pompen waar ik naar gekeken heb was het gat ondiep met een grote omvang. bus met schroefdraad er in lijmen zou kunnen.
maar ik weet niet of ik dat soort experimenten zou aandurven.
wat ik zelf gedaan heb is een te grote pomp gemonteerd met een remdrukregelaar er achter, maar dat is wel een kostbare ingreep.
zeker omdat er daarna de raceklasse veranderd is waardoor het voertuig niet meer toegelaten is:?
 
inmiddels in de hydrauliek een wisselklep gevonden die het moet doen, zoals PaulRS al adviseerde. Ze zijn te koop met allerlei verschillende draad, dus nog ff uitzoeken wat de bmw banjo's zijn. waarschijnlijk M10 x 1. Dan krijg ik het wel allemaal pas. Lekkere dag sleutelen als het vriest.
Dank voor het meedenken
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Hoi.

Mooi werk.
BMW banjo's zijn M10x1.

We horen wel hoe het is afgelopen.

@Rob Troost Ik heb eens gekeken bij zo'n standaard achter rempompje van Brembo, ziet er niet uit of je daar zomaar wat mee kan.

Groeten, Paul.
 
Dan kijken we er anders naar .
aansluiting van de vloeistofreservoir van neen brembo pomp ( meen dat deze van een BMW afkomt) 20 mm inwendig meet ik boven op een 16mm
Daar zou je M18 x 1 draad inkunnen snijden en dan met een verloop nippel naar M10 x 1 gaan voor de remleiding .
Maar daar ben je nog niet mee klaar ook het compensatie gaatje moet groter ( denk naar 2 mm ) dus is het van belang hoeveel slag je nodig hebt om de koppeling vrij te krijgen daar je gaat ja later dicht gaat en daardoor slag van de zuiger korter wort om druk op te bouwen .
Als de handpomp 11 mm zou zijn zou je op de voet naar 13 mm kunnen gaan om de zelfde vloeitof verplaatsing over te houden met je voet ben je sterker waardoor het iets zwaarder bedienen weg zal vallen .
Een leuke uitdaging dat dan weer wel
 
met je voet moet je een kortere slag maken, het zou zelfs kunnen dat 17mm geschikt is als voetpomp voor de koppeling.
dat is de kleinste die ik weet bij de rennsportshop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan