Duc 750 ss voorvork krom?

Requiem

MF'er
14 jan 2007
71
0
Zwijndrecht
Het geval is het volgende:

Ik heb vorige week een Ducati 750 ss uit '96 gekocht, mét schade. Dat wil zeggen, geen voorkuipdelen meer, wat lichte beschadigingen op de tank, en verder de doorsnee dingen als rempedaaltje kapot, voeten steuntje, balansgewichtje, enz.. De motor heeft nu nog een italiaans kenteken en moet uiteraard op Nederlands kenteken komen, dus ik heb alle originele delen van een 900 ss uit '94 weten te bemachtigen.

Toen eenmaal alles gemonteerd was, bleek mijn voorwiel tegen de kuip aan te lopen, en wel onderaan in het midden, dus bij de punt van de onderkuip.

Dit kan volgens mij 2 dingen betekenen:

Kuip te ver naar voren gemonteerd. Dit lijkt me stug, aangezien de ophangpunten van de kuip redelijk vast zijn.

Voorvork krom.

Iemand enig idee hoe dit goed te meten is? op het oog zie ik niets, en de poot veert en dempt ook nog prima! neem aan dat als de poot licht krom is dit de binnenpoot is en niet de buitenpoot? Neem ook aan dat als er 1 krom is ze allebei krom zijn?
 
Het geval is het volgende:

Ik heb vorige week een Ducati 750 ss uit '96 gekocht, mét schade. Dat wil zeggen, geen voorkuipdelen meer, wat lichte beschadigingen op de tank, en verder de doorsnee dingen als rempedaaltje kapot, voeten steuntje, balansgewichtje, enz.. De motor heeft nu nog een italiaans kenteken en moet uiteraard op Nederlands kenteken komen, dus ik heb alle originele delen van een 900 ss uit '94 weten te bemachtigen.

Toen eenmaal alles gemonteerd was, bleek mijn voorwiel tegen de kuip aan te lopen, en wel onderaan in het midden, dus bij de punt van de onderkuip.

Dit kan volgens mij 2 dingen betekenen:

Kuip te ver naar voren gemonteerd. Dit lijkt me stug, aangezien de ophangpunten van de kuip redelijk vast zijn.

Voorvork krom.

Iemand enig idee hoe dit goed te meten is? op het oog zie ik niets, en de poot veert en dempt ook nog prima! neem aan dat als de poot licht krom is dit de binnenpoot is en niet de buitenpoot? Neem ook aan dat als er 1 krom is ze allebei krom zijn?
De binnenpoot kan inderdaad krom zijn... ik raad aan (vooral bij een schade motor) om ze te demonteren,..binnen van buitenpoot te scheiden en te kijken of ze krom zijn.

neem een heeeel glad oppervlak (nieuwe tafel bijvoorbeeld ;)) en rol hem eroverheen.. als hij hobbelt is hij krom (met voelermaat kan je de speling meten) beter is naar de richter brengen, maar dit volstaat om te constateren óf hij krom is. als je eronderdoor kijkt, kan je het aan de lichtdoorlaat zien of hij krom is ook !
 
wat je ook even vlug kan doen: ff naar een rustige vlakke baan rijden, wat snelheid halen, en dan je stuur loslaten, normaal moet je motor mooi rechtdoor gaan, als hij sterk afwijkt, is er iets mis met de voorvork (of voorwiel). Wel zien dat de weg recht is hé, want anders wijk je af door de kromming van de weg :). Je kan ook eens rechtstaan terwijl je aan het rijden bent, en kijken of je voorwiel mooi recht loopt en niet bibbert. Hetgeen soms helpt: gewoon bij beide kroonplaten de bouten losmaken die de poten vasthouden, ff vork eruit schuiven en er gewoon terug in. Soms komt er spanning te staan door een val op heel dit systeem. Door alles even los te maken en poten eruit te schuiven, hef je die op. :)
 
Voorwielas, Kroonplaat en T-stuk lossen en de poot verdaaien.
Let dan op wat de as gaat doen. Komt er op een gegeven moment ruimte tussen wielnaaf en vvork dan is deze zeker krom.

T-stuk of balhoofd niet krom?
 
Laatst bewerkt:
Als de voorvork zo netjes veert als TS aangeeft is de kans klein dat de vork zo krom is dat het voorwiel de kuip raakt; ik zou dan eerder aan het frame denken (katte-rugje of balhoofd beschadigt)
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

De vork is niet krom blijkt uit enkele metingen, het bleek achteraf het kruipframe en de overige bevestigingspunten te zijn. Na dit van een zelfde model gemonteerd te hebben was het probleem opgelost!
 
Terug
Bovenaan Onderaan