Ducati ST4s startonderbreker (ECU) uitschakelen

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
2.027
307
Velserbroek
Hoi allen,
Een tijd geleden heb ik een 2001 Ducati ST4s met een startprobleem bemachtigd als leuk project. Op de startmotor gaat hij prima rond, lopen doet hij echter niet.

Inmiddels heb ik al veel uit kunnen sluiten, maar het probleem blijft: geen (/eenmalige) vonk of injectie per startcyclus. Via diagnostische functies in ducatidiag doen deze het echter wel goed. Daarbij heb ik een melding dat de bedrading van de startonderbreker problemen geeft. Doormeten toont echter een goede continuïteit.

Dat geeft enkele opties. Ik heb het vermoeden dat
- de ontsteking geblokkeerd wordt (startonderbreker/ECU), of
- niet weet wat hij moet doen (defect ECU, bekend punt bij dit model) of
- niet weet wanneer hij dit moet doen (echter nieuwe krukassensor en intacte bedrading naar ECU)

Nu ben ik wel handig op gebied van mechanica, op gebied van elektrisch/computergestuurde ontsteking wat minder. In de link heb ik de originele mapping geplaatst. Is er iemand die hier voor mij een blik op kan werpen, en hopelijk de startonderbreker uit kan schakelen? Dan kan ik die in ieder geval uitsluiten. Via andere fora begrijp ik dat dit via tunerpro een klusje van niks is, maar als noob heb ik geen idee waar ik naar kijk….

Dropbox link
 
startonderbreker zit een lampje voor op het dashboard, als die niet uitgaat is er dus een probleem mee.
meestal is dat de antenne-ring rond het startslot.
de startonderbreker is weg te programmeren, maar die ring zou wel eens minder duur kunnen zijn.
 
startonderbreker zit een lampje voor op het dashboard, als die niet uitgaat is er dus een probleem mee.
meestal is dat de antenne-ring rond het startslot.
de startonderbreker is weg te programmeren, maar die ring zou wel eens minder duur kunnen zijn.
Die gaat dus niet uit en is dus mogelijk problematisch. Hij knippert 1x, wat in zou houden dat er een bekabelingsprobleem is tussen onderbreken en ECU. Maar dat is er dus niet. Het is een IAW59M, die zijn met freeware te programmeren.

En je hebt de originele bijhorende sleutels met chip er in er wel bij?
Jazeker. En ook de eigendomspapieren als dat je volgende vraag is. En hij herkent ook de moedersleutel. Maar het signaal lijkt niet aan te komen bij de ECU, waardoor die geen “go” geeft om te kunnen starten.

Procedure bij Ducati is om dan een voor een de onderdelen te wisselen voor ongeprogrammeerde startonderbrekers en ECU’s en te kijken wanneer hij dan start. Maar als iemand mij kan helpen aan een mapping waarbij de startonderbreker gepasseerd wordt en hij start daarop, dan zou dit mij weer een rit naar de dealer schelen.
 
zou eerst die ring vervangen, meestal is dat de oorzaak.
bestelnummer is 51840041A
daar hoef je niets voor te programmeren, vervangen en testen of het werkt.
 
zou eerst die ring vervangen, meestal is dat de oorzaak.
bestelnummer is 51840041A
daar hoef je niets voor te programmeren, vervangen en testen of het werkt.
Al komt mijn reactie misschien zo over, hij is totaal niet eigenwijs bedoeld. “Moderne” Italianen zijn mij nieuw en ik wil hem graag leren kennen. De indicator knippert 1x, wat een defecte “serial connection” zou betekenen. 2x knipperen is een defecte aerial (ring). Hij knippert niet 2x, dus zou de ring niet stuk moeten zijn. Toch? Of denk ik nu te zwart/wit?
 
geen idee of deze stuk is, maar ik zou het voor die 30 euro proberen.
kan wel eens kijken of ik eenvoudig bij de stekker van de ring kan om deze los te trekken en te kijken wat voor foutmelding ik dan heb.
 
Je hebt de originele moedersleutel.
Heb je ook al geprobeerd om, daarmee, een sleutel opnieuw in te lezen/leren ?
Ik heb een Yamaha Bulldog, ook uit Italië, en deze heeft ook een startonderbreker.
Na diefstal van een sleutel heb ik de nieuwe en reservesleutel met behulp van het werkplaatshandboek beide opnieuw in moeten leren.
 
Je hebt de originele moedersleutel.
Heb je ook al geprobeerd om, daarmee, een sleutel opnieuw in te lezen/leren ?
Ik heb een Yamaha Bulldog, ook uit Italië, en deze heeft ook een startonderbreker.
Na diefstal van een sleutel heb ik de nieuwe en reservesleutel met behulp van het werkplaatshandboek beide opnieuw in moeten leren.
In dat geval heb je een intacte communicatie tussen sleutel, ontvanger, startonderbreker en ECU. In mijn geval is er geen communicatie tussen de startonderbreker en de ECU
 
Terug
Bovenaan Onderaan