Je begint met een multimeter te pakken. Die zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu (die moet meer dan 12 volt zijn, is ie lager dan eerst laden). Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt (zakt ie onder de 9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een verse accu halen).
Het laadsysteem testen, doe je met een goede volgeladen accu.
Om het laadsysteem te testen moet je weer de accu spanning meten, maar nu ook met draaiende motor. Zowel met licht aan als met licht uit, moet er bij ongeveer 3000 tpm ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15 volt of lager dan 13,2 volt (behalve stationair)
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spannings regelaar defect, lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar of de dynamo naar god.
Dynamo japanse motor met vaste magneet controleren:
de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan. (het max. wat ik tot nu toe gemeten heb was iets van 70 volt AC) Bovendien moeten alle drie de waardes van de metingen dicht bij elkaar liggen.