E-10 Benzine. Kan het in jouw motor?

[afbeelding]
[afbeelding]


Scanner kaduuk, camera kwijt... Telefoon it is :+ Maar 't is wel leesbaar nog. Niet onverdeeld enthousiast :)

Volgens dit artikel zijn Moto Morini's bestand tegen E10 benzine. Artikelen in Duitsland zeggen het tegenovergestelde. Hierover heb ik een mail gestuurd naar Motoplus. Ze gaan het uitzoeken voor me. Ik heb ook gevraagd wat hun bron is, aangezien het moederbedrijf van motoplus mijn inziens duits is.
 
gewoon massaal euro 95 blijven tanken... Bij boten is al lang gebleken dat het zorgt voor harde slijtage omdat allerlei metalen veel minder goed tegen ethanol kunnen dan eerder gedacht werd. Gewone euro 95/98 blijft sowieso veiliger.
 
Het is gewoon een complot om alle ouwe zooi van de weg te krijgen.
Eerst zorgen ze dat je nergens meer naar de derde versnelling kunt en nu wordt je fiets van binnenuit opgevreten.
Gelukkig heb ik nog een OV-chipkaart, daarvoor is tenminste alles goed geregeld.

Tuurlijk, want die chip heeft een toegevoegde waarde wou je zeggen :+ Beetje mensen in de gaten kunnen houden, verder is het ook een achterlijk duur en nutteloos systeem geweest..

Maar inderdaad, e10 is belachelijk, rommel vreet je motor uit
 
Hier in Australie verkopen ze ook benzine met 10% ethanol.
Ik heb een oude Holden Commodore uit 1984 en ik heb een paar keer die benzine getankt, want die is behoorlijk goedkoper, en nu wil ie niet meer starten als de motor warm is...
Ik weet bijna zeker dat de benzinepomp dan ineens niet meer werkt.
Maar of het van die ethanol komt?? Het is wel verdacht..
 
Hier in Australie verkopen ze ook benzine met 10% ethanol.
Ik heb een oude Holden Commodore uit 1984 en ik heb een paar keer die benzine getankt, want die is behoorlijk goedkoper, en nu wil ie niet meer starten als de motor warm is...
Ik weet bijna zeker dat de benzinepomp dan ineens niet meer werkt.
Maar of het van die ethanol komt?? Het is wel verdacht..

het zou zomaar kunnen zijn dat er een rubbertje lek is, waardoor de carbs niet meer goed werken als je motor warm is. ( bij koude motor zal er een soort van automatische choke zijn die extra brandstof inspuit en zo het mogelijke Vacuumprobleem oplost.

Als je wat remreiniger ofzo in je carbs spuit, start hij dan wel en blijft hij dan wel lopen?
 
Een stukje politiek;

"Ik heb het! Anders gaan we enorme hoeveelheden voedsel verwerken d.m.v een schofterig duur procedé en gooien we dat in de benzine om het groene quotum te halen dat we zelf hebben gesteld". Luid applaus en iedereen sliep goed die nacht ;) .
 
Bij dat kleine percentage alcohol verwacht ik niet dat er pakkingen/seals zullen sneuvelen.

Wel natuurlijk voorzichtig zijn, misschien andere "gevoeligheden" want een motorfiets wringt toch meestal dubbel zoveel pk uit een kg cilindermetaal als auto's.

Iets anders is: rijden op "puur" 100% echte (om-geësterde) bio-brandstof, zowel alcohol als diesel want die verwoest alle ouderwetse niet-metalen deeltjes in het brandstoftraject .... ik heb nog niet vernomen van welke kunststof bijvoorbeeld vlotters zijn gemaakt .... ook nog: niet alle metalen kunnen er tegen.

De energie-inhoud van alcohol is lager dan die van benzine (60-70% waarde), de motor gaat dus iets armer lopen, met E10 omgerekend ongeveer 4% schraler.

Een klein(er) beetje van die alcohol zit trouwens allang in "onze" benzine:

http://www.nu.nl/economie/2038040/anwb-waarschuwt-voor-nieuwe-franse-benzine.html

http://www.biowanze.be/nl/Bio-ethanol/De-toepassingen-van-bio-ethanol/

http://www.auto4me.nl/bio-ethanol.php

Op de achtergrond wordt echter gestreefd naar geleidelijke(?) overstap op een gehalte van 85% alcohol en er bestaan al auto's die daar tegen kunnen. Ik heb er een hard hoofd in dat oudere motorfietsen daarop zouden kunnen worden omgebouwd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/E85

http://nl.wikipedia.org/wiki/E15

Hier een verhaal dat mij helemaal niet bevalt (nog armer lopen èn carb-icing vrees ik; je kunt zelf die verwoestende proef nemen door een slok domme huishoudspiritus .... 15% WATER .... ) bij te voederen in de tank:

http://nl.wikipedia.org/wiki/HE15

Doe maar mooi NIET hoor .... in dat spiritus-verhaal trapte ik een keer in de vroeg-80-er jaren, 1 liter op ruim 10 liter benzine in de tank van mijn Zündapp-brommer dat mijn benzine (carb-icing) bij de hevige vorst van toen "droger zou maken"; dikke staart, totaal stilgevallen .... carb was inwendig 1 blok ijs en er dreven flinke brokjes ijs ook in de tank .... aftappen, ijs weggooien, carb er af en in de keuken laten ontdooien, uitspoelen/drogen .... pestkarweitjes.


Is energie inhoud nou lager of hoger??
als ik volgende artikel lees zou ik toch denken dat er meer uit alcehol te halen is dan bij normale benzine.

--------------------------------------
Tussen al het pk-geweld dat is aangekondigd voor de Autosalon van Genève was het kleine Zweedse Koenigsegg tot nu toe de grote afwezige. Tot nu toe, want hun primeur is de Agera R, die toetreedt tot de 1.000 pk-club.

Vorig jaar maakten we op de Autosalon van Genève kennis met de nieuwe Agera van Koenigsegg. Die is voorzien van de zelfde Amerikaanse 4,7-liter V8 uit de CCX en schopte het tot 910 pk. De bijbehorende sprintcijfers van de Agera van vorig jaar waren 3.1 seconden voor de 0 – 100-sprint en de topsnelheid is 386 km/u.
De Agera R van dit jaar is uitgerust met een 5,0-liter V8 die 940 pk levert als -ie wordt gevoed door reguliere Euro 95-benzine.

Topsnelheid
Wie E85 tankt komt tot een vermogen van 1.115 pk. De V8 is in de Koenigsegg gekoppeld aan een zeventraps automaat. Sprintcijfers geven de Zweden nog niet op. Waarschijnlijk komen we die op de beurs wel te weten.
Dat zelfde geldt voor de topsnelheid, die misschien wel door de 400 km/u gaat. In elk geval staat de auto op Michelins die speciaal voor deze auto zijn ontwikkeld – dus dat belooft veel.
 
Is energie inhoud nou lager of hoger??
als ik volgende artikel lees zou ik toch denken dat er meer uit alcehol te halen is dan bij normale benzine.

--------------------------------------
Tussen al het pk-geweld dat is aangekondigd voor de Autosalon van Genève was het kleine Zweedse Koenigsegg tot nu toe de grote afwezige. Tot nu toe, want hun primeur is de Agera R, die toetreedt tot de 1.000 pk-club.

Vorig jaar maakten we op de Autosalon van Genève kennis met de nieuwe Agera van Koenigsegg. Die is voorzien van de zelfde Amerikaanse 4,7-liter V8 uit de CCX en schopte het tot 910 pk. De bijbehorende sprintcijfers van de Agera van vorig jaar waren 3.1 seconden voor de 0 – 100-sprint en de topsnelheid is 386 km/u.
De Agera R van dit jaar is uitgerust met een 5,0-liter V8 die 940 pk levert als -ie wordt gevoed door reguliere Euro 95-benzine.

Topsnelheid
Wie E85 tankt komt tot een vermogen van 1.115 pk. De V8 is in de Koenigsegg gekoppeld aan een zeventraps automaat. Sprintcijfers geven de Zweden nog niet op. Waarschijnlijk komen we die op de beurs wel te weten.
Dat zelfde geldt voor de topsnelheid, die misschien wel door de 400 km/u gaat. In elk geval staat de auto op Michelins die speciaal voor deze auto zijn ontwikkeld – dus dat belooft veel.

ethanol heeft een hogere klopvastheid( populair gezegd een hoger octaangetal), dus kun je extremer gaan met je vermogen. De energie per liter is echter lager dan van benzine
 
In Duitsland is het debat over E-10 op dit moment hoog opgelopen. Zelfs zover dat de minister van milieu (das Umweltministerium) er geen uitspraken meer over mag doen, en alle communicatie via de minister van economische zaken loopt.

De acceptatie van E-10 door de automobilist is erg laag (onduidelijke communicatie vanuit fabrikanten en overheid), en de ADAC stelt dat ook bij voertuigen die officieel geschikt zijn voor E-10 motorschade kan optreden.

Er lijken drie gevallen te zijn, en de consument moet maar uitvinden in welke categorie zijn voertuig valt:
- E-10 tanken mag niet, omdat het voertuig er niet geschikt voor is
- E-10 tanken mag wel, maar het interval tussen de olieverversingen moet verkort worden
- E-10 tanken mag zonder beperkingen

De ADAC wil nu dat de fabrikanten voor iedereen duidelijk maken wat geldt voor welk merk/type/uitvoering/bouwjaar, en dat de overheid duidelijk is over wat nu werkelijk de kosten en baten zijn.
 
Laatst bewerkt:
en dat de overheid duidelijk is over wat nu werkelijk de kosten en baten zijn.

Dat kunnen/willen ze niet omdat er dan een schandaal aan het licht komt. Ik gok dat er eerst een enorm "onafhankelijk" rapport komt die dan 5 jaar later weerlegd wordt door de realiteit.
 
Ik heb gisteren de carburateurs schoon gemaakt van een motor die af en toe stil viel. Er zat dus wat kledder in de vlotterbakjes, wat het haperen kan verklaren. Ik bedacht me gisteren pas dat er afgelopen najaar in Frankrijk mee is gereden en daar hebben we natuurlijk ook Euro95-E10 getankt!
Ik zou niet weten hoe die kledder anders in de carburateurs terecht gekomen kan zijn. Dit was met de motor van mijn vrouw, een Honda CB400SF uit 1992. Mijn eigen motor heeft nergens last van. :?
 
Duitsland stopt verkoop E10 biobrandstof

Motorfreaks

Ondanks dat veel motorfietsen geschikt zijn voor het rijden op E10 biobrandstof kan dit in de praktijk toch tot problemen leiden. Alcohol heeft namelijk de neiging water aan te trekken, zich uit de brandstof af te scheiden en zich samen met het water op de bodem van de tank af te zetten, wat tot schade aan de benzinetank kan leiden. Dit kan gebeuren als motoren over een periode langer dan vier weken met E10 in de benzinetank worden gestald.
 
Laatst bewerkt:
Het schijnt dat het bij V-power Ultimate en Excellium e.d niet verplicht te zijn om ethanol bij te mengen van de overheid.
Dus wil je bemzine zonder ethanol tanken, ben je verplicht om die dure premium te nemen.
Ik denk dat al met al de (millieu-)nadelen niet opwegen tegen de voordelen.
Overheid wordt wakker!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan