Een nieuwe Tmax 530 aangeschaft

RTrider

MF'er
23 feb 2013
141
0
Vandaag de Tmax 530, sonic grey, opgehaald bij de dealer en natuurlijk een stuk rondgereden. De bestelde accessoires zijn nog niet gearriveerd, maar ik wilde niet wachten tot dat die er wel waren (duurt nog 3 weken en het kind in mij kan dan niet wachten op zijn speeltje 8-) ). Afgesproken om gelijk met de eerste beurt de accessoires te laten monteren.

Ik heb de stuurverhoging/aanpassing van Rizoma besteld evenals de kentekenplaatbevestiging. Verder een Ermax 10 cm hoger ruit voor de koudere maanden en een achterwiel hugger. Met name de hugger vind ik noodzakelijk omdat al het vuil anders direct op het motorblok terecht komt en met al dat zout gaat dat er vervolgens niet mooi uitzien. Nou ja, eerst maar even genieten. Mochten er mensen met ervaringen zijn mbt de genoemde accessoires dan lee ik die graag :Y .

Groet Ton
 
Hoi (Aboriginal), Dank voor je bericht en ja, op het aangegeven adres al veel gelezen en dit heeft ook zeker een bijdrage geleverd aan mijn beslissing over te stappen naar de Tmax (vanaf een BMW R1200RT). Blijf eea natuurlijk volgen.
 
Proficiat en veel plezier ermee !
Ik zou mijn R1200GS niet hebben willen inruilen voor mijn witte TMax 530, maar dat heeft veel te maken met het feit dat ik eigenlijk te lange benen heb voor een scooter (ik meet 1,92m).
Plus, een GS is geen RT :+ .
Ik heb het Rizomastuur, omdat ik dacht dat het hoger kwam dan het standaard exemplaar.
Dat is echter niet zo.
 
Dank voor de felicitatie. Ik heb van de (Rizoma) importeur een afbeelding ontvangen van het stuur met een afbeelding waar er met een rolmaat gemeten wordt. Daar lijkt het er op dat het stuur ca twee centimeter hoger en twee centimeter meer naar achter komt te staan. Goed om te weten dat jouw ervaringen anders zijn want. Misschien kunnen er eventueel andere (hogere) risers geplaatst worden. In ieder geval vind ik de looks beter dan met het orginele stuur

Het wegdoen van mijn RT is inderdaad een "gok", dus even afwachten. Tot nu toe positief gevoel
 
Het Rizomastuur is instelbaar... je rolt het ahw in de risers, zodat het hoger en verder van je af komt staan of lager en dichter... hogere risers waren er vorig jaar niet: eea maakt één geheel uit met de bodemplaat. Je hebt ook niet gek veel speling in de kabels.

Met een GPS-steun erbij wordt het naar mijn smaak iets te rommelig : op het standaardstuur kan je de GPS netjes in het midden van het plastic plaatsen (gat boren) en zijn de draden weggewerkt.

Bij het RIZOMA-exemplaar ligt alles open en bloot.

Als ik weer thuis ben, zal ik een fotootje posten.

Puur voor het esthetische moet je het m.i. dus niet doen...
 
Laatst bewerkt:
Proficiat ....zal je veel plezier aan beleven.


Misschien je topic bundelen met het topic super tevreden over mijn tmax 530.

Succes er mee. :]
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je nu al vertellen dat de TMax minder comfortabel en minder snel is dan je RT.

Passieve zithouding en korte veerwegen geven gemene klappen in je rug op slechte weg of oneffenheden en je kan er niet omheen dat het slechts een 530 cc is .

De automaat is wel gemakkelijk en het algehele volume van de fiets is merkbaar kleiner in de stad.

Voor lange afstanden is de RT echter gewoon geschikter.

IK vind de twee vehikels gewoon complementair, maar als je moet kiezen tussen beide, ga IK voor de RT (sorry, in bedoel GS !)

;)
 
Laatst bewerkt:
De overstap heeft wel wat tijd gekost, maar de berichten hier op het forum in combinatie met de looks van de Tmax hebben mij doen besluiten deze keuze te maken. Ook denk ik de scooter wat meer te gaan gebruiken voor mijn werk. Ik heb nogal wat afspraken en die zijn meestal in de stad (Amsterdam). Ik verwacht makkelijker even op de scooter te stappen.

Met betrekking tot het stuur kijk ik het even aan. Natuurlijk zijn alle kabels te vervangen voor langere, maar dan wil ik wel zeker weten wat nu precies de verbetering gaat worden (qua zitpositie). Ook heb ik nu nog weinig rijervaring met de standaardinstellingen/zitpositie.

Heeft een van jullie zelf de hugger bij het achterwiel geplaatst en zo ja was dat lastig. Ik heb een ermax hugger gekocht (moet hem nog ontvangen). Weet een van jullie of de hugger een geheel vormt met de beschermer van de aandrijfriem......
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook die hugger van ermax zoals je kan zien op de foto maar heb hem laten
plaatsen gezien ik twee linkerhanden heb....haha

De hugger is een stuk apart en de bescherming van de aandrijfriem is ook een stuk apart.

SAM_0498_zpsdc8339f3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed te zien op de foto hoe een en ander er uit komt te zien, ik kon alleen niet zien of alles een geheel was (ik had de foto eerder gezien). Is de hugger ook van het merk Ermax. Ik vind het overigens bijzonder dat de motor zonder die hugger wordt geleverd omdat naar mijn idee alle rotzooi vanaf het achterwiel nu zo op het motorblok wordt "gegooid". Zeker met dit weer (en daarbij het resterende zout op de weg) niet zo best als je alles een beetje in goede conditie wilt houden. Ach ja, zo heeft iedere motor wel iets wat je zelf anders zou doen en zo blijft het leuk om verbeteringen (accessoires) te zoeken.

Ik denk er over om stuurspiegels te monteren want de spiegels op de kuip bevallen niet zo goed. Ze staan ver weg en leveren daardoor een grotere dode hoek op. Ook het tussen de file door lijkt mij wat minder makkelijk te gaan (nog weinig rijervaring met de Tmax). Mochten er verder tips zijn dan hoor ik die graag.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb verschillende kuipspiegels geprobeerd.....baracuda , rizoma en lightech.
Allemaal er weer afgehaald.

Stuurspiegels zijn voor mij het best wat betreft zicht en tussen de auto's in de file
zeker geen probleem.

Zoals ik vermeld had is die hugger van ermax (carbon...haha) maar zelf met hugger is de onderkant toch smerig hoor bij slecht weer .
 
Laatst bewerkt:
Dus jij hebt ook minder goede ervaringen met de kuipspiegels. Te zien op andere foto's van jouw Tmax zie ik dat jij een Bar End spiegel hebt gemonteerd (Rizoma ??). Heb je ook ervaringen met stuurspiegels (dus geen Bar End) en zo ja hoe heb jij die gemonteerd. Ik heb losse stuurbeugels/klemmen gezien, maar ook aangepaste klemmen voor de remhandels/oliereservoirs.

Enne....excuss voor het niet goed lezen van je eerste bericht over de hugger (Ermax) :z (heb zitten slapen)
 
Laatst bewerkt:
Sorry ik bedoelde bar end spiegels.
Zijn inderdaad van rizoma. (reverse bar end )

Stuurspiegels nooit gemonteerd omdat ik dat niet graag zie maar dat is
natuurlijk elk zijn smaak.
 
Sorry ik bedoelde bar end spiegels.
Zijn inderdaad van rizoma. (reverse bar end )

Stuurspiegels nooit gemonteerd omdat ik dat niet graag zie maar dat is
natuurlijk elk zijn smaak.


Dat zal er wel heel anders uit zien zonder die ogen op steeltjes spiegels :-)
 
Dat geloof ik ook Nutty. Ik verwacht dat het beter zal staan, maar vooral dat het zicht in de spiegels beter zal zijn. De grotere dode hoek viel mij direct op. Hoe dichter de spiegels bij je staan hoe kleiner de ruimte naast de motor wordt die buiten het beeld valt. Heb jij ervaring met stuurspiegels

Linus, heb jij met je Bar End spiegels er geen last van dat je je hoofd wat meer moet draaien om in de spiegel te kijken. Ik vind de Rizoma spiegel namelijk wel erg mooi (kwalitatief)..
 
Nee nee totaal geen last.

In gewone houding op de motor heb je een perfect zicht.
Ik ben 1,80 m.

Voor mij zijn deze ideaal en ook speciaal.
 
Goed om te horen want dan is dat ook nog een optie. Het staat erg mooi.

Op het forum (andere post) lees ik dat jij ook Xenon hebt gemonteerd. Heb je daar toevallig ook foto's van. Waar zitten bijvoorbeeld de ballasten aan gemonteerd. Volgens mij gaat het om een H7 en een H11 fitting. Heb jij in beide lampen Xenon en zo ja, heb je de originele fitting in stand gehouden (plug en play). Zitten er twee dezelfde Xenon lampen in of is een van de lampen een Bi-Xenon lamp. Werken de lampen goed of is de vervanging achteraf niet nodig geweest.

Branden bij jou de twee koplampen tegelijkertijd. Mijn dealer raadde dat bij de standaard lampen af. Ik vind het niet zo mooi maar 1 lamp te laten branden. Het lijkt net of er 1 stuk is.

Wat een vragen he, maar goed, het grootste deel wordt over ca 2 a 3 weken gemonteerd (als het bij de dealer binnen is) en dan is zeker de keus voor de spiegels wel belangrijk.
 
O ja, ik wil van die chromen knipperlampjes monteren zodat de oranje gloed uit het witte glas verdwijnt. Weet iemand toevallig welk type (aansluiting) er in geonteerd zit. In het boekje lees ik dat het lampje 21 watt moet zijn maar........ verder niets (of betreft het dan een standaard fitting)
 
Xenon montage op tmax 530 staat hier ergens vermeld op het forum.
Gebruik maar eens de zoek functie.

En het is plug en play.....zelf ik kon het en ben totaal niet handig.

Bij mij brand er maar één koplamp. Is zo voorzien en zou ik niet aan knoeien.
 
Vergeten te vermelden.

Slijk heeft wel al problemen gehad met zijn xenon.
Staat ook ergens vermeld op het topic ...supertevreden....
 
Heb er zeker al wat over gelezen. Een deel van de info kan ik echter niet vinden (kan zijn dat ik er overheen lees). Helaas zijn er ook regelmatig foto's die voor de verduidelijking kunnen zorgen van het forum verdwenen.

Xenon schijnt eenvoudig in te bouwen, velen hebben dit al. Wat ik bijvoorbeeld niet kan vinden is:

1. zijn beide lampen zijn omgebouwd naar Xenon,
2. betreft het in het geval van twee lampen om twee H11 fittingen,
3. zijn het twee dezelfde Xenon lampen of is 1 een Bi Xenon (ivm groot licht)
4. zijn er ervaringen met het tegelijkertijd branden van twee xenon of halogeen lampen
(ben het met Linus eens dat het soms beter is dat soort dingen niet aan te passen)

Mocht er iemand info hebben dan graag
 
Terug
Bovenaan Onderaan